MAO:H186/2022


Hakemuksen kohteena oleva kieltopäätös ja markkinaoikeuden päätös


Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (jäljempänä myös Valvira) on 8.4.2022 tekemällään päätöksellä (dnro V/17370/2020) antanut kiellon, jonka mukaan Anora Group Oyj:n tulee

1) poistaa verkkosivujensa anora.com väkevien alkoholijuomien tuotekuvat sekä mainonnalliset kuvailut.

2) poistaa verkkosivujensa altiagroup.com väkevien alkoholijuomien tuotekuvat sekä mainonnalliset kuvailut.

Päätöksen mukaan verkkosivut on korjattava alkoholilain mukaisiksi 6.5.2022 mennessä.

Markkinaoikeus on 5.5.2022 antamallaan päätöksellä nro H133/2022 kieltänyt ja keskeyttänyt hakemuksen kohteena olevan kieltopäätöksen täytäntöönpanon kiellon 1 osalta toistaiseksi. Päätöksen mukaan markkinaoikeus arvioi määräyksen tarpeellisuutta uudelleen kuultuaan Valviraa.

Hakemus

Vaatimus

Anora Group Oyj on markkinaoikeudelle tekemässään hakemuksessa vaatinut, että markkinaoikeus keskeyttää Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston 8.4.2022 tekemän päätöksen täytäntöönpanon siltä osin kuin virasto on määrännyt Anora Group Oyj:n 6.5.2022 mennessä poistamaan verkkosivujensa anora.com väkevien alkoholijuomien tuotekuvat sekä mainonnalliset kuvailut, ja siihen saakka, kunnes asia on lainvoimaisesti ratkaistu.

Perusteet

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston päätös on virheellinen. Päätös on perustunut alkoholilain 50 §:n väärään tulkintaan, se on useiden keskeisten oikeusperiaatteiden vastainen ja rajoittaa perusteettomasti sananvapautta sekä pääoman vapaata liikkuvuutta Euroopan unionin alueella. Päätöksen täytäntöönpano hakemuksen käsittelyn aikana vaarantaisi hakijan oikeusturvan toteutumisen.

Kieltopäätöksen täytäntöönpano tekisi hakemuksen käsittelyn hyödyttömäksi, koska hakija joutuisi muokkaamaan olennaisella tavalla verkkosivujensa sisältöä, vaikka hakemuksen kohteena oleva päätös myöhemmin kumottaisiin. Puutteellisia yritysviestintää koskevia tietoja ei ole mahdollista korjata tehokkaasti jälkikäteen ja sijoittajat eivät saisi asianmukaista tietoa hakijan varallisuuseristä ja aineettomasta omaisuudesta ennen asian lopullista ratkaisemista, jos kieltopäätös pannaan täytäntöön hakemuksen käsittelyn aikana.

Valviran alkoholijuomien markkinointiin alkoholijuoma-alan yritysten verkkosivuilla liittyvä valvontaprojekti on kestänyt jo usean vuoden ajan, eikä kieltopäätöksen täytäntöönpanolla ole siten kiire.

Vastaus

Vaatimus

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää Anora Group Oyj:n vaatimuksen kieltopäätöksen täytäntöönpanon kieltämisestä tai keskeyttämisestä.

Perusteet

Hakemuksen kohteena oleva kieltopäätös on oikea ja lain mukainen. Se perustuu alkoholilain 50 §:n 1 momentin mukaiseen väkevien alkoholijuomien mainonnan ja muun myynninedistämistoiminnan kieltoon. Väkevien alkoholijuomien mainonta on sallittua ainoastaan laissa esitetyissä poikkeustapauksissa. Väkevää alkoholijuomaa saa alkoholilain 50 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaan markkinoida muun muassa tietoverkossa esitetyssä valmistajan tuoteluettelossa siten, että kaikki saatavilla olevat juomat esitellään kuluttajille yhdenmukaisella tavalla.

Väkevien alkoholijuomien mainonta on siis edelleen pääsääntöisesti kielletty. Lainsäätäjä on kuitenkin halunnut antaa väkevien alkoholijuomien valmistajille ja myyjille mahdollisuuden verkkosivuillaan kertoa, että niillä on myynnissä myös väkeviä alkoholijuomia. Valmistaja tai myyjä voi kertoa väkevistä alkoholijuomista asialliset tuotetiedot. Tuoteluettelo ei kuitenkaan saa olla mainonnallinen.

Valvira on aloittanut vuonna 2018 markkinoinnin valvontaprojektin, jonka tarkoituksena on ollut valvoa alkoholijuomien valmistajien ja tukkumyyjien verkkosivujen lainmukaisuutta. Valvonnan painopisteenä on ollut erityisesti alkoholilain 50 §:n 3 momentin 2 kohdassa tarkoitettu tuoteluettelo. Monet toimijat ovat korjanneet toimintansa Valviran ohjauksen jälkeen, mutta muuttaneet markkinointiaan myöhemmin. Myös Anora Group Oyj (entinen Altia Group Oyj) on muokannut verkkosivujaan valvontaprojektin aikana. Ensimmäinen ohjaava kirje silloiselle Altia Group Oyj:lle on lähetetty 29.5.2020, minkä jälkeen yhtiön edustajien kanssa on käyty keskustelua sen verkkosivujen sisällöstä. Altia Group Oyj:n yhdistyttyä toisen yhtiön kanssa Anora Group Oyj:ksi, on Anora Group Oyj:lle lähetetty kuulemiskirje yhtiön uudistettujen verkkosivujen sisältämän alkoholilain 50 §:n vastaisen markkinoinnin johdosta. Yhtiöllä on ollut jo asian selvittämisvaiheessa mahdollisuus muuttaa markkinointiaan sekä aikaa korjata verkkosivustonsa alkoholilain mukaisiksi.

Alkoholilain 50 §:ssä säädetty väkevien alkoholijuomien markkinointikielto on selvä ja tarkkarajainen. Laissa ei ole asetettu väkevien alkoholijuomien markkinointikieltoon poikkeusta sijoittajaviestinnän kohdalla. Markkinointi ei kuulu sananvapauden ydinalueelle. Myös ulkomaille suunnattua sijoitusviestintää tulee arvioida Suomen alkoholilainsäädännön mukaan.

Kieltopäätös tulee panna täytäntöön siitä ilmenevin ehdoin välittömästi.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 1 luvun 6 §:n 1 momentin 11 kohdan mukaan markkinaoikeus käsittelee markkinaoikeudellisina asioina asiat, jotka säädetään sen toimivaltaan kuuluviksi alkoholilaissa.

Alkoholilain 68 §:n 1 momentin mukaan, jos alkoholijuomaa markkinoidaan 50 tai 51 §:n vastaisesti, valvontaviranomainen voi kieltää markkinoinnin tilaajaa tai toimeenpanijaa sekä näiden palveluksessa olevaa jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista toimintaa.

Alkoholilain 81 §:n 3 momentin mukaan Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana.

Alkoholilain 82 §:n 1 momentin mukaan edellä 68 §:ssä tarkoitettuun kieltopäätökseen ei saa valittamalla hakea muutosta. Pykälän 2 momentin mukaan se, jolle Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on antanut 68 §:ssä tarkoitetun kieltopäätöksen, voi hakemuksella saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi 30 päivän kuluessa päätöksen tai määräyksen tiedoksisaamisesta.

Markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä markkinaoikeudessa säädetään oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 5 luvussa. Mainitun luvun 13 §:n 1 momentin mukaan, jos hakemuksessa on kysymys viranomaisen päätöksestä tai määräyksestä, markkinaoikeus voi, milloin syytä on, ennen hakemuksen ratkaisemista määrätä, ettei viranomaisen päätöstä tai määräystä ole toistaiseksi pantava täytäntöön tai täytäntöönpanoa jatkettava. Kyseisessä säännöksessä tai sen esitöissä (HE 124/2012 vp s. 68) ei esitetä, millä edellytyksillä säännöksessä tarkoitetun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano voidaan määrätä kiellettäväksi tai keskeytettäväksi.

Markkinaoikeus toteaa, että pääasiassa ratkaistavana olevaa alkoholilain tulkintaa koskevaa kysymystä ei ole pidettävä oikeudellisesti täysin selvänä. Täytäntöönpanon kieltämistä tai keskeyttämistä koskevan vaatimuksen ratkaisu perustuu asian summaariseen tutkintaan, eikä täytäntöönpanon kieltämistä tai keskeyttämistä harkittaessa kuulu tutkia enemmälti kysymystä Valviran päätöksen oikeellisuudesta. Sanottu kuuluu vasta pääasian yhteydessä käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi.

Nyt kysymyksessä olevan vaatimuksen kohteena olevan päätöksen täytäntöönpanon kieltämisestä tai keskeyttämisestä päätettäessä on otettava huomioon muun ohella asian laatu ja kiireellisyys sekä ratkaisun vaikutukset. Kun otetaan huomioon Anora Group Oyj:n puheena olevan vaatimuksen tueksi esittämät perusteet, asian käsittelyn kesto Valvirassa ja se, että Valvirankin mukaan alkoholijuomien valmistajien on joka tapauksessa sallittua esittää jonkinlaiset tuotetiedot väkevistä alkoholijuomista verkkosivuillaan, markkinaoikeus katsoo, että hakija on esittänyt riittävät perusteet, siltä osin kuin asiassa on nyt kysymys, päätöksen täytäntöönpanon kieltämiselle ja keskeyttämiselle siihen saakka, kunnes markkinaoikeus on ratkaissut pääasian.

Päätöslauselma

Markkinaoikeus kieltää ja keskeyttää Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston 8.4.2022 tekemän päätöksen (dnro V/17370/2020) täytäntöönpanon kiellon 1 osalta.

Täytäntöönpanon kielto ja keskeyttäminen ovat voimassa siihen saakka, kunnes markkinaoikeus on ratkaissut pääasian.

Tämä määräys korvaa markkinaoikeuden 5.5.2022 päätöksellä nro H133/2022 antaman määräyksen.

Muutoksenhaku

Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.

Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 8.8.2022.

Markkinaoikeustuomari Esko Pakka

Tämä asiakirja on sähköisesti varmennettu tuomioistuimen asianhallintajärjestelmässä.

Lainvoimaisuus

Lainvoimainen.