MAO:119/2025


Päätös, josta valitetaan

Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 18.6.2024 (liitteenä)

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

Virgin Enterprises Limited on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen ja palauttaa asian Patentti- ja rekisterihallitukselle haetun merkin VIRGIN rekisteröimiseksi.

Perusteet

Merkki VIRGIN ei ole omiaan johtamaan yleisöä harhaan tavaroiden lajin suhteen. Patentti- ja rekisterihallitus on virheellisesti arvioinut, että ”virgin” on yleisesti käytössä oleva sana, joka juomien yhteydessä kuvaa niiden alkoholittomuutta.

Sanaa ”virgin” käytetään toisinaan etuliitteenä perinteisten cocktailjuomanimikkeiden yhteydessä kuvaamaan kyseisten juomien alkoholittomuutta. Mikään asiassa esitetty ei tue käsitystä siitä, että sanaa käytettäisiin ilmaisemaan alkoholittomia juomia kuten esimerkiksi viinejä, väkijuomia, likööreitä tai siidereitä. Patentti- ja rekisterihallituksen esittämä perustelu ja tältä osin viittaama näyttö koskee vain sanaa ”virgin” etuliitteenä cocktailjuomille (mocktailit). Yksikään sanakirjaosuma tai Google-hakutulos ei osoita, että merkin VIRGIN merkityssisältö itsessään olisi ”alkoholiton juoma”. Haettu merkki ei ole ”VIRGIN juoma”, vaan harhaanjohtavuutta on arvioitava merkille sellaisena kuin sitä on haettu.

Tavaramerkkihakemus kattaa pelkästään alkoholipitoisia juomia. Kyseessä olevien tavaroiden markkinaolosuhteet ja näiden tavaroiden myyntihinta, pakkausmerkinnät ja kyseisten tuotteiden myyntiin liittyvät rajoitukset ja velvoitteet tukevat sitä johtopäätöstä, että relevantti kohdeyleisöön kuuluva suomalainen keskivertokuluttaja ei tule harhaanjohdetuksi alkoholipitoisia tuotteita ostaessaan. Kuluttaja on tottunut Suomessa siihen, että pakolliset pakkausmerkinnät ilmoittavat näkyvästi tuotteen alkoholipitoisuuden. Kuluttaja on myös siinä käsityksessä, että alkoholipitoiset tuotteet maksavat enemmän kuin alkoholittomat. Kuluttaja on tottunut etsimään alkoholipitoiset tuotteet kaupan hyllyiltä ja muista myyntipaikoista eri kohdasta kuin alkoholittomat. Riittävän vakavaa riskiä sille, että suomalainen keskivertokuluttaja tulisi harhaanjohdetuksi merkin perusteella ei ole.

Kaikki asiassa merkitykselliset seikat huomioon ottaen edellytykset merkin hylkäämiselle harhaanjohtavuuden perusteella eivät täyty minkään merkin kohteena olevan tavaran osalta siinäkään tapauksessa, että keskivertokuluttaja tunnistaisi merkin VIRGIN välittävän viestiä tuotteen alkoholittomuudesta.

Valittajalla on useita sanaan ”virgin” perustuvia aiempia tavaramerkkirekisteröintejä sekä Suomessa että muualla maailmassa. Valittajan lukuisat sanaan ”virgin” perustuvat EU-tavaramerkkirekisteröinnit samoille tavaroille osoittavat, ettei Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto (EUIPO) ole arvioinut merkkien olevan harhaanjohtavia. Valittajalle on rekisteröity merkki VIRGIN samoille tavaroille myös esimerkiksi Iso-Britanniassa, jossa sanan merkityssisältö englanniksi tunnetaan Suomeakin paremmin.

Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto

Valituskirjelmässä ei ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä.

Valittajankin esittämissä sanakirjaotteissa todetaan sanan ”virgin” merkityssisällöksi alkoholiton juomien yhteydessä. Sanakirjaotteissa ei eritellä, että sanaa käytettäisiin ainoastaan etuliitteenä cocktailjuomien yhteydessä. Koska sanaa valittajankin mukaan käytetään juomien yhteydessä kuvaamaan alkoholittomuutta, on täysin mahdollista, että sanaa käytetään myös muiden kuin cocktailjuomien yhteydessä. Google-haulla löytyy tuloksia haettaessa esimerkiksi hauilla ”virgin beer”, ”virgin cider” tai ”virgin wine”.

Lisäksi on huomioitava, että haetut tavarat ovat juomia, minkä johdosta merkkiä käytetään väistämättä juomien yhteydessä. Sillä, että haettu merkki ei ole ”VIRGIN juoma”, ei siten ole asiassa merkitystä. Pelkkä merkki VIRGIN juomatuotteen yhteydessä tai esimerkiksi sen pakkauksessa antaa mielikuvan alkoholittomasta tuotteesta.

Alkoholittomia juomia myydään samoissa liikkeissä ja samalla osastolla alkoholia sisältävien juomien kanssa sekä fyysisillä kauppapaikoilla että verkkokaupoissa. Usein myynti tapahtuu myös esimerkiksi samassa hyllyssä tai verkkokaupassa saman hakuvalikon alla alkoholia sisältävien juomien kanssa. Vaikka tällaisessa tapauksessa esimerkiksi hyllyn yläreunassa olisi opaskylttejä, ei kuluttaja niitä välttämättä huomaa. Juoman alkoholipitoisuus esitetään yleensä pakkauksessa, juoman kuvauksessa verkkokaupassa tai esimerkiksi ravintolan juomalistassa pienemmällä kirjasinkoolla, mikä voi kuluttajalta jäädä huomaamatta tai tarkastamatta varsinkin, jos hän jo pakkauksessa näkyvän merkin VIRGIN perusteella olettaa kyseessä olevan alkoholiton juoma.

On myös täysin mahdollista, että alkoholiton ja alkoholia sisältävä tuote maksavat suunnilleen saman verran. Hintaero ei siten ole luotettava tekijä erottamaan tuotteita toisistaan ja ehkäisemään harhaanjohtavuutta.

Kaikki edellä mainitut tekijät huomioon ottaen on täysin mahdollista, että kuluttaja tulee harhaanjohdetuksi ostamansa tavaran lajista.

Google-haun tulosten perusteella on todettavissa, että sanaa ”virgin” ei ole käytetty kuvaamaan juomien alkoholittomuutta esimerkiksi vuonna 1994, jolloin valittaja on hakenut kansallista tavaramerkkirekisteröintiä samalle merkille ja osin samoille tavaroille.

Patentti- ja rekisterihallitus ei ole sidottu EUIPO:n tai muiden maiden virastojen ratkaisuihin.

Valittajan lausuma

Hakutulokset hauilla ”VIRGIN beer”, ”VIRGIN cider” ja ”VIRGIN wine” ovat pääosin valittajan VIRGIN-brändin tuotteisiin liittyviä erityisesti viinejä koskevalla osa-alueella. Alkoholittomiin oluisiin ja siidereihin viitataan yleisesti termillä ”alkoholiton” tai ”non-alcoholic”.

Kuluttaja ei merkin VIRGIN perusteella luota alkoholipitoisen juomatuotteen olevan alkoholiton, ja alkoholituotteisiin helposti havaittavalla tavalla merkitty alkoholipitoisuus edelleen vähentää riskiä sille, että kuluttaja voisi tulla harhaanjohdetuksi merkin VIRGIN perusteella.

Asiassa ei voida luotettavasti arvioida, että sanan ”virgin” merkityssisältö olisi kyseessä olevien tavaroiden yhteydessä muuttunut ajan saatossa ei-harhaanjohtavasta harhaanjohtavaksi. Minkä tahansa hakusanan käyttö antaa varmuudella tässä hetkessä enemmän hakutuloksia kuin 20–30 vuotta sitten.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Asiassa on kysymys siitä, onko haettu merkki VIRGIN omiaan johtamaan yleisöä harhaan luokan 33 tavaroiden ”Viinit, vahvat alkoholijuomat ja liköörit; alkoholijuomat; siiderit; cocktailjuomat” tunnuksena.

Tavaramerkkilain 12 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei rekisteröidä, jos se on omiaan johtamaan yleisöä harhaan.

Jotta harhaanjohtavuutta koskeva rekisteröintieste soveltuisi, Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan edellytyksenä on, että merkki on tosiasiallisesti harhaanjohtava tai on olemassa riittävän vakava kuluttajien harhaanjohtamista koskeva vaara (ks. tuomio 30.3.2006, Emanuel, C-259/04, EU:C:2006:215, 47 kohta). Tavaramerkin mahdollista harhaanjohtavuutta on arvioitava muun ohella markkinoitavien tavaroiden tai palvelujen luonteen ja kohdeyleisön kannalta.

Markkinaoikeus katsoo, että merkityksellinen kohdeyleisö on suuri yleisö, joka koostuu tavanomaisen valistuneista sekä kohtuullisen tarkkaavaisista ja huolellisista keskivertokuluttajista Suomessa. Kohdeyleisön tarkkaavaisuusastetta on pidettävä tavanomaisena.

Haettu merkki koostuu englanninkielisestä sanasta ”virgin”. Asiassa esitettyjen sanakirjaotteiden mukaan sana merkitsee muun ohella juoman alkoholittomuutta kuvaavaa adjektiiviä. Asiassa esitetty ote RedFox-sanakirjasta antaa tässä asiayhteydessä sanasta määritelmän ”Of mixed drinks, not containing alcohol”. Sekä RedFox-sanakirjasta että Merriam-Webster-sanakirjasta esitetyt otteet antavat sanan ”virgin” käytöstä esimerkin ”a virgin daiquiri”, jolla viitataan alkoholittomaan versioon tietystä cocktailjuomasta.

Valittajan esittämästä Google-hakuotteesta käy ilmi, että Google-haku ”virgin juoma” antaa muun ohella tuloksen Alko Oy:n verkkosivuilla olevaan artikkeliin ”Mocktail, eli alkoholiton drinkki – katso parhaat reseptimme”. Artikkelissa todetaan muun ohella, että ”Toisinaan käytetään myös virgin-etuliitettä – esimerkkinä Virgin Mojito – mutta tänä päivänä mocktail on käytännössä alkoholittoman drinkin synonyymi.” Myös edellä mainitun Google-hakuotteen muista hakutuloksista käy ilmi, että sanaa ”virgin” on käytetty perinteisten cocktailjuomien yhteydessä kuvaamaan niiden alkoholittomia versioita. Yhteenvetona edellä todetusta markkinaoikeus toteaa, että sanaa ”virgin” käytetään merkitsemään erityisesti erilaisten cocktail-juomasekoitusten alkoholittomuutta.

Vakiintuneessa oikeuskäytännössä on katsottu suomalaisen keskivertokuluttajan omaavan vähintään peruskielitaidon englannin kielessä. Vaikka sanaa ”virgin” ei ole pidettävä yleisimmin juoman alkoholittomuutta ilmaisevana englannin kielen sanana, markkinaoikeus katsoo edellä esitetyn perusteella, että enemmän kuin merkityksetön osa suomalaisista keskivertokuluttajista ymmärtää sanan erityisesti cocktailjuomien yhteydessä käytettynä ilmaisevan alkoholitonta versiota juomasta. Kaikki tavaraluokan 33 tavarat, joita haettu merkki VIRGIN koskee, ovat erilaisia alkoholijuomia. Haetun merkin VIRGIN ja tavaramerkkihakemuksessa nimettyjen tavaroiden ”cocktailjuomat” välillä on siten ristiriita, koska merkki luo tässä yhteydessä kuluttajalle odotuksen alkoholittomasta tuotteesta, jota mainitut tavarat eivät ole.

Cocktailjuomia ja niiden alkoholittomia versioita on tarjolla samoissa myyntipaikoissa kuten ravitsemusliikkeissä, mutta myös valmistuotteina päivittäistavarakaupoissa, joissa tuotteet sijaitsevat yleensä lähellä toisiaan. Tuotteiden mahdollisten hintaerojen ei voida arvioida olevan niin suuria, että se ehkäisisi harhaanjohtavuuden. Asian arvioinnin kannalta ratkaisevaa merkitystä ei voida antaa myöskään sille, että juoman alkoholipitoisuus ilmenee ostotilanteessa esimerkiksi valmistuotteen etiketistä, koska kuluttajat voivat päätyä ostamaan tuotteita kiireessä.

Edellä esitetyillä perusteilla haetun merkin VIRGIN on katsottava vähintäänkin aiheuttavan riittävän vakavan kuluttajien harhaanjohtamista koskevan vaaran luokan 33 tavaroille ”cocktailjuomat”.

Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei sen sijaan ole todettavissa, että sanaa ”virgin” ainakaan yleisesti käytettäisiin osoittamaan muiden juomien kuin cocktailjuomien alkoholittomuutta. Näin ollen sanan ”virgin” merkityssisältö muiden juomien kuin cocktailjuomien alkoholittomuutta kuvailevana sanana ei voi asiassa esitetyn selvityksen perusteella katsoa olevan samalla tavoin tunnettu suomalaisen kohdeyleisön keskuudessa. Lisäksi, vaikka enemmän kuin merkityksetön osa keskivertokuluttajista mieltää sanan tässä merkityksessä cocktailjuomien kohdalla, on asiassa epävarmaa, että yhdistääkö keskivertokuluttaja tämän perusteella sanan samalla tavoin yhtä selkeästi alkoholittomuuteen myös muiden juomien yhteydessä.

Näin ollen markkinaoikeus katsoo, ettei haettu merkki VIRGIN ole tosiasiallisesti harhaanjohtava eikä myöskään aiheuta riittävän vakavaa kuluttajien harhaanjohtamista koskevaa vaaraa haetun merkin kattamien muiden alkoholituotteiden yhteydessä käytettynä.

Rekisteröintihakemuksessa olevan luokan 33 nimikkeen ”alkoholijuomat” osalta markkinaoikeus toteaa, että kyseinen nimike sisältää myös alanimikkeen ”cocktailjuomat”. Merkkiä VIRGIN ei voida kuitenkaan pitää selvästi ristiriidassa yleisnimikkeelle ”alkoholijuomat”, koska edellä arvioidusti merkin harhaanjohtamaton käyttö on mahdollista muiden alkoholituotteiden kuin cocktailjuomien yhteydessä. Tämän perusteella markkinaoikeus katsoo, että merkin VIRGIN rekisteröinnille ei ole harhaanjohtavuuteen perustuvaa estettä tällaisen yleisnimikkeen kuten ”alkoholijuomat” kohdalla.

Edellä todetusti haettu merkki VIRGIN on omiaan johtamaan yleisöä harhaan luokan 33 tavaroille ”cocktailjuomat”. Sen sijaan muille rekisteröitäväksi haetuille tavaroille harhaanjohtavuuteen perustuvaa rekisteröintiestettä ei ole eikä tavaramerkin VIRGIN rekisteröintiä koskevaa hakemusta olisi tullut hylätä näiltä osin. Patentti- ja rekisterihallituksen päätös on tämän vuoksi kumottava siltä osin kuin sillä on hylätty hakemus tavaramerkin VIRGIN rekisteröimiseksi luokan 33 tavaroille ”Viinit, vahvat alkoholijuomat ja liköörit; alkoholijuomat; siiderit”.

Lopputulos

Markkinaoikeus kumoaa Patentti- ja rekisterihallituksen 18.6.2024 tekemän valituksenalaisen päätöksen siltä osin kuin Virgin Enterprises Limitedin hakemus T202450395 tavaramerkin VIRGIN rekisteröimiseksi on hylätty luokan 33 tavaroille ”Viinit, vahvat alkoholijuomat ja liköörit; alkoholijuomat; siiderit” ja palauttaa asian tältä osin Patentti- ja rekisterihallitukselle rekisteröinnin hyväksymistä varten.

Markkinaoikeus hylkää valituksen muilta osin.

Muutoksenhaku

Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitusosoitus on liitteenä.


Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Markus Mattila ja Teemu Matikainen.


Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.


Liitetiedostot