MAO:190/12
HAKEMUS
Vaatimukset
Novart Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää RSE-Business Oy:tä 200.000 euron sakon uhalla käyttämästä elinkeinotoiminnassaan
1) verkkotunnusta ”keittiomaailma.com”, ja
2) erityisesti verkkosivustoillaan keittiomaailma.com, keittiomaa.com ja sisustamo.com, sähköpostiosoitteissaan sekä myymälöissään sanoja ”Keittiömaailma”, ”Nettokeittiö” ja ”Novart” sekä Novart Oy:n vakiintuneiksi katsottavia tavaramerkkejä ”Petra”, ”Parma” ja ”A la Carte” sekä muuta kaikkiin edellä todettuihin ilmaisuihin liittyvää materiaalia.
Novart Oy on edelleen vaatinut, että markkinaoikeus kieltää Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:tä 200.000 euron sakon uhalla käyttämästä elinkeinotoiminnassaan
3) verkkosivustollaan remonttimaailma.com Novart Oy:n vakiintuneiksi katsottaviin tavaramerkkeihin ”Petra”, ”Parma” ja ”A la Carte” liittyvää materiaalia sekä verkkosivuston linkeissä ja sähköpostiosoitteissa ilmaisuja ”keittiömaailma” ja ”keittiomaailma”.
Lisäksi Novart Oy on vaatinut liittyen vaatimuksiin 2 ja 3 niissä kieltovaatimuksen kohteena olevan materiaalin poistamista puheena olevilta verkkosivustoilta sekä vaatimuksen 1 kohteena olevan verkkosivuston sisällön poistamista edellä todetun sakon uhalla.
Kiellot on määrättävä noudatettaviksi viikon kuluessa markkinaoikeuden päätöksen antamisesta.
Vielä Novart Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa RSE-Business Oy:n ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n yhteisvastuullisesti korvaamaan Novart Oy:n oikeudenkäyntikulut palkkion osalta 16.880,50 eurolla ja kulujen osalta 500 eurolla eli yhteensä 17.380,50 eurolla korkoineen.
Perusteet
Vaatimukset 1 ja 2
RSE-Business Oy toimi ”Keittiömaailma”-kauppiaana vuodesta 2000 alkaen 28.2.2011 saakka, jolloin Novart Oy:n ja RSE-Business Oy:n välinen ”Keittiömaailma”-franchisingsopimus päättyi RSE-Business Oy:n irtisanottua sen. Samalla RSE-Business Oy irtisanoi myös vastaavan ”Netto-Keittiöt”-franchisingsopimuksen. Tämän jälkeen RSE-Business Oy on ryhtynyt myymään Noblessa-keittiöitä, jotka kilpailevat Novart Oy:n tuotteiden kanssa.
Novart Oy on aloittanut ”Keittiömaailma”-konseptinsa rakentamisen vuonna 2000 RSE-Business Oy:n Vantaan myymälän ollessa pilottikohteena. Asianosaistahojen eli silloisten sopimusosapuolten välisessä neuvottelussa 3.5.2000 on tehty virallinen päätös ottaa käyttöön markkinointinimi ”Keittiömaailma Novarium”. ”Keittiömaailma”-konsepti, jota on sittemmin suojattu aputoiminimiä ja tavaramerkkejä rekisteröimällä, on luotu Novart Oy:n käyttöön ja se on yksinomaan Novart Oy:n omistama.
RSE-Business Oy on ”Keittiömaailma”-kauppiaaksi ryhdyttyään saanut 11.5.2000 rekisteröidyksi verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com”. Novart Oy:n tarkoituksena ei ole ollut, että RSE-Business Oy rekisteröisi todetun verkkotunnuksen omiin nimiinsä, vaan tuolloin on ollut tarkoituksena käyttää todettua verkkotunnusta koko tulevan ”Keittiömaailma”-ketjun markkinointiin. Novart Oy vastasi suurimmasta osasta vuonna 2000 sovituista toimenpiteistä aiheutuvista kustannuksista. Sivuston ”keittiomaailma.com” kautta myytiin Novart Oy:n ”Keittiömaailma”-konseptiin kuuluvia tuotteita yli kymmenen vuoden ajan. Yhteistoiminnan aikana Novart Oy ei halunnut riidellä RSE-Business Oy:n kanssa puheena olevan verkkotunnuksen hallinnasta.
”Keittiömaailma”-yhteistyön päätyttyä RSE-Business Oy ei ole luopunut verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com” käytöstä, vaan se on käyttänyt sitä markkinoidakseen ”Keittiömaailma”-tuotteiden kanssa kilpailevia Noblessa-keittiöitä ja ohjatakseen asiakkaita RSE-Business Oy:n tuotteita markkinoivalle sivustolle keittiomaa.fi. Todettu menettely on antanut asiakkaille kuvan RSE-Business Oy:n elinkeinotoiminnan kuulumisesta ”Keittiömaailma”-ketjuun.
Sillä ajankohdalla, milloin verkkotunnus ”keittiomaailma.com” on rekisteröity, ei ole merkitystä asian ratkaisemisen kannalta, koska kyseessä ei ole verkkotunnuksen omistusta tai siirtoa koskeva riita.
Myös 28.2.2011 jälkeen ja siis asianosaistahojen yhteistyön päätyttyä RSE-Business Oy:n sivustolla ”keittiomaailma.com” on kehuttu tarjolla olevaa tuotevalikoimaa js ilmoitettu RSE-Business Oy:n uudet yhteystiedot. Se, että RSE-Business Oy:n toiminta ”Keittiömaailma”-kauppiaana on loppunut, on ilmoitettu vasta sivun lopussa olevassa kappaleessa. Sivustoilla ei ole ilmoitettu lainkaan, että siellä esiteltyjen ”Parma”-, ”A la Carte”- ja ”Petra”-keittiöiden myynti RSE-Business Oy:n toimesta on loppunut vaan ainoastaan, että Noblessa-keittiöiden maahantuonti on alkanut.
RSE-Business Oy on käyttänyt edellä todettuun tarkoitukseen myös verkkosivustoja keittiomaa.com ja sisustamo.com. Näillä sivustoilla on ollut esillä logot ”Netto-Keittiöt” ja ”Keittiömaailma” sekä Novart Oy:n omaisuutta olevaa kuvamateriaalia. Sivuston sisustamo.com sisältö vaikuttaa olleen kopioitu sellaisenaan sivustolta keittiomaa.com. Sivustoilla olevaa logoa ja linkkiä ”Netto-Keittiöt” painamalla asiakas on siirtynyt alasivustolle, jossa on ollut esillä Novart Oy:n kylpyhuonekalustoja ja jossa on markkinoitu ”Netto-Keittiötä”.
Edelleen asianosaistahojen yhteistyön päätyttyäkin 28.2.2011 RSE-Business Oy on käyttänyt sähköpostiosoitteita, joiden tunnusosa on ”@keittiomaailma.com”, ja sen Vantaan Tammiston myymälän mainostelineessä on ollut logot ”KeittiöMaailma Novariumin” ja ”Petra-keittiöt”.
RSE-Business Oy:n edellä todettu menettely, jonka tarkoituksena on ollut houkutella ”Keittiömaailma”-ketjun asiakkaita kilpailevien ja sen omien tuotteiden pariin, on hyvän liiketavan vastaista ja Novart Oy:n kannalta sopimatonta menettelyä, joka vahingoittaa Novart Oy:n ja muiden ”Keittiömaailma”-yrittäjien elinkeinotoimintaa. RSE-Business Oy on pyrkinyt toiminnallaan aiheuttamaan sekaannusta asiakaskunnassa ja samalla hyötymään ”Keittiömaailma”-konseptin maineesta.
Vaatimus 3
RSE-Business Oy:n ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n johdossa ovat toimineet samat henkilöt. Rekisteriotteen, joka on päivätty 10.3.2011, mukaan RSE-Business Oy:n hallituksen ainoa varsinainen jäsen on ollut EKI ja varajäsen SI. Rekisteriotteen, joka on päivätty 3.6.2011, mukaan Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n toimitusjohtajana on toiminut SI ja ainoana hallituksen jäsenenä EKI.
Verkkotunnus remonttimaailma.com on Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n hallinnassa. Kyseisellä sivustolla on ollut logo ”KeittiöMaailma Vantaa”, josta on ollut linkki sivustolle ”keittiomaailma.com”, sekä kuvia ja tietoja Novart Oy:n konseptiin kuuluvista keittiöistä. Lisäksi puheena olevalla sivustolla Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n sähköpostiosoitteeksi on ilmoitettu ”[email protected]”.
Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ei ole koskaan ollut franchising-sopimuksen perusteella Novart Oy:n jälleenmyyjä, eikä sillä ole koskaan ollut oikeutta käyttää Novart Oy:n konseptiin kuuluvia tuotenimiä. Se, että Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy on käyttänyt sähköpostiosoitetta, jonka tunnusosa muodostuu yksinomaan Novart Oy:n tavaramerkistä ja tunnetuksi tekemästä konseptista, ja että se on markkinoinut omia tuotteitaan käyttäen luvatta hyväkseen Novart Oy:n konseptiin kuuluvien keittiöiden tunnettuisuutta, on hyvän liiketavan vastaista, harhaanjohtavaa ja sopimatonta menettelyä, joka vahingoittaa Novart Oy:n ja muiden ”Keittiömaailma”-yrittäjien elinkeinotoimintaa.
Vastaajien menettelyn jatkuminen
RSE-Business Oy ei ole sen ja Novart Oy:n yhteistyön päätyttyä 28.2.2011 oma-aloitteisesti lopettanut edellä todettua Novart Oy:n kannalta sopimatonta menettelyään. Myöskään Novart Oy:n 19.4.2011 RSE-Business Oy:lle lähettämä kieltokirje ei ole johtanut välittömiin korjaaviin toimenpiteisiin. Vastaajatahon asiamiehen 23.5.2011 allekirjoittamassa vastauskirjeessä on todettu ainoastaan, että verkkosivustot tullaan uusimaan kertomatta aikataulua toimenpiteille. Tämä on pakottanut Novart Oy:n jättämään 6.6.2011 hakemuksen markkinaoikeudelle.
Google-haulla löytyy edelleen sivuja, jotka sisältävät Novart Oy:n oikeuksia loukkaavaa materiaalia.
VASTAUS
Vaatimukset
RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ovat vaatineet, että markkinaoikeus hylkää hakemuksen. Novart Oy:n vaatimusten menestymisen varalta RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ovat paljoksuneet vaaditun uhkasakon määrää 20.000 euroa ylittävältä osalta ja vaatineet määrättäville toimenpiteille kolmen kuukauden sopeutumisaikaa. Lisäksi RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ovat vaatineet, että Novart Oy velvoitetaan korvaamaan RSE-Business Oy:n ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n oikeudenkäyntikulut palkkion osalta 7.660 eurolla ja kulujen osalta 119 eurolla eli yhteensä 7.779 eurolla korkoineen.
Perusteet
Vaatimukset 1 ja 2
RSE-Business Oy toimi Novart Oy:n kanssa 8.1.1997 solmimansa franchising-sopimuksen nojalla itsenäisenä yrittäjänä ”A la Carte” -kalusteiden jälleenmyyjänä. Noudatetun käytännön mukaisesti RSE-Business Oy edusti kyseisiä kalusteita ja myi niitä Novart Oy:n lukuun kalustekauppasopimuksen ehtojen mukaisesti. Osapuolten välinen sopimus ei sisältänyt mainintoja ”Keittiömaailma”-kauppiaana toimimisesta.
Novart Oy vastasi todetun sopimuksen perusteella ainoastaan kalustetoimituksista, ei kalusteasennuksista. RSE-Business Oy:n toiminnan oleellinen osa oli kalusteasennuksien tarjoaminen ja toteuttaminen. Novart Oy kielsi aikanaan RSE-Business Oy:ltä kalusteasennusten tekemisen Novart Oy:n kalustesopimuksella ja myymälän nimissä. Tämän johdosta RSE-Business Oy:n edustajat perustivat 16.6.2003 Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n kalusteasennusten tekemistä varten. RSE-Business Oy:n irtisanottua edellä mainitun franchising-sopimuksen päättymään 28.2.2011 RSE-Business Oy on jatkanut omaa kaupparekisteriin merkityn toimialansa mukaista toimintaa.
Novart Oy:n vaatimus kieltää RSE-Business Oy:tä käyttämästä verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” elinkeinotoiminnassaan on perusteeton ja lakiin perustumaton. RSE-Business Oy on saanut rekisteröidyksi todetun verkkotunnuksen 11.5.2000. Nimitys ”Keittiömaailma” on RSE-Business Oy:n edustajan SI:n vuonna 2000 keksimä. Nimitys perustui siihen, että RSE-Business Oy:n tarjoamien tuotteiden laajuus, toisin kuin Novart Oy:n, käsitti kalustevalikoiman lisäksi myös asennuksen ja suunnittelupalvelun. RSE-Business Oy on ottanut puheena olevan verkkotunnuksen käyttöönsä omalla kustannuksellaan ja käyttänyt sitä siitä lähtien omassa elinkeinotoiminnassaan. Samassa yhteydessä RSE-Business Oy on alkanut käyttää myös puheena olevaan verkkotunnukseen pohjautuvaa sähköpostijärjestelmää ”@keittiomaailma.com”.
Novart Oy on alkanut käyttää käsitettä ”Keittiömaailma” omassa markkinoinnissaan vasta vuonna 2002. Novart Oy:n mainitsemalla markkinointinimen ”Keittiömaailma Novarium” käyttöönotolla vuonna 2000 on tarkoitettu RSE-Business Oy:n liiketoimintaa ja siinä käytettävää markkinointinimeä. Tuolloin ei ole ollut puhetta siitä, että RSE-Business Oy:n Vantaan myymälä olisi ollut Novart Oy:n väittämä pilottikohde. Novart Oy on ottanut muiden myymälöiden kohdalla kyseisen markkinointinimen käyttöönsä vasta myöhemmin. Lisäksi siinä vaiheessa, kun Novart Oy on ottanut käyttöönsä vuonna 2002 sivuston keittiomaailma.fi, on todettu, että RSE-Business Oy ei ryhdy käyttämään kyseistä sivustoa.
Se, että Novart Oy on edellä todetuin tavoin RSE-Business Oy:n jälkeen ottanut käyttöönsä käsitteen ”Keittiömaailma” ja että RSE-Business Oy on sen sallinut, ei ole peruste sille, että RSE-Business Oy:n tulisi luopua oman verkkotunnuksensa käyttämisestä. Puheena olevan verkkotunnuksen käytössä ei ole mitään hyvän liiketavan vastaista eikä Novart Oy:n kannalta sopimatonta menettelyä.
Lisäksi osapuolten välisen yhteistyön päättyessä 14.12.2010 pidetyssä neuvottelussa on todettu, että sivusto ”keittiomaailma.com” ei voi enää olla ”Keittiömaailma”-konseptin markkinointikäytössä. Novart Oy ei ole tuolloinkaan esittänyt, etteikö kyseistä sivustoa voida käyttää RSE-Business Oy:n omassa elinkeinotoiminnassa. Novart Oy on myös todetussa neuvottelussa ymmärtänyt, että sivusto ”keittiomaailma.com” on RSE-Business Oy:n omaisuutta, kun Novart Oy on tuolloin ilmoittanut kiinnostuksensa ostaa kyseisen osoitteen.
RSE-Business Oy ei ole käyttänyt omassa markkinoinnissaan taikka muutoinkaan sanoja ”Keittiömaailma”, ”Nettokeittiö” tai ”Novart” eikä myöskään Novart Oy:n tavaramerkkejä ”Petra”, ”A la Carte” tai ”Parma”. Kyseiset sanat ja tavaramerkit on poistettu RSE-Business Oy:n verkkosivustoilta viikoilla 23–24 vuonna 2011.
Novart Oy:n mainitsema mainosteline ja siitä otettu valokuva on otettu muuttokuormasta. Mainostelinettä ei ole käytetty tuossa vaiheessa eikä sen jälkeenkään markkinoinnissa. Kyseinen kuva on lisäksi otettu remontoitavana olleen tilan sisältä, joka ei ole ollut liikekäytössä eikä asiakkaille avoinna.
Vaatimus 3
Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy on poistanut sivustoltaan remonttimaailma.com hakemuksessa vaaditut materiaalit, jotka liittyvät ”Petra”-, ”Parma”- ja ”A la Carte”-keittiöihin.
RSE-Business Oy:n lisäksi myös Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:llä on oikeus käyttää verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” ja sen pohjalta käytössä olleita sähköpostiosoitteita. Osoitteiden käyttö on alkanut edellä kerrotulla tavalla vuonna 2000 ja siis ennen kuin Novart Oy on ottanut nimen ”Keittiömaailma” käyttöönsä vuonna 2002. Novart Oy:n tavaramerkkien myöhempi rekisteröinti ei poista sähköpostiosoitteiden vakiintunutta käyttämistä. Kyseisten sähköpostiosoitteiden käyttäminen ei ole hyvän liiketavan vastaista eikä sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa.
Vastaajien menettelyn jatkuminen
Vastaajayhtiöt ovat tehneet 23.5.2011 päivätyssä Novart Oy:n asiamiehelle osoitetussa kirjeessä mainitut toimenpiteet markkinointinsa muuttamiseksi. Kyseisten toimenpiteiden jälkeen vastaajayhtiöiden toiminnassa ei ole ollut mitään sellaista, mitä voidaan pitää hyvän liiketavan vastaisena toimintana.
Sivustot sisustamo.com ja remonttimaailma.com ovat suljettuina eikä niillä ole mitään julkista sisältöä. Sivustoilla ilmoitetaan ainoastaan, että ne uusiutuvat ja että yhteystiedot löytyvät osoitteesta keittiomaa.fi. Sivustojen poisto ei ole ollut vajavaista. Internetin ominaisuuksiin kuuluu, että hakukone voi löytää osioita, jotka eivät ole käytössä ja jotka on poistettu. Joka tapauksessa hakukoneen mahdollisesti löytämissä osioissa ei ole kysymys vastaajayhtiöiden markkinoinnista.
TODISTELU
Kirjalliset todisteet
Novart Oy
1. Ote keittiomaailma.com-sivustosta 3.6.2011
2. Ote keittiomaa.com-sivustosta 3.6.2011
3. Otteita sisustamo.com-sivustosta 3.6.2011 ja 8.3.2012
4. Ote remonttimaailma.com-sivustosta 3.6.2011
5. remonttimaailma.com-sivuston kautta 21.3.2011 lähetetty ”Petra”-keittiöitä koskeva tiedustelu ja SI:n vastaus
6. remonttimaailma.com-sivuston kautta 30.5.2011 lähetetty ”Petra”-keittiöitä koskeva tiedustelu ja SI:n vastaus
7. Novart Oy:n kieltokirje RSE-Business Oy:lle ja Keittiömaa Oy:lle 19.4.2011
8. RSE-Business Oy:n ja Keittiömaa Oy:n vastauskirje Novart Oy:lle 23.5.2011
9. Valokuvia RSE-Business Oy:n mainostelineestä
10. Keittiömaailma-mainoslehti, syyskuu 2011
11. Pöytäkirja 3.5.2000 pidetystä neuvottelusta
12. Pöytäkirja 17.5.2001 pidetystä neuvottelusta
13. Kauppakirja 31.5.2002 Novart Oy:n ostamasta toiminimestä ”Oy Keittiömaailma Ab Köksvärlden”
14. sisustamo.com- ja remonttimaailma.com -sivustojen etusivut 8.9.2011
15. ”A la Carte”-, ”Parma”- ja ”Petra”-keittiöiden kuvastot sisustamo.com-sivustolla 8.9.2011
16. Logo ”Netto-Keittiöt” sisustamo.com-sivustolla 8.9.2011
17. Vastaajatahon ”KeittiöMaailma”-mainos, luonnos 4.12.2000
RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy
1. Viisi vastaajatahon ”KeittiöMaailma”-mainosta 2000-luvun alusta
2. Muistio RSE-Business Oy:n ja Novart Oy:n välisestä neuvottelusta 14.12.2010
Henkilötodistelu
Novart Oy
1. TH, Novart Oy:n entinen myyntijohtaja
RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy
1. SI todistelutarkoituksessa, RSE-Business Oy:n hallituksen jäsen ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n toimitusjohtaja
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
1. Riidattomat tosiseikat
Novart Oy ja RSE-Business Oy olivat toimineet keittiökalustealalla sopimussuhteessa yli kymmenen vuotta 28.2.2011 saakka, jolloin sopimussuhde päättyi RSE-Business Oy:n irtisanottua sopimukset 29.11.2010.
Novart Oy:n Suomessa tunnettuja keittiökalustemerkkejä ovat ”A la Carte”, ”Parma”, ”Petra” ja ”Netto-Keittiöt”. ”Keittiömaailma” on Novart Oy:n sana- ja kuviomerkkinä rekisteröity tavaramerkki (edellisen hakemispäivä 2.12.2009 ja jälkimmäisen 15.2.2002) sekä ”keittiomaailma.fi” Novart Oy:n vuonna 2003 rekisteröity verkkotunnus. Edelleen Novart Oy:n, joka on rekisteröity 4.2.1998, aputoiminimiä ovat ”a la Carté-Keittiöt”, joka on rekisteröity niin ikään 4.2.1998, ”Espoon Keittiömaailma”, ”Päijät-Hämeen Keittiömaailma”, ”Lapin Keittiömaailma” ja ”Keittiömaailma Novarium”, jotka ovat rekisteröity 17.5.2002. Novart Oy on ostanut Oy Keittiömaailma Ab Köksvärlden -nimiseltä yhtiöltä sen toiminimen 31.5.2002 allekirjoitetulla kauppakirjalla. ”Keittiömaailma Köksvärlden” on rekisteröity Novart Oy:n aputoiminimeksi 12.8.2002.
RSE-Business Oy:llä on 11.5.2000 rekisteröity verkkotunnus ”keittiomaailma.com” sekä myös sittemmin rekisteröidyt verkkotunnukset keittiomaa.com ja sisustamo.com. Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:llä on puolestaan rekisteröity verkkotunnus remonttimaailma.com.
RSE-Business Oy on käyttänyt sähköpostiosoitteita ”@keittiomaailma.com” vuodesta 2000 saakka. Myöhemmin niitä on alkanut käyttää myös Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy.
RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ovat samojen henkilöiden eli EKI:n ja SI:n kontrollissa.
Ainakin 23.5.2011 saakka vastaajayhtiöiden verkkosivustoilla on viitattu Novart Oy:n tuotteisiin ”A la Carte”, ”Parma” ja ”Petra” sekä RSE-Business Oy:n verkkosivustoilla lisäksi Novart Oy:n tuotteeseen ”Nettokeittiö” ja ilmaisuun ”Novart”. Todetut tuotteet ja ilmaisu eivät ole kuuluneet vastaajatahon elinkeinotoimintaan ainakaan myynnin osalta 28.2.2011 jälkeen.
2. Asian tarkastelun oikeudelliset lähtökohdat
Asiassa on Novart Oy:n vaatimusten ja niiden perusteiden perusteella kysymys ensinnäkin siitä, voivatko vastaajat käyttää elinkeinotoiminnassaan enää sen jälkeen, kun vastaajatahon yhteistyö hakijan ”Keittiömaailma”-ketjun kanssa on päättynyt, toisen vastaajista rekisteröidyksi samaa verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” ja siihen perustuvia kummankin vastaajan käyttämiä sähköpostiosoitteita. Toiseksi asiassa on Novart Oy:n vaatimusten ja niiden perusteiden perusteella kysymys siitä, voivatko vastaajat todetun sopimussuhteen päättymisen jälkeen käyttää markkinoinnissaan sellaisia hakijan elinkeinotoimintaan liittyviä tunnusmerkkejä tai niihin perustuvia ilmaisuja, jotka eivät enää liity vastaajatahon myymiin tai muutoin markkinoimiin tavaroihin ja palveluihin.
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä. Lain 2 §:n 1 momentin mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.
Mainitun lain 1 §:n 1 momentin esitöissä (HE 114/1978 vp s. 11) todetulla tavalla hyvän liiketavan sisällön tulkinnassa voidaan saada johtoa muun ohella mainonnan kansainvälisistä perussäännöistä.
Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Perussääntöjen 15 artiklan mukaan markkinoinnissa ei tule oikeudetta käyttää toisen yrityksen tai muun yhteisön nimeä, lyhennettä, logoa, tavaramerkkiä tai muuta tunnusmerkkiä. Markkinoinnissa ei tule käyttää sopimattomasti hyväksi toisen henkilön tai yhteisön nimeen, tekijänoikeuteen, tavaramerkkiin tai muun teollisoikeuden suojaamaan omaisuuteen liittyvää taikka toisen markkinointikampanjallaan hankkimaa mainetta ja tunnettuutta (goodwill).
Markkinaoikeuden toimivaltaan ei kuulu verkkotunnuksen sulkeminen tai peruuttaminen eikä tällaista vaatimusta ole asiassa esitettykään. Sen sijaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluu sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 6 §:n 1 momentin nojalla kieltää elinkeinonharjoittajaa jatkamasta tai uudistamasta lain 1–3 §:n vastaista menettelyä.
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain tavoitteena on elinkeinonharjoittajan turvaaminen sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa vastaan. Jotta oikeussuoja olisi tehokasta, lain 6 §:n nojalla annettavan kiellon käyttöalaa ei voida tulkita liian suppeasti. Tehokkuusperiaatteen huomioon ottamiseen velvoittaa myös teollisoikeuden suojelemista koskeva Pariisin yleissopimus (SopS 43/1975), jonka 10 bis artiklan mukaan ”kaikki teot, jotka ovat omiaan millaisin keinoin tahansa aiheuttamaan sekaannusta kilpailijan liikelaitoksen, tavaroiden tai teollisen tai kaupallisen toiminnan kanssa”, on kiellettävä. On siten selvää, että elinkeinonharjoittajaa voidaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain nojalla kieltää käyttämästä myös esimerkiksi rekisteröityä verkkotunnusta.
Lainvastaiseen menettelyyn perustuvan markkinaoikeudellisen kiellon määräämisen kannalta ei pääsääntöisesti ole merkitystä sillä, miten elinkeinonharjoittaja on myöhemmin mahdollisesti muuttanut menettelyään, kuten markkinointiaan, esimerkiksi toisen elinkeinonharjoittajan tunnusmerkkeihin viittaamisen suhteen.
3. Verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com” ja siihen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttäminen
Edellä kerrotulla tavalla RSE-Business Oy on sopimussuhteeseen Novart Oy:n kanssa ryhdyttyään saanut 11.5.2000 rekisteröidyksi nimiinsä verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com”. Tämän ajankohdan jälkeen vuodesta 2002 alkaen Novart Oy on puolestaan saanut rekisteröidyksi ”Keittiömaailma”-tavaramerkit ja aputoiminimiä, joissa on nimen osana sana ”Keittiömaailma”.
Asiassa todistajana kuultu Novart Oy:n entinen myyntijohtaja TH ja todistelutarkoituksessa kuultu vastaajayhtiöiden edustaja SI ovat kertoneet yhdensuuntaisesti siitä, että vuoden 2002 ”Keittiömaailma”-tavaramerkkirekisteröinnin hakemus siirrettiin yhteisymmärryksessä RSE-Business Oy:ltä Novart Oy:lle ja että toiminimen ”Oy Keittiömaailma Ab Köksvärlden” osti 31.5.2002 päivätyllä kauppakirjalla Novart Oy itselleen sen jälkeen, kun SI oli arvioinut, että RSE-Business Oy:n ei kannattanut maksaa siitä myyjän pyytämää hintaa. Todettu ja ennen muuta hakijan kirjallisesta todisteesta 10 ilmenevä ”Keittiömaailma”-ketjun markkinointi syksyltä 2011 ovat osoitus ketjun maineesta ja tunnettuudesta eli goodwill-arvosta. Mainitusta kirjallisesta todisteesta ilmenee myös, että ketjun palvelukokonaisuuteen kuuluu kalusteiden myynnin lisäksi muun ohessa suunnittelu ja kalusteasennukset.
Vastaajien kirjallisesta todisteesta 2, joka on 14.12.2010 päivätty asiakirja otsikoltaan ”Muistio KM- ja NETTO-kauppijuuden (= RSE-Business Oy) toiminnan lopettamisesta KM- ja NETTO Vantaan myymälässä”, ilmenee, että RSE-Business Oy oli ollut kauppias Novart Oy:n ”Keittiömaailma”-ketjussa. Vastaajien kirjallisista todisteista 1, jotka ovat vastaajatahon mainoksia 2000-luvun alusta, puolestaan ilmenee, että nimen ”KeittiöMaailma” ohella myös verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” oli käytetty Novart Oy:n ”A la Carte”- , ”Petra”- ja ”Parma”-keittöiden markkinoinnissa. Todettua verkkotunnusta oli käytetty asianosaistahojen yhteisen ”Keittiömaailma”-konseptilla harjoitetun elinkeinotoiminnan markkinoinnissa myöhemminkin, mikä on pääteltävissä edellä mainittuun vastaajien kirjalliseen todisteeseen 2 ”nettisivujen www.keittiomaailma.com” osalta kirjatusta: ”Sivut eivät voi olla enää KeittiöMaailmaan kohdistuvassa markkinointikäytössä.”
Verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” oli siis käytetty useita vuosia asianosaistahojen yhteisessä elinkeinotoiminnassa aina siihen saakka, kunnes RSE-Business Oy oli 29.11.2010 irtisanonut sopimussuhteen päättymään 28.2.2011. ”Keittiömaailma”-yhteistyön päätyttyä RSE-Business Oy on jatkanut verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com” käyttämistä elinkeinotoiminnassaan markkinoidakseen ”Keittiömaailma”-tuotteiden kanssa kilpailevia Noblessa-keittiöitä ja ohjatakseen asiakkaita RSE-Business Oy:n myymiä tuotteita markkinoivalle keittiomaa-sivustolle. Edelleen RSE-Business Oy:n ohella myös Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy on jatkanut elinkeinotoiminnassaan puheena olevaan verkkotunnukseen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttämistä.
Oikeuskirjallisuudessa (Pihlajarinne: Tunnusmerkin suoja verkkotunnuskäytössä, 2009, s. 38–39) on esitetty, että verkkotunnukset ovat ensisijaisesti verkkosivujen osoitteita, joilla saattaa olla myös merkitystä kaupallisina tunnusmerkkeinä. Tietyn verkkotunnuksen rekisteröinti tuottaa haltijalleen verkkotunnuksen haltijan ja rekisterinpitäjän väliseen sopimukseen perustuvan oikeuden käyttää kyseistä verkkotunnusta niin kauan kuin tunnus on rekisteröity. Kuitenkin esimerkiksi tavaramerkin tai toiminimen haltija voi yleensä puuttua verkkotunnuksen käyttöön siitä huolimatta, että verkkotunnuksen rekisteröinti on mahdollisesti tapahtunut ennen tunnusmerkin suoja-ajan alkamista. Edelleen mainitussa teoksessa (s. 41–42) on esitetty, että pelkästään verkkotunnuksen rekisteröiminen ei tuota yksinoikeutta käytettyyn tunnukseen mutta että verkkotunnuksen käyttö voi kuitenkin johtaa tunnuksen vakiintumiseen tavaramerkiksi tai toiminimeksi. Verkkotunnuksena käytetyn tunnuksen vakiintumiseen perustuva tavaramerkkisuoja edellyttää, että verkkotunnusta on käytetty tavaramerkinomaisesti eli tarkoituksena erottaa käyttäjänä olevan elinkeinonharjoittajan tavaroita tai palveluita muiden elinkeinon-harjoittajien tavaroista tai palveluista.
Vastaajat eivät ole edes väittäneet, että niillä olisi sanaan ”Keittiömaailma” liittyviä tunnusmerkkioikeuksia. Nyt käsiteltävänä olevan kysymyksen arvioinnin kannalta ei ole merkitystä sillä, kuka asianosaistahojen yhteistyötä kehitettäessä oli keksinyt tai ottanut ensimmäiseksi käyttöön keittiömaailma-sanaan perustuvan nimen.
Vastaajat ovat kuitenkin todenneet, että Novart Oy ei ole asianosaistahojen yhteistyön päättyessä esittänyt, etteikö RSE-Business Oy voisi jatkossa käyttää sivustoa ”keittiomaailma.com” omassa elinkeinotoiminnassaan. RSE-Business Oy:n oikeutta todetun sivuston käyttämiseen tukee vastaajien mukaan myös se, että Novart Oy on ollut kiinnostunut ostamaan osoitteen ”keittiomaailma.com”. Vastaajien edellä mainitun kirjallisen todisteen 2 tai muunkaan asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei kuitenkaan voida päätyä siihen, että asianosaistahot olisivat sopineet siitä, että vastaajataho voi käyttää asianosaistahojen yhteistyön päätyttyä verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” ja siihen perustuvia sähköpostiosoitteita omassa elinkeinotoiminnassaan.
Vastaajat ovat vielä todenneet, että asian arvioinnin kannalta on merkitystä myös sillä, että vastaajataho oli käyttänyt verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” laajemminkin kuin Novart Oy:n ja RSE-Business Oy:n sopimussuhteeseen perustuvassa toiminnassa kyseisen toiminnan aikana. Tällä on tarkoitettu kalusteiden asennusta ja suunnittelupalvelua. Todettu seikka, erityisesti kun Novart Oy:llä on edellä todetuin tavoin ”Keittiömaailma”-ketjun valikoimassa vastaavat palvelut, tai myöskään verkkotunnukseen ”keittiomaailma.com” perustuvien sähköpostiosoitteiden vakiintunut käyttäminen vastaajatahon elinkeinotoiminnassa eivät osoita, että vastaajilla olisi tunnusmerkkioikeuksia puheena olevan verkkotunnuksen ja siihen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttämiseen. Näin ollen niissä on kysymys yksinomaan vastaajatahon osoitteista.
Joka tapauksessa vastaajatahon verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com” ja siihen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttäminen asianosaistahojen sopimussuhteen päättymisen jälkeinen on luonut mielikuvan siitä, että vastaajat ovat edelleen mukana ”Keittiömaailma”-ketjun toiminnassa. Vastaajat ovat siten menettelyllään pyrkineet oikeudettomasti hyötymään ”Keittiömaailma”-ketjun goodwill-arvosta. Vastaajien menettely on ollut hyvän liiketavan vastaista. RSE-Business Oy:n tapa käyttää verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” asiakkaiden ohjaamiseen sen omalle keittiomaa-sivustolle on lisäksi ollut paitsi omiaan aiheuttamaan sekaannusta suhteessa hakijan ”Keittiömaailma”-konseptilla harjoittamaan elinkeinotoimintaan myös ollut asiakkaita harhaanjohtavaa. Asianosaisten toimimalla elinkeinoalalla vallitsevan kilpailutilanteen vuoksi on selvää, että vastaajien menettely on ollut omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan.
Mainitut seikat huomioon ottaen RSE-Business Oy:n menettely on ollut verkkotunnuksen ”keittiomaailma.com” käyttämisen sekä sen ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n menettely todettuun verkkotunnukseen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttämisen osalta sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin ja 2 §:n 1 momentin vastaista.
4. Tunnusmerkkien ”Petra”, ”Parma”, ”A la Carte”, ”Nettokeittiö”, ”Novart” ja ”Keittiömaailma” tai niihin perustuvien ilmaisujen käyttäminen
Asiassa on siis riidatonta, että ainakin 23.5.2011 saakka kummankin vastaajan verkkosivustoilla on viitattu hakijan keittiöitä koskeviin tunnuksiin ”Petra”, ”Parma” ja ”A la Carte” sekä vastaajista RSE-Business Oy:n verkkosivustoilla myös niin ikään hakijan elinkeinotoimintaan liittyviin tunnuksiin ”Nettokeittiö” ja ”Novart”. Asiassa on myös riidatonta, että edellä mainitut tunnusmerkit eivät ole kuuluneet vastaajatahon elinkeinotoimintaan ainakaan myynnin osalta 28.2.2011 jälkeen. Lisäksi hakijan kirjallisista todisteista 2–4 ilmenee, että kumpikin vastaajista on käyttänyt markkinoinnissaan verkkosivustoillaan logoa ”KeittiöMaailma Vantaa” ainakin 3.6.2011. Hakijan edellä mainituista kirjallisista todisteista ilmenee, että vastaajatahon verkkosivustoilla on viitattu kaikkiin puheena oleviin hakijan tunnusmerkkeihin myös 23.5.2011 jälkeen.
Vastaajat eivät ole edes väittäneet, että todetun menettelyn yhteydessä niiden verkkosivustoilla olisi selvästi esitetty, että hakijan tunnusmerkkien tai niihin perustuvien ilmaisujen käyttäminen olisi liittynyt velvoitteisiin, jotka ovat koskeneet 28.2.2011 mennessä ja siis ennen hakijan ja vastaajatahon sopimussuhteen päättymistä syntyneitä asiakassuhteita. Päinvastoin vastaajien verkkosivustoista on muodostunut niitä silmäilevälle taholle selkeä ja perusteltu käsitys siitä, että verkkosivustojen haltijat edelleen osallistuvat hakijan tuotteiden myyntiin ja että niiden välillä on liikesuhde. Edellä mainituilla perusteilla vastaajien menettely on ollut hyvän liiketavan vastaista ja myös asiakkaita harhaanjohtavaa.
Mainitut seikat huomioon ottaen vastaajien menettely on ollut puheena olevien tunnusmerkkien tai niihin perustuvien ilmaisujen käyttämisen osalta sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin ja 2 §:n 1 momentin vastaista.
5. Kiellon määrääminen ja uhkasakon asettaminen
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan elinkeinonharjoittajaa voidaan kieltää jatkamasta tai uudistamasta 1–3 §:n vastaista menettelyä. Kieltoa on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta.
RSE-Business Oy:n ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:n on edellä todettu menetelleen sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaisesti. Todettu lainvastainen menettely on kiellettävä.
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain esitöissä (HE 114/1978 vp s. 17) todetulla tavalla kiellon tehokkuus edellyttää, ettei annettavaa kieltoa ole muotoiltu liian suppeasti. Kiellon on siten katettava paitsi toteutettu lainvastainen menettely myös vastaavanlaatuiset toimenpiteet. Mainitusta syystä asiassa vastaajille määrättävät kiellot on muotoiltu jäljempänä päätöslauselmasta ilmenevällä tavalla.
Määrättävät kiellot kattavat myös Novart Oy:n vaatimukset siitä, että vastaajien on poistettava verkkosivustojensa sopimatottomaksi todettu sisältö.
Kun markkinoinnin käsite on laaja, lainvastaiseen menettelyyn perustuvan määrättävän kiellon muotoilun kannalta ei ole tarpeen alkaa erikseen selvittää sitä, milloin ja missä asianosaisten mainitsema RSE-Business Oy:n mainosteline on ollut sillä tavoin esillä, että siitä on saatu otettua valokuvia ja lopulta alkaa arvioida sitä, onko telinettä tuolloin käytetty vastaajatahon markkinoinnissa.
Vastaajille määrättävissä kielloissa on osaltaan kysymys verkkotunnuksen ja siihen perustuvien sähköpostiosoitteiden käyttämisen kieltämisestä elinkeinotoiminnassa. Riittävä sopeutumisaika tällaisten kieltojen noudattamiselle käsillä olevassa asiassa on noin kuukausi. Kiellot määrätään noudatettavaksi 1.7.2012 lukien.
Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan kieltoa on tehostettava uhkasakolla, jollei se erityisestä syystä ole tarpeetonta. Asiassa ei ole ilmennyt seikkoja, jotka tekisivät uhkasakon määräämisen tarpeettomaksi. RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy ovat paljoksuneet vaaditun uhkasakon rahamäärää. Harkittaessa uhkasakon suuruutta on ensisijaisesti otettava huomioon se, että sakon uhka on omiaan tehokkaasti ehkäisemään määrättävän kiellon rikkomisen. Tähän nähden vastaajien uhkasakot on asetettava 50.000 euron määräisinä.
6. Oikeudenkäyntikulut
Eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun lain 20 §:n 1 momentin mukaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain mukaisissa asioissa markkinaoikeudessa sovelletaan oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia oikeudenkäymiskaaren säännöksiä.
Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan asianosainen, joka häviää asian, on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.
Hakija on vaatinut vastaajia yhteisvastuullisesti korvaamaan oikeudenkäyntikulunsa palkkion osalta 16.880,50 eurolla ja kulujen osalta 500 eurolla eli yhteensä 17.380,50 eurolla korkoineen. Laskun mukaan asian vaatima työmäärä on ollut vajaat 84 tuntia. Vastaajat ovat kiistäneet hakijan vaatimuksen palkkion osalta määrältään ylimitoitettuna siltä osin kuin se ylittää 60 tunnin työmäärään perustuvan 11.892,50 euroa.
Vastaajat ovat hävinneet asian, joten ne ovat lähtökohtaisesti velvollisia korvaamaan hakijan oikeudenkäyntikulut.
Hakijan asiamiehen laskusta ilmenee, että siihen on sisällytetty myös kilpailurikos- ja kilpailukieltoasiaan liittyviä toimenpiteitä koskevia tehtäviä ainakin viiden tunnin verran. Näiden toimenpiteiden ei muun selvityksen puuttuessa voida katsoa olleen tarpeellisia nyt käsillä olevan oikeudenkäynnin kannalta.
Todettu huomioon ottaen markkinaoikeus arvioi hakijan oikeudenkäyntikulujen kohtuulliseksi määräksi palkkion osalta 15.000 euroa.
Päätöslauselma
Markkinaoikeus kieltää RSE-Business Oy:tä 50.000 euron sakon uhalla käyttämästä elinkeinotoiminnassaan verkkotunnusta ”keittiomaailma.com” ja siihen perustuvia sähköpostiosoitteita sekä markkinoinnissaan Novart Oy:n kaupallisiin tunnusmerkkeihin ”Petra”, ”Parma”, ”A la Carte”, ”Nettokeittiö”, ”Novart” ja ”Keittiömaailma” viittaavia ilmaisuja.
Markkinoikeus kieltää Pääkaupunkiseudun RemonttiMaailma Oy:tä 50.000 euron sakon uhalla käyttämästä elinkeinotoiminnassaan verkkotunnukseen ”keittiomaailma.com” perustuvia sähköpostiosoitteita ja verkkosivuston linkkejä sekä markkinoinnissaan Novart Oy:n kaupallisiin tunnusmerkkeihin ”Petra”, ”Parma” ja ”A la Carte” viittaavia ilmaisuja.
Kieltoja on noudatettava 1.7.2012 lukien.
Muilta osin Novart Oy:n vaatimukset hylätään.
RSE-Business Oy ja Pääkaupunkiseuden RemonttiMaailma Oy velvoitetaan yhteisvastuullisesti suorittamaan Novart Oy:lle korvauksena kuluista 500 euroa ja palkkiona 15.000 euroa eli yhteensä korvauksena oikeudenkäyntikuluista 15.500 euroa. Korvaukselle on maksettava viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut markkinaoikeuden päätöksen antamisesta.
MUUTOKSENHAKU
Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.
Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 23.7.2012.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Sami Myöhänen ja Pasi Yli-Ikkelä.
LAINVOIMAISUUS
Lainvoimainen