MAO:289/2023


Asian käsittely markkinaoikeudessa

Hakemus

Scanbox Entertainment A/S (jäljempänä myös hakija) on markkinaoikeuteen 12.5.2023 toimittamassaan hakemuksessa pyytänyt, että markkinaoikeus määrää DNA Oyj:n (jäljempänä myös ”teleoperaattori”) antamaan hakijalle yhteystiedot teleoperaattorille kuuluvista, hakemuksen liitteessä 1 eritellyistä teleliittymistä kunkin liittymän osalta pyydetyltä ajankohdalta.

Hakija on tämän hakemusasian käsittelyn kuluessa luopunut vaatimuksistaan, oikeammin peruuttanut hakemuksensa liitteessä 1 yksilöityjen IP-osoitteiden järjestysnumeroilla 2, 20–22, 24, 41–49, 56, 60, 81, 118–120, 128 ja 133 osalta.

Hakemus koskee tietojen luovuttamista vain siltä osin kuin teleoperaattori säilyttää tietoja sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 17 luvun nojalla. Hakija ei vaadi luovutettavaksi niitä tietoja, joita säilytetään yksinomaan sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 157 §:ssä säädetyn säilytysvelvollisuuden perusteella. Hakija ei luovuta henkilötietoja Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueen tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle.

Hakija on havainnut, että hakemuksen liitteessä 1 yksilöidyistä teleliittymistä on ilman sen lupaa saatettu yleisön saataviin BitTorrentvertaisverkossa teoksia, joihin hakijalla on yksinomainen oikeus. Teleliittymistä on saatettu yleisön saataviin tekijänoikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin tekijänoikeudella suojattua aineistoa ilman hakijan suostumusta loukaten näin hakijan yksinoikeutta valmistaa teoskappaleita ja saattaa teosta yleisön saataviin.

Hakemuksen perusteena olevien teosten tuottajien kotipaikka on Isossa-Britanniassa, Italiassa, Ranskassa, Sveitsissä ja Yhdysvalloissa. Hakijalla on sopimukseen perustuva saanto kyseisten teosten tuottajayhtiöiltä kaikkien niiden luomien teosten oikeuksiin. Hakijana oleva Scanbox Entertainment A/S käyttää asiassa puhevaltaa myös muiden samaan konserniin kuuluvien yritysten puolesta tekijän edustajana.

Asiassa on kysymys BitTorrent-vertaisverkossa tapahtuneesta jakelusta, jonka toimintaperiaatteen mukaisesti kustakin teoksesta kiinnostuneet käyttäjät kiinnittyvät omalla ohjelmistollaan yhteen tai useaan kyseisiä teoksia luvattomasti jakavaan toiseen BitTorrent-käyttäjään. Tällaista kiinnittymisen ryhmittymää kutsutaan parveksi (swarm). Kiinnittymisen jälkeen ohjelma lataa toisilta käyttäjiltä teoksen luoden kopion käyttäjän omalle tietokoneelle ja samanaikaisesti saattaen jo ladattuja osia edelleen yleisön saataviin.

Hakija valvoo BitTorrent-vertaisverkossa tapahtuvaa tiedostonjakamista NARS-järjestelmällä (Network Activity Recording and Supervision), joka lataa yhden tai useamman koepalan luvattomasti yleisön saataviin saatetuista teoksista. Ohjelma vertaa kutakin koepalaa hakijan teokseen varmistaen tiedoston jakamisen loukkaavan hakijan tekijänoikeutta. NARS-järjestelmä kirjaa lokitiedostoihin olennaiset tiedot koepalojen lataamisesta ja hakijan teoksia luvattomasti välittävistä teleliittymistä.

Hakemuksen liitteenä on NARS-järjestelmän lokitiedosto-ote havainnot yhteen kokoavana taulukkona. Esitetty näyttö oikeudenloukkauksesta vastaa sitä näyttöä, joka on esitetty ensin markkinaoikeudelle ja sitten korkeimmalle oikeudelle asiassa, jossa korkein oikeus on antanut ennakkopäätöksen KKO 2022:47. Korkein oikeus on todennut, että näin esitetty näyttö on riittävää tekijänoikeuslain 60 a §:n mukaisen määräyksen edellytysten arviointiin. Korkein oikeus on mainitulla ennakkopäätöksellään tarkoittanut ohjata muun ohella tekijänoikeuslain 60 a §:n kirjatun merkittävyyskynnyksen tulkintaa.

Korkeimman oikeuden antama ratkaisu on koskenut olennaisesti samanlaista hakemusta, kuin mistä nyt on kyse. Ratkaisun mukaisesti teleliittymän yhteystietojen luovuttaminen on sen tavoitteen mukainen, jolla pyritään tekijänoikeuksien haltijana olevan oikeudenhaltijan tiedonsaantioikeuden ja teleliittymien käyttäjien yksityisyyden suojan ja sen osana olevan henkilötietojen suojaa koskevan oikeuden väliseen oikeudenmukaiseen tasapainoon. Kyseisessä ja vastaavissa asioissa ei siten voida katsoa olevan myöskään suhteellisuusperiaatteesta johtuvaa estettä yhteystietojen luovuttamiselle.

Esillä oleva asia on ratkaistava korkeimman oikeuden antaman oikeusohjeen mukaisesti.

NARS-järjestelmä valvoo niitä BitTorrentilla välitettyjä tiedostoja, jotka järjestelmän kehittänyt ja sitä operoiva yhtiö Tecxipio GmbH on määrittänyt valvottaviksi, ja jotka sisältävät luvattoman kopion valvottavasta teoksesta. Tiedosto tulee NARS-järjestelmän valvontaan, kun NARS-järjestelmä on todennut sellaisen uuden BitTorrent-parven, josta jaetaan tiedostoa, jonka on syytä epäillä sisältävän luvattomasti jonkin teoksen, jonka valvontaan Tecxipio GmbH:lla on toimeksianto.

Ensi vaiheessa NARS-järjestelmä lataa parvesta jaetun tai jaetut tiedostot kokonaisuudessaan ja muodostaa niistä teknisen sormenjäljen eli HASH-arvon. Tiedostojen lataamisen jälkeen Tecxipio GmbH tarkistaa parvesta ladatun tiedoston sisällön. Tecxipion GmbH:n henkilökuntaan kuuluvat ja varmistuksen prosesseihin koulutetut henkilöt tarkistavat tiedostojen sisällön tarkastelemalla sitä omin havainnoin eli katsomalla ja kuuntelemalla tiedostosta löytyvää teosta ja samanaikaisesti vertaamalla sitä teoksen lailliseen kappaleeseen. Mikäli kaksi eri tarkastusta suorittavaa henkilöä ovat itsenäisesti todenneet parvesta ladatun tiedoston sisältävän valvotun teoksen, määrittyy parvi NARS-järjestelmässä varmennetuksi. NARS-järjestelmä käsittelee vain varmennettuja tiedostoja tiettyyn teokseen liittyvänä ja merkitsee niistä ladatut lokitiedostot kyseisen teoksen nimellä. NARS-järjestelmä myös vertaa kutakin ladattua koepalaa ensivaiheessa ladattuun ja varmennettuun tiedostoon hyödyntäen teknistä sormenjälkeä varmistuen, että ladattu tiedosto on osa valvottua teosta.

Hakija on hyödyntänyt NARS-järjestelmän lokitietoja osana hakemusta perustuen siihen, että hakijan käyttämän palveluntarjoajan Tecxipio GmbH:n prosessien mukaan kukin lokeissa mainittu tiedosto on tarkastettu aiemmin ja niiden loukkaava sisältö on varmistettu.

Hakija on markkinaoikeuden sille NARS-järjestelmän lokitiedoissa ilmenneiden epäselvyyksien vuoksi esittämän lausumapyynnön johdosta pyytänyt ja saanut Tecxipio GmbH:lta selvityksen, jonka mukaan hakemuksen liitteessä 1 esitetyn IP-osoitteen järjestysnumerolla 49 lokitiedostojen merkintä siitä, että tiedostot ovat sisältäneet elokuvan Jackie, ei ole perustunut Tecxipio GmbH:n tarkistusprosessiin. Hakemuksen liitteessä 2 oleva NARS-järjestelmän lokitiedosto on tältä osin sisältänyt virheellisen tiedon siitä, mitä kyseisestä IP-osoitteesta ladattu koepala on sisältänyt.

Tecxipio GmbH on paikantanut virheellisen tiedon päätyneen NARS-järjestelmään heinäkuussa 2022, jolloin sen henkilökuntaan kuuluva NARS-järjestelmän ylläpitotoimia tehnyt henkilö lisäsi NARS-järjestelmän valvontaan uusia hakijalle kuuluvia nimikkeitä. Tässä yhteydessä NARS-järjestelmään siirtyi tavoiteltujen valvontakohteiden lisäksi virheellisesti joukko varmistamattomia BitTorrent-parvia merkinnällä, että ne sisältäisivät sen hakijan teoksen, jota niiden on alustavasti epäilty sisältävän. NARS-järjestelmä on tällöin toiminut näiden valvottavien parvien osalta kuin ne olisi varmistettu sisältävän kyseisen teoksen.

Hakemuksen liitteeseen 1 sisältyvä IP-osoite järjestysnumerolla 49 on ollut yhteydessä yhteen näistä varmistamattomista parvista ja jakanut parvessa videotiedostoja, joista NARS-järjestelmä on ladannut koepalan ja pitänyt koepalan lataamista näistä videotiedostoista osoituksena elokuvan Jackie latauksesta. NARS-järjestelmän toiminnassa ei ole ollut häiriötä, mutta sen toiminta on perustunut järjestelmälle annettuihin virheellisin tietoihin.

Hakijan tekemät toimet tietopyyntöjen oikeellisuuden varmistamiseksi ovat tiettyjen IP-osoitteiden osalta olleet riittämättömiä. Hakija tulee varmistamaan, että vastaisuudessa sen tietopyyntöihin liittyvien koepalojen sisältö on kaikilta osin varmistettu.

Nyt havaittu varmistamattomien BitTorrent-parvien käsittely varmistettuina on koskenut myös yksittäisiä muita tietopyyntöjä hakijan aiemmissa hakemuksissa. Hakija tulee tekemään asianmukaiset toimet siitä, että näin saatuja tietoja ei hyödynnetä. Tecxipio GmbH on ilmoittanut, että ongelma on koskenut pelkästään Scanbox Entertainment A/S:n tietopyyntöjä.

Hakija on NARS-järjestelmässä olleesta virheestä tiedon saatuaan tarkistanut kaikki nyt käsillä olevassa hakemuksessa esitetyt tietopyynnöt ja todennut, että osaan yksilöidyistä tietopyynnöistä ei vastoin hakijan aiempaa käsitystä liity hakijan tekijänoikeuden loukkausta. Näiltä osin hakija on luopunut esittämistään vaatimuksista. Muilta osin ladattujen koepalojen sisältö on ilmoitettu oikein ja koepalat ovat sisältäneet sen hakijan teoksen, joka hakemuksessa ja sen liitteissä on mainittu.

Asiaan osallisen lausuma

DNA Oyj on esittänyt muun ohella, että sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden rajoittamista koskevan toimenpiteen tulee olla oikeassa suhteessa sen tarkoitukseen nähden ja käyttäjien yksityisyyden suojan kannalta on olennaista, että hakijalla on oikeat ja lainmukaiset perusteet pyytää selvitettäväksi yhteystietoja ja että kenenkään sellaisen teleyrityksen asiakkaan yhteystietoja ei selvitetä, eikä luovuteta, joihin hakijalla ei ole oikeutta.

Hakijan käyttämän Tecxipio GmbH:n tarkistusprosessi ei ole ollut aukoton ja NARS-järjestelmän lokitiedot ovat sisältäneet virheellisiä tietoja. Hakija on tehnyt lähes vuoden ajan virheen sisältävään prosessiin perustuvia hakemuksia ja vaatimuksia yksilöityjen IP-osoitteita koskevien yhteystietojen selvittämistä ja luovuttamista varten. DNA Oyj on mitä todennäköisemmin ollut velvoitettu selvittämään ja luovuttamaan aiempia päätöksiä koskien yhteystietoja hakijalle sellaisista teleliittymistä, jotka eivät olekaan syyllistyneet tekijänoikeusloukkaukseen ja joita koskien hakijalla ei ole ollutkaan tiedonsaantioikeutta eikä yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista käsittelyperustetta. Hakijan edustajana toimiva asianajotoimisto toimii saitkokirjeen.fi sivuilla olevan tietosuojaselosteen mukaan oikeudenloukkausten selvittämiseen ja korvausten perimiseen perustuvaan henkilötietorekisterin rekisterinpitäjänä. Hakijan edustajalla on vastuu siitä, että sillä on asianmukainen käsittelyperuste käsittelemilleen henkilötiedoille ja että se arvioi rekisteröityjen oikeuksiin ja vapauksiin kohdistuvia riskejä ja toteuttaa asianmukaisia ja organisatorisia toimenpiteitä omassa toiminnassaan. Hakijan ja sen edustajan on huolehdittava tietosuojan toteutumisesta toiminnassaan.

Väärin perustein saatujen tietojen käsittelyyn on oletettavasti liittynyt myös hakijan edustajan lähettämät tekijänoikeuskirjeet, joissa liittymänhaltijoita on edellytetty perusteettomasti maksamaan hyvitys- ja korvaussumma. Jos teleliittymän haltija on maksanut tällaisen maksun, niin kyseessä hakijan edustajalle maksettu perusteeton taloudellinen etu. DNA Oyj pyytää markkinaoikeutta kirjaamaan päätökseen ja sen perusteluihin havaitusta virheestä, sen vaikutuksista aiempien ratkaisujen myötä luovutettuihin perusteettomiin yhteystietoihin ja hakijalle asetettavista velvoitteista korjata virheestä johtuva tekijänoikeusloukkauksiin syyllistymättömien liittymänhaltijoiden tilanne ennalleen.

Teleyritysten tulee voida luottaa hakijoiden hakemusten ja markkinaoikeuden päätösten virheettömyyteen ja siihen, että hakijoilla on lainmukaiset perusteet hakea ja käsitellä selvitettäviä henkilötietoja. Koska väitetyt tekijänoikeuden loukkaajat eivät voi itse puolustautua markkinaoikeudessa silloin kun heidän yhteystietojen luovuttamista käsitellään, tulee markkinaoikeuden arvioida huolellisesti merkittävyyskynnystä ja sitä koskevan todistelun ja muiden edellytysten täyttymistä ja huolehtia että näiden asiakkaiden yksityisyyden ja henkilötietojen suojaa koskevat oikeudet tulevat riittävällä tavalla arvioiduksi.

Scanbox Entertainment A/S:n lausuma

Scanbox Entertainment A/S on esittänyt muun ohella, että sen asiamies on tehnyt tietosuojavaltuutetulle ilmoituksen tietoturvaloukkauksesta ja hakija on valmistelemassa yhteydenottoa kaikkiin perusteettoman vaatimuksen saaneisiin liittymänhaltijoihin ilmoittaakseen vaatimuksesta luopumisesta ja järjestääkseen jo suoritettujen maksujen palautuksen.

Markkinaoikeudella on toimivalta ratkaista vain nyt käsiteltävänä oleva asia, eikä markkinaoikeuden ole mahdollista kirjata käsillä olevan asian ratkaisuun muihin hakemuksiin liittyviä kannanottoja.

Asiakirjatodistelu

Scanbox Entertainment A/S

  1. Ote NARS-valvontajärjestelmän lokitiedostosta
  2. Luettelo NARS-järjestelmän lataamista koepaloista (salassa pidettävä)
  3. Scanbox-konsernin yhtiöille myönnetyt jakelulisenssisopimukset (salassa pidettävä)
  4. Teoksia koskevat julkiset otteet Yhdysvaltojen tekijänoikeusrekisteristä
  5. Teosten julisteet ja DVD-kannet
  6. Teosten julkaisutiedot sisältäen otteet IMDb-verkkosivustolta
  7. Scanbox Entertainment A/S:n valtakirja muilta Scanbox-konsernin yhtiöiltä
  8. Scanbox Entertainment A/S:n omistajatietoja koskeva ote Tanskan yritystietojärjestelmästä
  9. Scanbox Entertainment Denmark A/S:n omistajatietoja koskeva ote Tanskan yritystietojärjestelmästä
  10. Scanbox Entertainment Rights ApS:n omistajatietoja koskeva ote Tanskan yritystietojärjestelmästä
  11. Scanbox Entertainment Movie Rights ApS:n omistajatietoja koskeva ote Tanskan yritystietojärjestelmästä
  12. Millenium Mediaa koskeva artikkeli 4.11.2022

Markkinaoikeuden ratkaisu

Salassapitomääräys

Hakijan vaatimuksesta, jota teleoperaattori ei ole vastustanut, markkinaoikeus määrää oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain 10 ja 11 §:n nojalla liikesalaisuuksia sisältävinä salassa pidettäväksi hakijan asiakirjatodisteet 2 ja 3 täydennyksineen kymmenen vuotta asian vireille tulosta lukien eli 12.5.2033 saakka.

Pääasiaratkaisun perustelut

Hakijan oikeudet

Hakijalle on sen ilmoituksen mukaan sopimuksin siirtynyt kysymyksessä olevien teosten oikeudet siten, että sillä on oikeus esittää asiassa tekijänoikeuslakiin perustuvia vaatimuksia. Hakijan mukaan se näyttää puheoikeutensa niin sanotun tekijäolettaman tai Yhdysvaltain tekijänoikeusrekisteriin tehtyjen tekijämerkintöjen kautta.

Tekijänoikeuslain 63 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan lain tekijänoikeutta koskevia säännöksiä sovelletaan elokuvateokseen, jonka tuottajan päätoimipaikka tai vakinainen asuinpaikka on Suomessa. Tässä tapauksessa kyse on hakijan ilmoituksen mukaan elokuvista, joiden tuottajien kotipaikka on Isossa-Britanniassa, Italiassa, Ranskassa, Sveitsissä ja Yhdysvalloissa. Mainitut maat ja Suomi ovat liittyneet Bernin yleissopimukseen taiteellisten ja kirjallisten teosten suojaamisesta (SopS 79/1986, jäljempänä Bernin sopimus).

Bernin sopimuksen 4 artiklan a kohdan mukaan yleissopimuksen mukaista suojaa sovelletaan sellaisten elokuvateosten tekijöihin, joiden valmistajan päätoimipaikka tai vakinainen asuinpaikka on liittomaassa.

Bernin sopimuksen 5 artiklassa on määräykset kansallisesta kohtelusta. Artiklan 1 kohdan mukaan tekijöillä on sopimuksessa suojattujen teostensa osalta muissa liittomaissa kuin teoksen alkuperämaassa ne oikeudet, jotka noiden maiden asianomaisissa laeissa nyt tai vastedes myönnetään niiden omille kansalaisille, samoin kuin tässä yleissopimuksessa erityisesti myönnetyt oikeudet.

Bernin sopimuksen 14 bis artiklan 2 a kohdan mukaan se, kenelle elokuvateoksen tekijänoikeus kuuluu, määräytyy sen maan lainsäädännön mukaan, jossa suojaa vaaditaan.

Tekijänoikeuslain 7 §:n 1 momentin mukaan tekijänä pidetään, jollei näytetä toisin olevan, sitä, jonka nimi taikka yleisesti tunnettu salanimi tai nimimerkki yleiseen tapaan pannaan teoksen kappaleeseen tai ilmaistaan saatettaessa teos yleisön saataviin.

Hakija on asiavaltuutensa osoittaakseen toimittanut markkinaoikeudelle edellä hakijan asiakirjatodistelusta 3–12 ilmenevän selvityksen.

Tässä hakemusasiassa hakijan toimittamasta selvityksestä käy riittävällä tavalla ilmi, että hakijalla on oikeus ryhtyä toimiin teoksiin kohdistuvien oikeudenloukkausten johdosta.

Edellä mainituilla perusteilla markkinaoikeus katsoo, että hakijalla on esillä olevassa tekijänoikeuslain 60 a §:ää koskevassa asiassa asiavaltuus ja oikeus esittää tekijänoikeuslakiin perustuvia vaatimuksia hakemuksen perusteena olevista teoksista.

Yhteystietojen luovuttamista koskevat oikeudelliset lähtökohdat

Tekijänoikeuslain 60 a §:n 1 momentin mukaan tekijällä tai hänen edustajallaan on oikeus tuomioistuimen määräyksellä salassapitosäännösten estämättä yksittäistapauksessa saada lähettimen, palvelimen tai muun sellaisen laitteen ylläpitäjältä taikka muulta välittäjänä toimivalta palvelun tarjoajalta yhteystiedot sellaisesta teleliittymästä, josta tekijän oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin saatetaan yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattua aineistoa ilman tekijän suostumusta. Tiedot tulee antaa ilman aiheetonta viivytystä. Tietojen luovuttamista koskevan asian käsittelyssä noudatetaan oikeudenkäymiskaaren 8 lukua. Tuomioistuin voi määrätä yhteystietojen turvaamisesta noudattaen oikeudenkäymiskaaren 7 lukua.

Tekijänoikeuden ja lähioikeuksien tiettyjen piirteiden yhdenmukaistamista tietoyhteiskunnassa koskevan direktiivin (tietoyhteiskuntadirektiivi, 2001/29/EY) 3 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on säädettävä, että tekijöillä on yksinoikeus sallia tai kieltää teostensa langallinen tai langaton välittäminen yleisölle, mukaan lukien teosten saattaminen yleisön saataviin siten, että yleisöön kuuluvilla henkilöillä on mahdollisuus saada teokset saataviinsa itse valitsemastaan paikasta ja itse valitsemanaan aikana. Direktiivin 8 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on säädettävä direktiivissä säädettyjen oikeuksien ja velvollisuuksien loukkauksia koskevista asianmukaisista seuraamuksista ja oikeussuojakeinoista, joiden tulee olla tehokkaita, oikeasuhteisia ja vakuuttavia. Mainitun artiklan 2 ja 3 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että oikeudenhaltijat, joiden etuihin sen alueella suoritetut loukkaavat toimet vaikuttavat, voivat muun ohella hakea kieltoa tai määräystä sellaisia välittäjiä vastaan, joiden palveluita kolmas osapuoli käyttää tekijänoikeuden tai lähioikeuden rikkomiseen.

Teollis- ja tekijänoikeuksien noudattamisen varmistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/48/EY 8 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että toimivaltaiset oikeusviranomaiset voivat teollis- ja tekijänoikeuden loukkaamista koskevan oikeudenkäynnin yhteydessä kantajan perustellusta ja oikeasuhtaisesta pyynnöstä määrätä muun ohella, että teollis- tai tekijänoikeutta loukkaavasta jakeluverkosta annetaan tietoja.

Luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/679 (yleinen tietosuoja-asetus) 23 artiklan 1 kohdan i ja j alakohdan mukaan rekisterinpitäjään tai henkilötietojen käsittelijään sovellettavassa unionin oikeudessa tai jäsenvaltion lainsäädännössä voidaan lainsäädäntötoimenpiteellä rajoittaa asetuksessa säädettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia, tai niiden soveltamisalaa, jos kyseisessä rajoituksessa noudatetaan keskeisiltä osin perusoikeuksia ja -vapauksia ja se on demokraattisessa yhteiskunnassa välttämätön ja oikeasuhteinen toimenpide, jotta voidaan taata rekisteröidyn suojelu tai muille kuuluvat oikeudet ja vapaudet tai yksityisoikeudellisten kanteiden täytäntöönpano.

Henkilötietojen käsittelyä ja yksityisyyden suojaa sähköisen viestinnän alalla koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2002/58/EY (sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi) 5 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on kansallisella lainsäädännöllä varmistettava yleisen viestintäverkon ja yleisesti saatavilla olevien sähköisten viestintäpalvelujen välityksellä tapahtuvan viestinnän ja siihen liittyvien liikennetietojen luottamuksellisuus. Direktiivin 6 artiklan 1 kohdan mukaan tilaajia ja käyttäjiä koskevat liikennetiedot, jotka yleisen viestintäverkon tai yleisesti saatavilla olevien sähköisten viestintäpalvelujen tarjoaja käsittelee ja tallentaa, on poistettava tai tehtävä nimettömiksi, kun niitä ei enää tarvita viestinnän välittämiseen.

Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin 15 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat toteuttaa lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, joilla rajoitetaan muun ohella direktiivin 5 artiklassa ja 6 artiklassa säädettyjen oikeuksien ja velvollisuuksien soveltamisalaa, jos tällaiset rajoitukset ovat välttämättömiä, asianmukaisia ja oikeasuhteisia demokraattisen yhteiskunnan toimenpiteitä muun muassa rikosten tai sähköisen viestintäjärjestelmän luvattoman käytön torjunnan, tutkinnan, selvittämisen ja syyteharkinnan varmistamiseksi direktiivin 95/46/EY (henkilötietodirektiivi) 13 artiklan 1 kohdan mukaisesti. Tätä varten jäsenvaltiot voivat muun muassa hyväksyä lainsäädännöllisiä toimenpiteitä, joissa säädetään tietojen säilyttämisestä sellaiseksi rajoitetuksi ajaksi, joka on perusteltua tässä kohdassa säädetyistä syistä.

Korkeimman oikeuden 5.7.2022 antamassa ennakkopäätöksessä KKO 2022:47 oli kysymys siitä, oliko tekijänoikeudella suojattua aineistoa saatettu yleisön saataviin tekijänoikeuslain 60 a §:ssä tarkoitetuin tavoin tekijän oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin.

Edellä viitattu unionin oikeus ei aseta estettä tekijänoikeuslain 60 a §:n kaltaiselle yhteystietojen luovuttamista koskevalle sääntelylle. Säännöstä pitää kuitenkin soveltaa sanotun unionin oikeuden mukaisesti unionin tuomioistuimen vakiintuneessa oikeuskäytännössä esitettyjen tulkintasääntöjen perusteella (em. KKO 2022:47, kohta 19).

Tekijänoikeuslain 60 a §:ssä tarkoitetusta yleisön saataville saattamisesta on kysymys silloin, kun se koskee teoksen tai muun aineiston välittämistä rajoittamattomalle tai varsin huomattavalle määrälle potentiaalisia vastaanottajia. Saataville saattamisen on tapahduttava ilman oikeudenhaltijoiden lupaa ja siihen asti käytetyistä teknisistä tavoista poiketen tai sen on tapahduttava uudelle yleisölle, jota tekijänoikeuden haltija ei ole ottanut huomioon alkuperäistä teosta yleisön saataviin saatettaessa (KKO 2022:47, kohta 21).

Tekijänoikeuslain 60 a §:n mukaiset edellytykset yhteystietojen luovuttamiselle täyttyvät kuitenkin vain silloin, kun aineistoa saatetaan yleisön saataviin tekijän oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin. Näin ollen tämän merkittävyysedellytyksen tulkinnassa on otettava erityisesti huomioon aineiston saataville saattamisen laajuus. Merkitystä voidaan antaa myös aineiston laadulle sekä teleliittymän käyttäjän menettelyyn liittyville seikoille. Hakijan on esitettävä selvitys näistä yhteystietojen luovuttamisvaatimuksen perusteena olevista seikoista (KKO 2022:47, kohta 22).

Arvioitaessa yleisön saataville saattamisen laajuutta huomioon on otettava muun ohella menettelyn kohteena olevien teosten määrä ja menettelyn ajallinen kesto. Tekijänoikeudella suojatun aineiston laadun kannalta merkitystä on väitetyn loukkauksen taloudellisilla vaikutuksilla tekijänoikeuden haltijalle tai tämän edustajalle. Teleliittymän käyttäjän menettelyyn liittyvistä piirteistä merkitystä voi olla esimerkiksi menettelyn toteuttamistavalla ja käyttäjän tietoisuudella aineiston saataville saattamisen laadusta ja laajuudesta. Lisäksi on otettava huomioon, että tekijänoikeuslain 60 a §:n mukaisella määräyksellä teleliittymän käyttäjän yhteystietoja luovutetaan toiselle yksityiselle taholle käyttäjän yksityisyyden suojaa rajoittaen (KKO 2022:47, kohdat 23–25).

Korkein oikeus on mainitussa asiassa katsonut, että kaikista hakemuksen kohteena olleista IP-osoitteista oli ilman tekijän suostumusta saatettu tekijänoikeudella suojattua aineistoa yleisön saataviin tekijän oikeuksien suojan kannalta merkittävässä määrin.

Arviointi tietojen luovuttamisen edellytyksistä

Kuten edellä mainitussa korkeimman oikeuden ratkaistavana olleessa asiassa, esillä olevassa asiassa on kysymys tekijänoikeudella suojattujen teosten väitetystä jakamisesta tiedostoina vertaisverkossa BitTorrenttekniikkaa hyödyntäen.

Asiassa esitetyn selvityksen mukaan hakija on valvonut BitTorrentvertaisverkossa tapahtuvaa tiedostonjakamista NARSjärjestelmällä (Network Activity Recording and Supervision), joka lataa yhden tai useamman niin sanotun koepalan luvattomasti yleisön saataviin saatetuista teoksista.

Hakemuksen liitteessä 1 on yksilöity hakijan tekijänoikeudella suojattuja teoksia ja ne IP-osoitteet, joiden teleliittymien yhteystiedot ovat hakemuksen kohteena, liitteessä yksilöitynä ajankohtana. Lisäksi liite on sisältänyt tietoja niin sanotun parven käyttäjämääristä ja kokonaisyleisöstä kunkin IP-osoitteen osalta. Tämän lisäksi hakija on esittänyt hakemuksen liitteenä 2 yksityiskohtaisen NARSjärjestelmän lokitiedoston, josta ilmenee, kuinka paljon hakijan valvontajärjestelmä on ladannut koepaloja kustakin liitteessä 1 yksilöidystä IP-osoitteesta ja miten nämä koepalat ovat jakautuneet ajallisesti.

Hakemuksessa ilmoitetun mukaan NARS-järjestelmä vertaa kutakin koepalaa hakijan teokseen varmistaen tiedoston jakamisen loukkaavan hakijan tekijänoikeutta. Hakemuksen liitteenä 2 esitetty yksityiskohtaisen selvitys on ollut kuitenkin ristiriitainen siihen nähden, että hakemuksen liitteeseen 1 sisältyneen IP-osoitteen järjestysnumerolla 49 osalta on vaikuttanut ilmeiseltä, että yleisön saataville on saatettu jokin muu kuin hakemuksen liitteessä 1 mainittu hakijan tekijänoikeudella suojattu teos. Markkinaoikeus on edellä mainittu huomioon ottaen kehottanut hakijaa lausumaan ensinnäkin siitä, miten NARS-ohjelma yleisesti ottaen varmistuu siitä, että kustakin hakemuksen liitteessä 1 yksilöidystä teleliittymästä on saatettu yleisön saataville juuri hakemuksen liitteessä 1 kysymyksessä olevan teleliittymän osalta yksilöity teos tai sen osa. Toiseksi markkinaoikeus on kehottanut hakijaa lausumaan siitä, miten tästä on nyt kysymyksessä olevassa tapauksessa IP-osoitteen numero 49 osalta varmistuttu.

Hakijan lausumasta käy ilmi, että osassa liitteessä 1 yksilöidyistä teleliittymistä tehdyissä havainnoissa ei ole ollut kysymys hakijan tekijänoikeuden loukkauksesta. Virheelliset havainnot ovat johtuneet NARS-järjestelmään syötetyistä virheellisistä tiedoista. Hakijan mukaan se on tarkistanut NARS-järjestelmästä saamiensa tietojen paikkansa pitävyyden uudelleen. Siltä osin kuin hakemukseen ei olekaan sisältynyt hakijan tekijänoikeuden loukkausta, hakemus on peruutettu. Muilta osin ladattujen koepalojen sisältö on hakijan mukaan ilmoitettu oikein ja koepalat ovat sisältäneet sen hakijan teoksen, joka hakemuksessa ja sen liitteissä on mainittu.

DNA Oyj on pyytänyt markkinaoikeutta kirjaamaan päätökseen ja sen perusteluihin havaitusta virheestä, sen vaikutuksista aiempien ratkaisujen myötä luovutettuihin perusteettomiin yhteystietoihin ja hakijalle asetettavista velvoitteista korjata virheestä johtuva tekijänoikeusloukkauksiin syyllistymättömien liittymänhaltijoiden tilanne ennalleen. Markkinaoikeus toteaa, ettei sen ole nyt käsillä olevan hakemusasian käsittelyn yhteydessä tai muutoinkaan mahdollista arvioida uudelleen aikaisemmin tekemiään yhteystietojen luovuttamista koskevia päätöksiä. DNA Oyj:n lausumassaan esittämistä pyynnöistä ei tähän nähden ole tarpeen lausua enemmälti.

Asia on peruutetuilta osin eli liitteessä 1 yksilöityjen IP-osoitteiden järjestysnumeroilla 2, 20–22, 24, 41–49, 56, 60, 81, 118–120, 128 ja 133 osalta jätettävä sillensä. Muilta osin markkinaoikeus toteaa seuraavan.

Hakija on ilmoittanut tarkistaneensa NARS-järjestelmästä saamansa tiedot markkinaoikeuden esittämän lausumapyynnön johdosta. Hakijan mukaan koepalat ovat muilta kuin peruutetuilta osin sisältäneet sen hakijan teoksen, joka hakemuksessa ja sen liitteissä on mainittu. Hakemuksen liitteessä 2 esitetyn selvityksen hakemuksen liitteessä 1 yksilöidyistä teleliittymistä tehdyistä havainnoista ei edellä todettuun nähden ole syytä arvioida sisältävän muita kuin liitteessä 1 kunkin teleliittymän osalta yksilöityä teosta koskevia havaintoja.

Hakijan NARS-järjestelmän toiminnasta esittämän selvityksen, hakemukseen liitettyjen taulukon ja valvontaohjelman lokitietojen perusteella voidaan pitää selvitettynä, että kustakin hakemuksen kohteena vielä olevasta IP-osoitteesta on siinä yksilöitynä ajankohtana saatettu korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen KKO 2022:47 kohdassa 21 tarkoitetuin tavoin yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattua aineistoa. Hakijalla on edellä todetun mukaisesti oikeus esittää kysymyksessä olevaan suojattuun aineistoon perustuvia tekijänoikeuslain 60 a §:ään perustuvia vaatimuksia. Hakemuksessa ilmoitetun mukaan mainittu yleisön saataviin saattaminen on tapahtunut ilman oikeudenhaltijan suostumusta.

Teoksen jakaminen parvessa BitTorrent-tekniikkaa hyödyntäen osoittaa lähtökohtaisesti aineiston saataville saattamisen olleen laajaa siitä huolimatta, että yksittäisen käyttäjän merkitys on voinut parven toiminnan kannalta olla tällaisissa tilanteissa vähäinen. BitTorrent-tekniikan ominaisuudet viittaavat kuitenkin myös siihen, että teos voi olla todennäköisesti hallitsemattomasti laajenevan saataville saattamisen kohteena, vaikka parven tosiasiallisia todennettuja käyttäjiä olisi vähän. Kysymys on näin ollen aineiston saataville saattamisesta rajoittamattomalle määrälle potentiaalisia vastaanottajia. Myös yksittäisen teoksen jakaminen yksittäisellä hetkellä voi osoittaa, että jakaminen täyttää tekijänoikeuslain 60 a §:n mukaisen määräyksen antamisen edellytykset (ks. KKO 2022:47, kohdat 37–43).

Jokaisesta hakemuksen kohteena vielä olevasta IP-osoitteesta on saatettu teostiedostojen osia jakamalla yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattu teos. Kyse on hakijan mukaan ollut elokuvista. Tällaisten teosten saataville saattamista vertaisverkossa voidaan pitää tekijän tai tämän edustajan kannalta haitallisena, sillä se estää tekijän oikeuksien tavallisen käytön tai alentaa siitä saatavia tuloja (ks. KKO 2022:47, kohta 44).

BitTorrent-tekniikan käyttäminen edellyttää erillisen ohjelman lataamista ja asentamista. Teleliittymän käyttäjän tiedossa on katsottava olevan, että ladattava teos on samanaikaisesti muiden käyttäjien ladattavissa ja että tietty kertaalleen jaettu teos on hallitsemattoman jatkolevityksen kohteena. BitTorrent-tekniikan käyttäjän ilmeisenä tavoitteena on ollut BitTorrent-ohjelmaa käyttämällä saada yhdessä muiden verkon käyttäjien kanssa luvattomasti ja ilman korvausta haltuun tekijänoikeudella suojattua aineistoa hajautetun jakamisen mahdollistamin korkein tiedonsiirtonopeuksin (ks. KKO 2022:47, kohdat 45–47).

Ottaen huomioon tekijänoikeudella suojatun aineiston yleisölle saataville saattamisen laajuus, aineiston laatu ja teleliittymän käyttäjän menettelyyn liittyvät seikat markkinaoikeus katsoo, että hakija on esillä olevassa asiassa esittänyt riittävän selvityksen tekijänoikeuslain 60 a §:ssä tarkoitetun merkittävyyskynnyksen ylittymisestä hakemuksen kohteena vielä olevien ja tämän päätöksen liitteestä ilmenevien teleliittymien osalta.

Asiassa on kyse yksityisyyden suojan piiriin kuuluvien tietojen luovuttaminen toiselle yksityiselle ja yhteystietojen luovuttamispyynnön kohteena olevat IP-osoitteet ovat yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia henkilötietoja (ks. KKO 2022:47, kohta 49).

Markkinaoikeus katsoo, että tietojen luovuttamispyynnössä on kyse hakijan oikeutetun edun toteuttamisesta ja että henkilötietojen käsittely on tarpeellista, sillä internetyhteyden haltijan tunnistaminen on mahdollista vain IP-osoitteen ja internetyhteyden tarjoajana toimivan teleoperaattorin toimittamien tietojen perusteella. Asiassa ei ole myöskään suhteellisuusperiaatteesta johtuvaa estettä yhteystietojen luovuttamiselle, sillä hakemuksen kohteena olevien teleliittymien haltijoiden yhteystietojen luovuttaminen on sen tavoitteen mukainen, jolla pyritään tekijänoikeuksien haltijan tiedonsaantioikeuden ja teleliittymien käyttäjien yksityisyyden suojan ja sen osana olevan henkilötietojen suojaa koskevan oikeuden väliseen oikeudenmukaiseen tasapainoon (ks. KKO 2022:47, kohdat 49–54).

Edellä mainituilla perusteilla markkinaoikeus katsoo, että jokaisesta hakemuksen kohteena vielä olevasta teleliittymästä on saatettu tekijänoikeuksien kannalta tekijänoikeuslain 60 a §:ssä tarkoitetulla tavalla merkittävässä määrin yleisön saataviin tekijänoikeudella suojattua aineistoa ilman tekijänoikeuksien haltijan suostumusta. Asiassa on sen vuoksi perusteet määrätä teleoperaattori selvittämään ja antamaan hakijalle tämän päätöksen liitteessä yksilöityjä teleliittymiä koskevat yhteystiedot. Tiedot on määrättävä luovutettavaksi jäljempänä päätöslauselmasta ilmenevällä tavalla.

Luovuttamismääräyksestä

Sähköisen viestin ja välitystietojen käsittelystä säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 17 luvussa. Luvun 137 §:n 1 momentin mukaan sähköisten viestien ja välitystietojen käsittely on sallittua ainoastaan käsittelyn tarkoituksen vaatimassa laajuudessa eikä sillä saa rajoittaa luottamuksellisen viestin ja yksityisyyden suojaa enempää kuin on välttämätöntä. Pykälän 3 momentissa säädetään puolestaan, että käsittelyn jälkeen sähköiset viestit ja välitystiedot on hävitettävä tai välitystiedot tehtävä sellaisiksi, ettei niitä voi yhdistää tilaajaan tai käyttäjään, jollei laissa toisin säädetä.

Markkinaoikeus toteaa, että hakemuksen kohteena olevat tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, että ne hävitetään tietyn ajan kuluttua. Tässä vaiheessa ei ole varmuudella todettavissa, miltä osin hakemuksen kohteena olevat tiedot ovat saatavilla. Sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 137 §:n 3 momentti ja ajan kuluminen huomioon ottaen tietojen saatavuus tulee näin ollen selvitettäväksi vasta päätöslauselmasta ilmenevää tietojen antamista koskevaa määräystä mahdollisesti täytäntöön pantaessa.

Markkinaoikeus katsoo, että luovutettavien yhteystietojen tulee sisältää sellaiset saatavissa olevat tiedot teleliittymän käyttäjästä ja tilaajasta, jotka mahdollistavat käyttäjän ja tilaajan tunnistamisen sekä tavoittamisen. Yhteystiedot tulee luovuttaa salassapitosäännösten estämättä.

Hakemuksessa esitetyt vaatimukset ovat hakijan mukaan perustuneet sille sopimuksin myönnettyihin oikeuksiin. Hakija saa siten käyttää sille luovutettavia tunnistamistietoja ainoastaan selvittääkseen ja esittääkseen sillä kysymyksessä olevien sopimusten nojalla oleviin oikeuksiin perustuvia vaatimuksia tekijänoikeuslain nojalla Suomessa.

Päätöslauselma

Markkinaoikeus määrää DNA Oyj:n selvittämään ja antamaan Scanbox Entertainment A/S:lle käyttäjän ja tilaajan yhteystiedot tämän päätöksen liitteestä ilmenevistä teleliittymistä liitteessä mainittuina ajankohtina siltä osin kuin tiedot ovat määräystä täytäntöön pantaessa sähköisen viestinnän palveluista annetun lain 17 luvussa tarkoitettua DNA Oyj:n omaa käyttöä varten saatavilla.

Scanbox Entertainment A/S on sitoutunut olemaan luovuttamatta annettavia tietoja Euroopan unionin jäsenvaltioiden alueen tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle, ja se saa käyttää sille edellä mainituin tavoin luovutettavia yhteystietoja ainoastaan selvittäessään ja esittäessään sille tämän päätöksen liitteessä mainittujen elokuvateosten tuotantoyhtiöltä siirtyneitä oikeuksia koskevia Suomen tekijänoikeuslakiin perustuvia vaatimuksia Suomessa.

Muilta osin asia jää sillensä.

Muutoksenhaku

Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.

Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 21.8.2023.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Ville Parkkari, Pekka Savola ja Esko Pakka.

Lainvoimaisuus

Lainvoimainen.