MAO:507/14
PÄÄTÖS, JOSTA VALITETAAN
Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 14.6.2013 (liitteenä)
Päätöksestä on valitettu Patentti- ja rekisterihallituksen valituslautakuntaan. Patentti- ja rekisterihallituksen valitusasioiden käsittelystä annetun lain eräiden säännösten kumoamisesta annetun lain 2 §:n nojalla asia on siirtynyt markkinaoikeuden käsiteltäväksi.
ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA
Valitus
Vaatimukset
Valio Oy on vaatinut, että valituksenalainen päätös kumotaan ja että asia palautetaan Patentti- ja rekisterihallitukselle rekisteröinnin kumoamista varten.
Perusteet
Osuuskunta Maitokolmiolle rekisteröity tavaramerkki Profilus on sekoitettavissa Valio Oy:n aikaisempiin tavaramerkkeihin 254559 PROFEEL, 112710 GEFILUS, 230656 KIDIUS ja 216902 EVOLUS sekä yhteisön tavaramerkkeihin 4655098 PROFEEL, 2356038 GEFILUS, 3559655 KIDIUS ja 1354646 EVOLUS. Lisäksi tavaramerkki Profilus käyttää tavaramerkkilain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla epäoikeutetusti hyväkseen erityisesti laajalti tunnetun tavaramerkin GEFILUS mainetta ja erottamiskykyä.
Valio Oy:n tavaramerkit GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS muodostavat selvän ja tunnetun tavaramerkkiperheen, joita yhdistää samanlainen merkin rakenne ja samankaltainen pääte. Profilus-merkki on luotu yhdistelemällä elementtejä Valio Oy:n edellä mainituista tunnettuun tavaramerkkiperheeseen kuuluvista merkeistä sekä lyhyessä ajassa paljon tunnettuutta ja näkyvyyttä saaneesta PROFEEL-merkistä.
Profilus koskee samoja tavaroita kuin valittajan aiemmat tavaramerkit, kuten patentti- ja rekisterihallitus on päätöksessään todennut. Se on rekisteröity samoille tavaroille luokissa 29, 30 ja 32 kuin tavaramerkit PROFEEL, GEFILUS ja KIDIUS. Vastaavat EU-tavaramerkit on rekisteröity muun muassa luokissa 29 ja 32. Tavaramerkki EVOLUS on rekisteröity luokassa 29 maitotuotteille ja tavaramerkkiä GEFILUS on haettu laajalti tunnettujen tavaramerkkien luetteloon muun muassa luokissa 29 ja 32.
Merkit Profilus ja PROFEEL ovat ulkoasultaan, lausuntatavaltaan ja merkityssisällöltään samankaltaisina sekoitettavissa toisiinsa. Molemmat merkit sisältävät identtisen alkuosan prof. Vaikka rekisterissä olisi rekisteriviranomaisen katsomin tavoin muita merkkejä, joilla on sama alkuosa, kyseinen seikka ei vähennä sekoitettavuutta. Lausuntatavaltaan Profilus ääntynee suomenkielellä kirjoitusasunsa mukaisesti ja ruotsinkielessä painotus äännettäessä asettuu keskimmäiselle tavulle fi, joka samalla pitenee. PROFEEL taas ääntynee kohderyhmän keskuudessa englanninkielisen äänneasun mukaan, jolloin merkin loppuosa ääntyy "fiil". Lausuntatavaltaan merkit ovat siten Profilus-merkin us päätettä lukuun ottamatta identtiset tai lähes identtiset. Merkityssisällöltään Profilus-merkin loppuosa filus voidaan johtaa puhekielisen "fiilis" sanan johdannaiseksi ja on siten merkityssisällöltään samankaltainen PROFEEL-merkin loppuosan feel kanssa.
Profilus- ja GEFILUS-merkkien ulkoasun ja lausuntatavan samankaltaisuus on huomattava filus-päätteen toistuessa molemmissa merkeissä. Pääte on erityisen erottuva lausuntatavaltaan, sillä merkkejä äännettäessä loppuosa painottuu. Lisäksi kyseinen pääte ei sanana tarkoita yhtään mitään ja on siten molemmissa merkeissä itsenäinen ja erottamiskykyinen osa. Kun merkkien selvästi pisin ja erottamiskyinen osa on identtinen, sekaantumisvaara on ilmeinen. GEFILUS on lisäksi huomattavan tunnettu merkki.
Myös KIDIUS- ja EVOLUS-merkit ovat samankaltaisia kuin Profilus. Ne ovat äännettäessä samalla tavoin sointuvia, ja niillä on ulkoasun osalta samankaltaisuutta aiheuttavat us- ja lus-päätteet.
Valio Oy on merkkien GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS loppupäätteellä luonut tunnetuksi terveysvaikutteisia tuotteita koskevan mielleyhtymän, jota Profilus-merkki käyttää hyväkseen. GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS muodostavat tavaramerkkiperheen, koska merkkejä käytetään edustamaan tietynlaisia tavaroita ja tuotteita, jotka muodostavat kokonaisuutena laajemman ja toisiaan täydentävän terveysvaikutteisen tuoteperheen, johon kuuluu muun muassa erilaisia jugurtteja ja muita maitotuotteita sekä tuorehedelmämehuja ja hedelmäjuomia. Tavaramerkkiperheen merkkejä käytetään myös yhdistelminä. Esimerkiksi Valio KIDIUS GEFILUS -tuotteet ovat lapsille suunnattuja GEFILUS-tuotteita. Jo tämä käyttötapa osoittaa, että kyseessä on tavaramerkkiperhe.
Sekaantumisvaara voi aiheutua myös siitä mahdollisuudesta, että kuluttaja luulee haetun merkin kuuluvan aikaisemman merkin haltijan tavaramerkkiperheeseen. Näin voi tapahtua erityisesti silloin, kun merkeissä on samankaltainen alku- tai loppuosa, joka on alkuperäisen tavaramerkkiperheen tunnistettava osa. Nyt kyseessä olevassa asiassa tavaramerkkiperheen merkit ovat rakenteeltaan samanlaisia ja niitä yhdistää loppuosa lus tai us, jota edeltää i- tai l-kirjain. Kun merkit lisäksi on rekisteröity samoille tavaroille, joiden yhteydessä niitä myös käytetään, kuluttajat hahmottavat ne tavaramerkkiperheenä, etenkin kun GEFILUS on laajalti tunnettu. Profilus-merkissä on sama Valio Oy:n tavaramerkkiperheelle ominainen pääte yhdistettynä PROFEEL-merkin alkuosaan. Profilus-tavaramerkki kattaa täysin samoja tavaroita kuin tavaramerkkiperheeseen kuuluvat merkit ja on omiaan johtamaan kuluttajia harhaan edustamiensa tuotteiden alkuperän osalta.
Ellei Profilus-merkin ja GEFILUS-tavaramerkin välillä katsottaisi olevan sekaannusvaaraa, viimeksi mainittu merkki saa kuitenkin laajalti tunnettujen merkkien suojaa. Tämän suojan kannalta on riittävää, että kohdeyleisön keskuudessa syntyy merkkien välinen mielleyhtymä niiden samankaltaisuudesta johtuen. Vähäisempikin kuin sekaannusvaaran aiheuttava samankaltaisuus riittää siihen, että merkit yhdistetään toisiinsa. Asiassa on kyse GEFILUS-merkin maineen epäoikeutetusta hyväksikäytöstä. Merkit koskevat täysin samoja tavaroita ja ovat myynnissä samalle kohdeyleisölle. Osuuskunta Maitokolmio ei ole esittänyt mitään hyväksyttävää syytä toiminnalleen.
Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto
Valituksessa ei ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä. Lausunnon liitteenä olevan tutkimusraportin mukaan kansallisessa ja yhteisön tavaramerkkirekisterissä on luokissa 29, 30 ja 32 yhteensä 150 prof-alkuista merkkiä. Kahta merkkiä vertailtaessa sekoitettavuusarvioinnissa otetaan huomioon myös muut kansallisessa tai yhteisön tavaramerkkirekisterissä olevat merkit.
Osuuskunta Maitokolmion vastaus
Vaatimukset
Osuuskunta Maitokolmio on vaatinut, että valitus hylätään.
Perusteet
Profilus-merkin etuliite pro on hyvin geneerinen ja tässä yhteydessä viittaa tuotteessa käytettyihin probiootteihin. Luokissa 29, 30 ja 32 on rekisteröitynä useita muitakin merkkejä, joissa on sama etuliite. Osuuskunta Maitokolmio Oy ja Eckes-Granini Nordic Oy Ab omistavat yhdessä Mehukolmio Oy:n, jonka tavaramerkkeihin kuuluu Marli Protect LBGG. Tässäkin konserniyhtiön tavaramerkissä esiintyy pro-etuliite, joten väite siitä, että etuliite olisi matkittu PROFEEL-merkeistä, on perätön. Merkkien loppuosat filus ja feel eivät ole niin samankaltaisia englanniksi, ruotsiksi tai suomeksi lausuttuina tai kirjoitettuina, että ne olisivat sekoitettavissa keskenään. Kokonaisarvioinnissa kirjoitusasu on ostopäätöstä tehtäessä merkittävä ja merkit ovat kirjoitusasultaan varsin erilaisia. Myöskään lausuntatapansa perusteella merkit eivät ole niin samankaltaisia, että ne aiheuttaisivat sekaantumisvaaraa.
Profilus- ja GEFILUS-merkit eivät ole kokonaisuutena arvioiden sillä tavoin samanlaisia, että niiden välillä olisi sekaantumisvaaraa. Niiden lisäksi tavaramerkkirekisterissä on myös muita merkkejä, joissa on pääte ILUS, kuten esimerkiksi Casilus luokissa 29, 30 ja 32 sekä Dofilus luokassa 32. Merkit eroavat toisistaan kirjoitusasultaan ja lausuntatavaltaan. Loppupäätteiden perusteella syntyvää samankaltaisuuden vaikutelmaa ei voida lähtökohtaisesti pitää kovin suurena.
Profilus ei ole sekoitettavissa myöskään KIDIUS- ja EVOLUS-merkkeihin. Edellä mainitut merkit antavat hyvin erilaisen kokonaisvaikutelman.
Kolme erilaista tavaramerkkiä ei muodosta tavaramerkkiperhettä. Valio Oy:n merkkien samankaltaisuudet eivät ole sellaista luokkaa, että merkkien voitaisiin katsoa muodostavan tavaramerkkiperheen.
Tavaramerkkiä GEFILUS ei ole rekisteröity laajalti tunnettujen tavaramerkkien luetteloon, eikä se ole niin samankaltainen kuin Profilus, että laajalti tunnetun merkin suoja tulisi sovellettavaksi.
Valittajan lausuma
Ei ole oikeudellisesti perusteltua katsoa, että kolme markkinoilla tunnettua ja aktiivisesti käytössä olevaa merkkiä ei muodostaisi kuluttajan tuntemaa tavaramerkkisarjaa. Valio Oy:n merkkejä yhdistävä loppuosa -ius tai -lus tuo merkeille omintakeisen olemuksen, joka kuluttajan on helppo tunnistaa. Merkkien tunnettuus ja erottamiskyky huomioon ottaen loppuliite toimii tavaramerkkiperhettä yhdistävänä hallitsevana osana. Kun lisäksi otetaan huomioon GEFILUS-tavaramerkin laaja tunnettuus, lus- ja ius-päätteisillä merkeillä varustetut maitotuotteet yhdistyvät kiistatta Valio Oy:n maitotuotteisiin.
Patentti- ja rekisterihallituksen esittämällä prof-alkuisten tavaramerkkien listalla ei ole Profilus-merkin lisäksi yhtään merkkiä, joka sisältäisi mainitun alkuosan lisäksi myös piirteitä, jotka ovat ominaisia tavaramerkkien GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS muodostamalle sarjalle. Asiassa on ratkaisevaa sekoitettavuus kyseiseen tavaramerkkiperheeseen. Sekaannusvaaraa lisää Profilus-merkin ja Valio Oy:n PROFEEL-merkin samankaltaisuus, jonka johdosta kuluttaja entistä todennäköisemmin olettaa Profilus-merkin olevan tavaramerkkiperheen laajennus.
Profilus-merkin erottamiskykyinen osa filus sisältyy sellaisenaan Valio Oy:n laajalti tunnettuun merkkiin GEFILUS, mikä osaltaan lisää sekoitettavuutta.
Asian kannalta on merkityksetöntä, onko merkin etuliite pro tarkoituksellisesti kopioitu Valio Oy:ltä. Merkityksellistä on ainoastaan sekoitettavuus ja sekaannusvaara tavaramerkkiperheeseen.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Perustelut
Oikeusohjeet
Tavaramerkkilain 14 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä muun ohella, jos se on sekoitettavissa toisen tavaramerkkiin, joka on rekisteröity aikaisemman hakemuksen perusteella, tai toisen tunnusmerkkiin, joka on vakiinnutettu silloin, kun rekisteröintiä haetaan. Saman momentin 9 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä muun ohella, jos se on sekoitettavissa 57 §:ssä tarkoitettuun yhteisön tavaramerkkiin, joka on rekisteröity aikaisemman hakemuksen perusteella.
Tunnusmerkkien katsotaan tavaramerkkilain 6 §:n 1 momentin mukaan olevan toisiinsa sekoitettavissa vain, jos ne tarkoittavat samoja tai samankaltaisia tavaralajeja. Pykälän 2 momentin mukaan tunnusmerkkien sekoitettavuuteen voidaan kuitenkin 1 momentin estämättä vedota sellaisen tunnusmerkin hyväksi, joka on laajalti tunnettu tässä maassa, jos toisen samankaltaisen tunnusmerkin käyttäminen ilman hyväksyttävää syytä merkitsisi aikaisemman merkin erottamiskyvyn ja maineen epäoikeudenmukaista hyväksikäyttöä taikka olisi haitaksi aikaisemman merkin erottamiskyvylle tai maineelle.
Edellä mainittuja kansallisia säännöksiä tulkittaessa ja sovellettaessa on otettava huomioon muun ohessa jäsenvaltioiden tavaramerkkilainsäädännön lähentämisestä 22.10.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/95/EY tavaramerkkien sekaannusvaaran ja laajalti tunnetun tavaramerkin suojan arviointiin liittyvät säännökset ja niitä koskeva oikeuskäytäntö.
Merkkien sekoitettavuus
Asiassa on aluksi arvioitava tavaramerkin Profilus sekoitettavuutta kansallisiin ja yhteisön tavaramerkkeihin PROFEEL, GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS. Sekoitettavuutta on arvioitava kokonaisuutena ottaen huomioon kaikki tekijät, joilla on merkitystä asian kannalta. Asiassa on selvää, että tavaramerkin Profilus tavarat luokissa 29, 30 ja 32 ovat samoja ja samankaltaisia kuin Valio Oy:n aikaisempien hakemusten perusteella rekisteröityjen kansallisten tavaramerkkien PROFEEL, GEFILUS ja KIDIUS tavarat luokissa 29, 30 ja 32 sekä vastaavien yhteisön tavaramerkkien tavarat luokissa 29 ja 32. Lisäksi tavaramerkin Profilus tavarat luokissa 29 ja 32 ovat samoja tai samankaltaisia kuin Valio Oy:n aikaisempien hakemusten perusteella rekisteröityjen kansallisen tavaramerkin EVOLUS tavarat luokassa 29 ja vastaavan yhteisön tavaramerkin tavarat luokissa 29 ja 32. Näin ollen nyt kyseessä olevassa asiassa on arvioitava, onko tavaramerkki Profilus samankaltainen kuin Valio Oy:n vetoamat tavaramerkit ja tämän jälkeen suoritettava sekoitettavuutta koskeva kokonaisarviointi.
PROFEEL
Tavaramerkit Profilus ja PROFEEL ovat identtiset neljän ensimmäisen kirjaimen PROF osalta. Asiassa esitetyn selvityksen mukaan kansallisessa ja yhteisön tavaramerkkirekisterissä on luokissa 29, 30 ja 32 yhteensä 150 prof-alkuista merkkiä. Osuuskunta Maitokolmio on lisäksi esittänyt, että alkuosa pro viittaa tässä yhteydessä tuotteissa käytettyihin probiootteihin. Markkinaoikeus toteaa lisäksi, että etuliite pro viittaa yleisesti ammattimaisuuteen ja sillä voi myös olla merkitys "jonkin puolesta". Merkkien alkuosille ei ole nyt esillä olevassa asiassa annettava erityisen suurta merkitystä, koska alkuosa ei ole erityisen omaperäinen. Merkit ovat loppuosiltaan ilus ja eel siinä määrin erilaiset, että merkkejä ei ole pidettävä ulkoasultaan samankaltaisina.
Lausuntatavaltaan merkit ovat melko samankaltaiset siinä valittajan esittämässä tapauksessa, että merkin PROFEEL neljä viimeistä kirjainta äännetään sanan "feel" englanninkielisen äänneasun mukaisesti ja merkin Profilus viisi viimeistä kirjainta filus taas ruotsin- tai suomenkielisen äänneasun mukaisesti. Sen sijaan suomen kielen tai ruotsin kielen mukaisesti äännettynä merkkien loppuosat eivät ole erityisen samankaltaiset. Lisäksi merkkien tavutus on äännettäessä erilainen. Profilus tavutetaan pro-fi-lus ja PROFEEL tavutetaan valittajan esittämällä tavalla äännettäessä pro-fiil. Merkit eivät ole myöskään merkityssisällöltään samankaltaisia valittajan esittämällä tavalla, koska asiassa ei ole osoitettu, että merkin loppuosa filus olisi puhekielisen sanan "fiilis" johdannainen.
Markkinaoikeus arvioi edellä esitetyin perustein, että merkit eivät ole samankaltaisia. Markkinaoikeus katsoo lisäksi, että asiassa kyseessä olevien tavaramerkkien luokissa 29, 30 ja 32 kattamia elintarvikkeita ostettaessa kohderyhmä kiinnittää erityistä huomiota niiden kirjoitusasuihin. Markkinaoikeus katsoo, ettei tavaramerkki Profilus kokonaisuutena arvioiden ole tavaramerkkilain 6 §:n 1 momentin ja 14 §:n 1 momentin 6 ja 9 kohdan mukaisesti sekoitettavissa aikaisempiin PROFEEL-tavaramerkkeihin siitä huolimatta, että merkit koskevat samoja tai samankaltaisia tavaroita.
GEFILUS
Tavaramerkit Profilus ja GEFILUS ovat identtiset loppuosan viiden viimeisen kirjaimen FILUS osalta. Markkinaoikeus kuitenkin katsoo, että merkit eroavat toisistaan melko selvästi ensimmäisten kirjainten osalta. Edellä todetuin tavoin tavaramerkin Profilus alkuosan kolmen ensimmäisen kirjaimen PRO voidaan katsoa viittaavan probiootteihin eikä sitä ole muutoinkaan pidettävä erityisen omaperäisenä.
Merkkien samanlaisella loppuosalla filus ei ole esitetty olevan mitään merkityssisältöä. Osuuskunta Maitokolmio on toisaalta esittänyt, että tavaramerkkirekisterissä on myös muita kolmansien osapuolten merkkejä, joissa on pääte ilus, kuten esimerkiksi Casilus luokissa 29, 30 ja 32 sekä Dofilus luokassa 32. Kyseiset kolmansien osapuolten rekisteröinnit on otettava huomioon sekoitettavuusarviointiin vaikuttavina tekijöinä. Lisäksi merkkien loppuosan identtisyydestä huolimatta ei ole selvää, että kohdeyleisö mieltäisi kyseisten tavaramerkkien koostuvan nimenomaan filus-loppupäätteestä sekä pro- ja ge-alkuosista. Tavaramerkin Profilus alusta voi tulla mieleen esimerkiksi sana "profil".
Sekoitettavuusarvioinnissa annetaan pääsääntöisesti suurempi merkitys yhtäläisyyksille merkkien alkuosassa kuin niiden loppuosassa. Markkinaoikeus katsoo, että tavaramerkit Profilus ja GEFILUS eroavat toisistaan ulkoasultaan ja lausuntatavaltaan siinä määrin, että ne antavat erilaisen kokonaisvaikutelman eivätkä ole samankaltaiset. Lisäksi koska kohderyhmän voidaan katsoa kiinnittävän erityistä huomiota tavaramerkkien kirjoitusasuihin, tavaramerkki Profilus ei kokonaisuutena arvioiden ole sekoitettavissa aikaisempaan tavaramerkkiin GEFILUS siitä huolimatta, että merkit koskevat samoja tai samankaltaisia tavaroita.
KIDIUS JA EVOLUS
Tavaramerkit Profilus ja KIDIUS ovat identtiset kahden viimeisen kirjaimen us osalta. Tavaramerkkien alkukirjaimista muodostuvat osat profil ja kidi ovat kuitenkin varsin erilaiset. Tavaramerkkien väliset erot ovat ulkoasun ja ääntämisen osalta selvästi suuremmat kuin niiden yhtäläisyydet. Markkinaoikeus katsoo, että tavaramerkit antavat varsin erilaisen kokonaisvaikutelman eikä tavaramerkki Profilus kokonaisuutena arvioiden ole sekoitettavissa aikaisempaan tavaramerkkiin KIDIUS.
Tavaramerkit Profilus ja EVOLUS ovat identtiset kolmen viimeisen kirjaimen lus osalta. Markkinaoikeus kuitenkin katsoo vastaavin perustein kuin tavaramerkin KIDIUS osalta on edellä todettu, että tavaramerkki Profilus ei kokonaisuutena arvioiden ole sekoitettavissa aikaisempaan tavaramerkkiin EVOLUS.
Tavaramerkkiperhe
Valio Oy on lisäksi esittänyt, että tavaramerkit GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS muodostavat tavaramerkkiperheen ja että sekoitettavuusarviointi on suoritettava myös tältä pohjalta.
Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan tavaramerkkirekisteröintiä vastaan tehdyn väitteen perustuessa useisiin tavaramerkkeihin, joiden voidaan niiden yhteisten piirteiden perusteella katsoa kuuluvan samaan tavaramerkkiperheeseen tai tavaramerkkisarjaan, sekaannusvaara aiheutuu siitä mahdollisuudesta, että kuluttaja erehtyy haetulla tavaramerkillä varustettujen tavaroiden tai palvelujen alkuperästä ja katsoo virheellisesti, että se kuuluu tähän tavaramerkkiperheeseen tai -sarjaan (tuomio Il Ponte Finanziaria SpA v. SMHV (Bainbridge), C-234/06 P, EU:C:2007:514, 62 ja 63 kohta).
Tavaramerkit voivat muodostaa tavaramerkkiperheen etenkin silloin, jos niissä kaikissa on sama erottamiskykyinen elementti ja ne erottuvat toisistaan siihen lisätyn kuvio tai sanaelementin avulla, tai niille on ominaista sama etuliite tai loppuliite, joka on alkuperäisen tavaramerkin osa. Haetun tavaramerkin ei tule vain olla samankaltainen kuin sarjaan kuuluvat tavaramerkit, vaan siinä tulee myös olla sellaisia piirteitä, joiden perusteella se yhdistetään sarjaan (tuomio Il Ponte Finanziaria SpA v. SMHV (Bainbridge), T-194/03, EU:T:2006:65, 124 ja 128 kohta).
Markkinaoikeus toteaa, että tavaramerkeille GEFILUS, KIDIUS ja EVOLUS yhteinen elementti on kahdesta viimeisestä kirjaimesta us muodostuva loppupääte, jota ei ole itsessään pidettävä tavaramerkkien erottamiskykyisenä osana. Tavaramerkillä Profilus on sama loppupääte kuin edellä mainituilla Valio Oy:n tavaramerkeillä.
Koska Valio Oy:n edellä mainittuja tavaramerkkejä on ainoastaan kolme ja niitä yhdistävä elementti on vain kahdesta kirjaimesta muodostuva loppupääte us, joka ei ole erityisen mieleenpainuva osa kyseisiä tavaramerkkejä, markkinaoikeus katsoo, että kyseiset tavaramerkit eivät muodosta tavaramerkkiperhettä. Markkinaoikeus katsoo myös, että pelkästään edellä mainitun lyhyen loppupäätteen perusteella kohderyhmän ei voida olettaa yhdistävän tavaramerkkiä Profilus Valio Oy:n tavaramerkkeihin.
Laajalti tunnetun merkin suoja
Valio Oy on vielä esittänyt, että tavaramerkki GEFILUS on tavaramerkkilain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla laajalti tunnettu ja että tavaramerkin tulisi saada kyseisen lainkohdan mukaista suojaa. Valio Oy:n mukaan asiassa on kyse GEFILUS-tavaramerkin maineen epäoikeudenmukaisesta hyväksikäytöstä.
Oikeuskäytännön mukaan (korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätös KHO 2011:4 ja siinä mainitut Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisut) laajalti tunnetun tavaramerkin suoja tulee sovellettavaksi myös silloin, kun vastakkain olevat merkit koskevat samoja ja samankaltaisia tavaroita. Suojan edellytyksenä ei ole, että kysymyksessä oleva tavaramerkki on sekoitettavissa laajalti tunnettuun tavaramerkkiin. On riittävää, että näiden tavaramerkkien samankaltaisuuden aste aiheuttaa sen, että kohdeyleisö yhdistää ne toisiinsa. Mikäli merkkien välillä on tällainen yhteys, tulee vielä arvioitavaksi, merkitsisikö myöhemmän merkin käyttäminen aikaisemman merkin erottamiskyvyn ja maineen epäoikeudenmukaista hyväksikäyttöä ilman hyväksyttävää syytä.
Markkinaoikeus toteaa, että Valio Oy ei ole esittänyt asiassa selvitystä siitä, että tavaramerkki GEFILUS olisi laajalti tunnettu. Näin ollen asiassa ei ole tarpeen arvioida enemmälti tavaramerkkilain 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun laajalti tunnetun merkin suojan saamisen edellytyksiä.
Lopputulos
Markkinaoikeus hylkää valituksen.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Maarit Lindroos, Sirkku Seppälä ja Markus Mattila.
HUOMAA
Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.