MAO:269/13
HAKEMUS
Vaatimukset
ABB Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää EL-Parts Oy:tä 150.000 euron sakon uhalla markkinoimasta ja myymästä Elife KJR-71 -kojerasiaa tai muita ABB Oy:n AU3.2-kojerasian jäljitelmiä.
Lisäksi ABB Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa EL-Parts Oy:n korvaamaan ABB Oy:n oikeudenkäyntikulut kulujen osalta 10.124,86 eurolla ja palkkion osalta 170.285 eurolla eli yhteensä 180.409,86 eurolla korkoineen.
Perusteet
ABB Oy:n AU3.2-kojerasiaa ja siihen liitettäviä lisätarvikkeita on markkinoitu 1980-luvulta lähtien pääpiirteissään nykyisen muotoisina. Hakemuksessa tarkoitetun ulkomuotonsa ja sinivalkoisen värinsä ABB Oy:n tuotesarja on saanut vuonna 1995. ABB Oy on huhtikuussa 2011 tehnyt pieniä uudistuksia AU3.2-kojerasian kannen muotoiluun ja samassa yhteydessä muuttanut kannen värin sinisestä punaiseksi. Muotoilun uudistus on ollut osa ABB Oy:n normaalia tuotekehitysprosessia. Kannen värin vaihdos on puolestaan liittynyt ABB Oy:n pienjännitetuotteiden brändi-imagon yhtenäistämiseen.
EL-Parts Oy on toukokuussa 2011 tuonut markkinoille Elife KJR-71 -kojerasian ja siihen liittyvät lisätarvikkeet. EL-Parts Oy:n kojerasia on ulkomuodoltaan ja sinivalkoiselta väritykseltään ABB Oy:n kojerasian jäljitelmä.
Vaikka ABB Oy:n tuotesarja ei enää ole sinivalkoinen, on ABB Oy:llä huomattava suojaintressi kojerasiaansa myös sen aikaisemmassa sinivalkoisessa ulkoasussa. ABB Oy on markkinoinnin keinoin pyrkinyt varmistamaan, että kohderyhmä mieltää uuden punavalkoisen tuotteen aiemman sinivalkoisen tuotteen kanssa samaksi tuotteeksi.
Kohderyhmä tunnistaa edelleen sinivalkoisen kojerasian nimenomaan ABB Oy:n tuotteeksi. Goodwill-arvo on siten sidoksissa myös sinivalkoiseen väritykseen. Tuotteen goodwill-arvo ei lakkaa samanaikaisesti tuotteen valmistuksen päättymisen yhteydessä, vaan vasta sitten, kun riittävän moni kohderyhmän edustaja ei enää tunnista tuotetta tietyn elinkeinonharjoittajan tuotteeksi (residual goodwill tai carry on goodwill).
ABB Oy:n AU3.2-kojerasia on niin muotoilunsa kuin sinivalkoisen värityksensä suhteen omaperäinen. Kojerasian käyttötarkoitus asettaa tiettyjä reunaehtoja sen muotoilulle. Tästä huolimatta kojerasian muotoilun ja varsinkin värityksen toteuttamiseen on lukuisia käyttökelpoisia vaihtoehtoja. Tästä ovat osoituksena muut markkinoilla olevat vastaavat kojerasiat. Myöskään EL-Parts Oy:n tuotesarjan yhteensopivuuden toteuttaminen ABB Oy:n tuotesarjan kanssa ei ole vaatinut muotoilun ja värityksen jäljittelyä.
EL-Parts Oy on Elife KJR-71 -kojerasian suunnittelussa jäljitellyt ABB Oy:n AU3.2-kojerasiaa yksityiskohtia myöten. Molempien kojerasioiden runko on valmistettu valkoisesta ja kansi sinisestä muovista. Kojerasioiden kannessa kiertää keskiosan ja reunan välissä samanlainen, noin viisi millimetriä syvä ura, jossa on seitsemän samalla tavalla sijoitettua rimaa. Kojerasioiden rungossa nysien ja muiden lisätarvikkeiden kiinnityskohdat eli nysäaihiot on muotoiltu samalla tavalla, jopa niiden reunojen loivennuksia myöten.
Vaikka yhteensopivien tuotteiden markkinoiminen ei sinänsä ole kiellettyä, tuotteiden yhteensopivuus lisää sekaannuksen vaaraa, ellei yhteensopivien tuotteiden valmistaja ole selkeästi erottanut niitä alkuperäisistä tuotteista. Yhteensopivuuden turvaamiseksi riittää, että nysäaihiot ovat toiminnallisesti yhteensopivia, mutta koko rasian ei tarvitse olla tarkka kopio ABB Oy:n tuotteesta. Tässä asiassa yhteensopivuudella on myös turvallisuus- ja kestävyysnäkökohtia.
ABB Oy:n AU3.2-kojerasian pääasiallinen kohderyhmä on alan ammattihenkilöt. ABB Oy:n tuotteiden jakelu sähköurakoitsijoille tapahtuu sähkötukkuliikkeiden kautta. ABB Oy:n kojerasia on tullut mainitun kohderyhmän keskuudessa pitkään jatkuneen markkinoinnin johdosta erittäin hyvin tunnetuksi nimenomaan ABB Oy:n tuotteena. Syksyllä 2011 tehdyssä tutkimuksessa 81 prosenttia kohderyhmästä tunnisti ABB Oy:n AU3.2-kojerasian spontaanisti ABB Oy:n tuotteeksi.
ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n tuotteiden kohderyhmä on sama. Sekaannuksen vaaran arvioinnissa ratkaisevaa on kokonaisvaikutelma, joka tuotteista syntyy kohderyhmälle. Sähköalan ammattihenkilöt tekevät ostopäätöksensä kojerasian kaltaisten massatavaroiden osalta nopeasti ja ilman erityistä harkintaa, joten sekaannuksen vaara on myös heidän osaltaan olemassa.
Kojerasiat ovat myös kuluttajien ostettavissa. Sekaannuksen vaara ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n tuotteiden välillä on erityisen suuri kuluttaja-asiakkaiden kohdalla, koska kuluttaja-asiakkailla ei ole samaa asiantuntemusta kojerasioista kuin sähköalan ammattihenkilöillä.
EL-Parts Oy:n kojerasian kanteen ja rungon sisäpuolelle on merkitty Elife-tuotemerkki. Kojerasioihin merkityt tuotemerkit eivät riitä estämään sekaannuksen vaaraa. Tuotemerkit on merkitty sekä ABB Oy:n että EL-Parts Oy:n kojerasioihin samankaltaisella, taustan kanssa samanvärisellä huomaamattomalla kohokuviolla. Myöskään pienet erot ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n kojerasioiden muovin sävyssä ja paksuudessa sekä tuotteiden painossa eivät riitä estämään sekaannuksen vaaraa, sillä nämä erot on mahdollista havaita vain tuotteita rinnakkain vertailtaessa mutta ei kuvista.
Ostotilanteessa kohderyhmän edustajan ei ole mahdollista vertailla tuotteita fyysisesti rinnakkain, sillä ABB Oy:n tietojen mukaan EL-Parts Oy:n tuotteita myydään vain verkossa, sekä sen omassa että eräiden muiden yhtiöiden verkkokaupoissa. Osassa EL-Parts Oy:n verkkosivuilla olevissa kuvissa Elife-tuotemerkki ei näy lainkaan tai näkyy vain heikosti.
Tuotetta käyttävä sähköasentaja ei ole tekemisissä tuotteen sähkönumeron kanssa. Sähkönumero ei estä sekaannuksen vaaraa. Sen tarkoitus ei ole markkinointitilanteessa erottaa eri elinkeinonharjoittajien tuotteita toisistaan. Sähkönumeroa ei ole myöskään merkitty tuotteeseen, vaan se ilmenee ainoastaan tuotteen markkinointimateriaalista ja tuotepakkauksesta. Myöskään tuotepakkauksilla ei ole merkitystä tuotteiden välisen sekaannuksen vaaran arvioinnissa, sillä niissä on kysymys tavanomaisista pahvilaatikoista, joilla on ainoastaan tarkoitus suojata tuotteita varastoinnin ja kuljetuksen aikana. Joka tapauksessa ostaja näkee EL-Parts Oy:n tuotepakkauksen vasta ostopäätöksen tehtyään ja tuotteen saatuaan. Myöskään ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n tuotteiden välinen vähäinen hintaero tai jakelukanavien erot eivät vähennä tuotteiden sekaannuksen vaaraa.
Sekaannuksen vaara ilmenee paitsi tuotteita ostettaessa myös ostohetken jälkeen niitä käytettäessä (post-sale confusion). Ostohetken jälkeistä sekaannuksen vaaraa lisää se, että tuotteita käyttävät usein eri henkilöt kuin niitä ostavat. Kojerasioita asennettaessa ja erityisesti niiden asentamisen jälkeen, esimerkiksi sähkövetoja korjattessa tai uusittaessa, tuotemerkkejä tai muita pieniä eroavaisuuksia on käytännössä mahdotonta havaita. Näin on erityisesti siksi, että kojerasioita ei tässä tilanteessa ole lainkaan mahdollista verrata rinnakkain. Tällainen ostohetken jälkeinen sekaannuksen vaara sähköasentajien keskuudessa on jopa haitallisempi kuin sekaannuksen vaara niiden henkilöiden keskuudessa, jotka vain ostavat kojerasioita sähköasentajien puolesta.
Se, että ABB Oy on muuttanut oman tuotesarjansa väritystä, ei estä tai vähennä sekaannuksen vaaraa vaan lisää sitä. Ensinnäkin siitä seuraa, että kohderyhmän edustajan ei ostotilanteessa ole edes teoriassa mahdollista verrata ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n sinivalkoisia tuotteita rinnakkain. Toiseksi kohderyhmän edustaja saattaa erehtyä luulemaan, että ABB Oy on myynyt tai lisensoinut EL-Parts Oy:lle oikeuden sen vanhanmallisen tuotesarjan markkinointiin tai että ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n välillä on muu kaupallinen yhteys. EL-Parts Oy:n kojerasiaa myydään myös ilman kantta. Ilman kantta se ei erotu ABB Oy:n nykyisestä punavalkoisesta tuotteesta.
Sekaannuksen vaaran estämiseen ei pelkkä EL-Parts Oy:n tuotteen värityksen muuttaminen riitä, vaan sekaannuksen vaara on mahdollista estää ainoastaan muuttamalla EL-Parts Oy:n tuotteen ulkoasu poikkeamaan selvästi ABB Oy:n tuotteen ulkoasusta.
Lisäksi sekaannuksen vaarasta riippumatta EL-Parts Oy:n menettely on joka tapauksessa kiellettyä maineen norkkimista.
ABB Oy:n kojerasiaa lisätarvikkeineen on valmistettu, markkinoitu ja myyty Suomessa yli 30 vuoden ajan. Tässä ajassa kyseiset tuotteet ovat tulleet niiden kohderyhmän keskuudessa erittäin hyvin tunnetuiksi nimenomaan ABB Oy:n tuotteina ja niille on siten muodostunut huomattava goodwill-arvo. Laajan tunnettuuden lisäksi ABB Oy:n kojerasian goodwill-arvo perustuu sen maineeseen korkealaatuisena tuotteena.
Edellä todetulla tavalla EL-Parts Oy:llä ei ole mitään käytännön syytä jäljitellä ABB Oy:n kojerasiaa sen omaperäistä väritystä ja yksityiskohtia myöten. Ainoa syy lähes identtiselle ulkoasulle on EL-Parts Oy:n pyrkimys hyötyä oikeudettomasti ABB Oy:n tuotteen goodwill-arvosta ja johtaa kohdeyleisöä harhaan EL-Parts Oy:n tuotteen kaupallisesta alkuperästä.
EL-Parts Oy:n menettely myös vahingoittaa ABB Oy:n tuotteen goodwill-arvoa. Suorittamillaan kestävyystesteillä ABB Oy on osoittanut EL-Parts Oy:n tuotteen olevan ABB Oy:n tuotetta heikompilaatuisen. Erot ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n kojerasian kestävyydessä eivät voi olla vaikuttamatta kohderyhmän ABB Oy:n tuotesarjaa koskevaan laatumielikuvaan.
ABB Oy:n kojerasian huomattava tunnettuus osoittaa sen valkoisen rungon ja sinisen kannen vakiintuneen ABB Oy:n tavaramerkiksi ja näin ollen EL-Parts Oy loukkaa menettelyllään myös ABB Oy:n tavaramerkkioikeutta. EL-Parts Oy:n menettely on myös tällä perusteella hyvän liiketavan vastaista tai muutoin sopimatonta ABB Oy:n kannalta.
Kohtuullinen sopeutumisaika kiellon noudattamiselle on enintään kuukausi markkinaoikeuden päätöksen antamisesta lukien. Kohtuullisen sopeutumisajan pituutta kiellon noudattamiselle ei tule arvioida sen mukaan, kuinka kauan EL-Parts Oy:llä kestäisi lanseerata uudistettu tuote, vaan sen mukaan, kuinka kauan sillä kestäisi vetää nykyinen tuote pois markkinoilta.
ABB Oy:llä ei ole lausuttavaa EL-Parts Oy:n oikeudenkäyntikuluvaatimuksesta sen määrän osalta.
VASTAUS
Vaatimukset
EL-Parts Oy on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää ABB Oy:n hakemuksen. Kiellon määräämisen varalta EL-Parts Oy on vaatinut, että mahdollista kieltoa ei tule tehostaa uhkasakolla ja että mahdollinen kielto määrätään noudatetettavaksi vasta kuuden kuukauden kuluttua markkinaoikeuden päätöksen lainvoimaiseksi tulosta lukien.
Lisäksi EL-Parts Oy on vaatinut, että ABB Oy velvoitetaan korvaamaan EL-Parts Oy:n oikeudenkäyntikulut kulujen osalta 1.204,63 eurolla ja palkkion osalta 58.186,75 eurolla eli yhyteensä 59.391,38 eurolla korkoineen.
Perusteet
EL-Parts Oy on tullut asennustuotemarkkinoille Elife KJR-71-kojerasialla ja siihen liittyvillä lisätarvikkeilla vuonna 2011. Tuotetta ei ole sinivalkoisena markkinoitu tai myyty ennen toukokuuta 2011.
ABB Oy on vuoden 2011 huhtikuussa tehnyt uudistuksia kojerasiansa kannen muotoiluun, ja samassa yhteydessä se on muuttanut kojerasiansa kannen värin sinisestä punaiseksi. Muutos on tehty ennen kuin EL-Parts Oy on tullut markkinoille omalla kojerasiallaan. ABB Oy on siis itse luopunut markkinoimasta sitä tuotetta, jonka loukkaamisväitteen perusteella se on jättänyt hakemuksen markkinaoikeudelle. Koska ABB Oy on siis luopunut sinivalkoisesta värityksestä edellä todetuin tavoin, on ilmeistä, ett kyseisellä tuotteella ei ole ollut goodwill-arvoa enää vuonna 2011.
Se, että ABB Oy on muuttanut tuotesarjansa värityksen, estää myös sekaannuksen vaaran. Lisäksi ABB Oy:n kojerasian tunnettuus yhdistyy sen markkinoille tuoneeseen Ensto Oy:öön, jonka ABB Oy on sittemmin ostanut, ei ABB Oy:öön. Tämä on käynyt ilmi ABB Oy:n teettämästä tunnettuustutkimuksesta. Mainittu tutkimus osoittaa lisäksi, että siihen vastanneista ainoastaan 0,6 prosenttia yhdisti ABB Oy:n tuotteen EL-Parts Oy:n tuotteeseen.
EL-Parts Oy on joka tapauksessa päättänyt luopua tuotesarjansa sinivalkoisesta värityksestä. Uudistettua tuotesarjaa on sittemmin alettu markkinoimaan ja myymään väriyhdistelmällä vihreäharmaa.
Kojerasiat eivät ole omaperäisiä tuotteita vaan ne ovat standardien ja käyttötarkoitusten sanelemia. Sininen ja valkoinen sekä myös sininen ja valkoinen yhdessä, kuten myös punainen ja valkoinen, ovat tyypillisiä värejä kojerasioiden ja vastaavien laitteiden väreinä ja vastaavien laitteiden markkinoilla. Sinivalkoinen väritys ei ole omaperäinen, eikä tee ABB Oy:n kojerasiaa omaperäiseksi. Käyttötarkoitus sanelee myös rasioiden värivalintaa. Myöskään siksi, että kojerasia jää asennuksen jälkeen seinän sisään piiloon, sillä ei voi olla oikeudellisesti merkityksellistä omaperäisyyttä.
Yhteensopivuus ABB Oy:n tuotteiden kanssa ei aiheuta sekaannuksen vaaraa, koska EL-Parts Oy ja muut Elife KJR-71 -kojerasiaa myyvät ja markkinoivat yritykset ovat joka tilanteessa selkeästi erottaneet Elife- KJR-71 -kojerasian ja sen kaupallisen alkuperän ABB Oy:n kojerasiasta.
EL-Parts Oy:n sinivalkoinen kojerasia on väriltään ja värisävyltään erilainen kuin ABB Oy:n vanha sinivalkoinen kojerasia. Erityisesti ABB Oy:n kojerasian runko on selvästi valkoisempi ja läpinäkymättömämpi kuin EL-Parts Oy:n kojerasia. Lisäksi materiaalina käytetty muovi on EL-Parts Oy:n kojerasiassa ja sen kannessa ohuempaa, mistä syystä tuote on myös kevyempi. EL-Parts Oy kojerasia kansineen painaan 33 grammaa ja ABB Oy:n kojerasia kansineen 37 grammaa. Tämä painoero on havaittavissa fyysisen tarkastelun yhteydessä.
Lisäksi tuotteet ovat tunnistettavissa sähkönumerosta ja tuotteisiin on selvästi painettu valmistajan tuotemerkki. Samoin pakkauksesta ilmenee selvästi tuotteen olevan EL-Parts Oy:n Elife-kojerasia. Sähkönumeron yhtenä nimenomaisena tehtävänä on erottaa tuotteiden kaupallinen alkuperä ja valmistaja toisista. Sähkönumeroa käytetään myös markkinointiviestinnässä.
EL-Parts Oy:n asiakkaat ovat sähköalan ammattihenkilöitä. EL-Parts Oy:n tuotteita myydään yksinomaan verkkokaupassa. EL-Parts Oy on joka tilanteessa selkeästi erottanut omat tuotteensa muista tuotteista. Myös muut EL-Parts Oy:n kojerasiaa myyvät tahot ovat selvästi markkinoinnissaan tuoneet esille kyseessä olevan Elife-kojerasian ja EL-Parts Oy:n tuotteen. Missään yhteydessä kukaan tiedossa olevista myyjistä ei ole yhdistänyt tuotetta miltään osin ABB Oy:öön tai sen tuotteisiin.
EL-Parts Oy on markkinoinut ja myynyt tuotteitaan siten, että sen tunnistetiedot selviävät ostajalle markkinointiprosessin kaikissa vaiheissa. Markkinointimateriaalissa ei myöskään ole viitteitä kilpaileviin tuotesarjoihin. Objektiivisesti arvioiden EL-Parts Oy:n markkinointimateriaali kertoo äärimmäisen selkeästi tuotteen kuulumisesta EL-Parts Oy:n tuoteperheeseen. Asianosaisten tuotteet ovat erotettavissa toisistaan myös hinnan ja pakkausten perusteella. EL-Parts Oy:n tuotteiden markkinointi kokonaisuudessaan on yhdistänyt ne ainoastaan EL-Parts Oy:öön, eikä asiakas eli sähköalan ammattihenkilö voi ostopäätöstä tehdessään olettaa ostavansa ABB Oy:n tuotetta.
Sekaannuksen vaaraa ei voi syntyä myöskään ostohetken jälkeen. Vaikka tuotetta käyttäisi muu kuin tuotteen tilannut henkilö, ei tuotteen käyttäjä voi sekaantua tuotteesta, koska tuotteet ovat erotettavissa pakkauksesta, tuotteesta ja siinä olevista tuotemerkeista sekä väristä. Toisaalta tämän tyyppisissä tuotteissa ostohetken jälkeisellä sekaannuksella ei ole myöskään mitään merkitystä. Lisäksi jos joku sekoittaa Elife-kojerasian ABB Oy:n kojerasiaan esimerkiksi sähkövetoja korjattaessa, sekaannuksen vaara on yhtä suuri muihinkin markkinoilla oleviin kojerasioihin, eikä tällaisessa tilanteessa sekaannuksen vaaralla ole myöskään mitään merkitystä.
Kun sekaannuksen vaaraa ei ole olemassa, myöskään goodwill-arvon loukkaamista ei voi tapahtua. EL-Parts Oy:n käsityksen mukaan sekaannuksen vaarasta riippumaton goodwill-arvon hyväksikäyttö ei ainakaan tässä tilanteessa ole mahdollinen, eikä tällaista hyväksikäyttöä ole EL-Parts Oy:n toimesta tapahtunutkaan. Mistään norkkimisesta ei voi olla kyse. Näin on jo siksi, että ABB Oy:n kojerasia ei ole omaperäinen ja kohdeyleisö erottaa EL-Parts Oy:n kojerasian ABB Oy:n vastaavasta tuotteesta. Terveen kilpailun edistäminen ja kilpailun liiallisen rajoittamisen estäminen edellyttävät, että yksinoikeussuojaa ei laajenneta sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain kautta liiallisesti. Yksinoikeudet, kuten mallioikeus, hyödyllisyysmalli, patentit ja tavaramerkit luovat jo pääsäntöisesti riittävän suojan laajuuden.
Kojerasia tuotteena ei ole luonteeltaan sellainen, että sen väritykseen tai muotoon linkittyisi ylipäätään mitään goodwill-arvoa. Kyseessä ei ole esimerkiksi design-tuote tai kuluttajille suunnattu tuote vaan rakennuksilla käytettävä massatuote kuten ruuvi tai naula. Muotoilu on lähinnä teknisluontoinen seikka eikä se siten saa suojaa.
Elife-kojerasia on käyttötarkoitukseensa riittävän kestävä ja mikäli jotain eroa kestävyydessä Elife-kojerasian ja ABB Oy:n kojerasian välillä olisi, ei sillä ole mitään merkitystä arvioitaessa sekaannuksen vaaraa tai goodwill-arvon hyväksikäyttämistä. Lisäksi kestävyydellä ei voi olla vaikutusta kohderyhmään, koska sekaannuksen vaara kohderyhmässä voi olla edellä mainituilla perusteilla korkeintaan teoreettinen.
ABB Oy:llä ei ole tavaramerkiksi luokiteltavaa oikeutta sinivalkoiseen väriyhdistelmään. Sinivalkoinen väritys ei ole omaperäinen. Kenellekään ei ole yksinoikeutta tämänkaltaiseen väritykseen. Käyttötarkoitus osaltaan määrittää väritystä. EL-Parts Oy:llä ei ole kuluttaja-asiakkaita ja joka tapauksessa kuluttajasegmentissä ABB Oy:n tuotteella ei ylipäätään ole sellaista tunnettuutta että sekaannuksen vaara tai goodwill-arvon hyväksikäyttö voisi olla mahdollinen.
ABB Oy:n oikeudenkäyntikuluvaatimus on palkkion määrän ja asiaan käytettyjen tuntien osalta huomattavan ylimitoitettu ottaen huomioon, että asia ei ole ollut materiaaliltaan laaja ja että se on oikeudellisesti asiamiesten osaamisen keskiössä. ABB Oy on myös oikeudenkäynnin kuluessa peruuttanut alkuperäisen vaatimuksensa kojerasiaan liitettävien lisätarvikkeiden osalta. Tarpeellisista toimenpiteistä johtuva palkkion kohtuullinen määrä on 58.000 euroa. Tunnettuustutkimuksen teettämisest ja asiantuntijalausunnon hankkimisesta aiheutuneet kustannukset ovat tarpeettomia kuluja.
TODISTELU
Kirjalliset todisteet
ABB Oy
1. Kuva ABB Oy:n AU3.2-kojerasiasta
2. Kuva EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasiasta
3. Kuvankaappaus 30.1.2012 EL-Parts Oy:n verkkokaupasta, jossa EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasiaa myydään ilman kantta
4. Kuva Revolte Oy:n Boxel-kojerasiasta
5. Kuva Schneider Electric Finland Oy:n JR00-kojerasiasta
6. Kuvia markkinoilla olevista eri valmistajien kojerasioista rinnakkain
7. Standardi SFS 2284
8. Yhteenveto Promenade Research Oy:n tekemän ABB Oy:n asennusrasian tuotetunnettuustutkimuksen tuloksista 18.11.2011
9. EL-Parts Oy:n verkkokaupassa olevia kuvia 24.1.2012 EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasiasta
10. Kuvia ABB Oy:n 18. ja 19.1.2012 suorittamista kestävyystesteistä ABB Oy:n AU3.2-kojerasialle ja EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasialle
11. Standardi SFS-EN 60670-22
12. Standardi SFS-EN 60670-1
13. ABB Oy:n tiedote "Tuoteuutuus 09/2011 – Asennustarvikkeet – Kojerasioiden valusuojamuutos"
14. ABB Oy:n esite "Asennuskalusteet ja -tarvikkeet – Tuoteuutuudet 1/2011" (s. 1 ja 18)
15. ABB Oy:n tiedote "02/2011 – Tervetuloa tutustumaan ABB:n uutuustuotteisiin"
16. Tutkimusraportti ABB Oy:n 8.4.2013 suorittamista kestävyystesteistä EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasialle
17. Tuloste sähkönumerot.fi-sivuston Schneider Electric Finland Oy:n JROO-kojerasiaa koskevista tiedoista 22.4.2013
18. Tuloste sähkönumerot.fi-sivuston Etman Professional -merkkistä kojerasiaa koskevista tiedoista 22.4.2013
19. Keski-Suomen Poliisilaitoksen päätös esitutkinnan aloittamatta jättämisestä 4.1.2013
EL-Parts Oy
1. EL-Parts Oy:n sovintoesitys ABB Oy:lle 29.2.2012
2. Kuvia ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n tuotteiden vertailusta
3. Kuvia EL-Parts Oy:n uudesta tuotteesta vertailutuotteineen
4. EL-Parts Oy:n esitys "Kuvaus EL-Parts Oy:n myyntiprosessista KJR-71 lanseerauksessa ja myynnissä"
5. EL-Parts Oy:n markkinointimateriaalia (kampanjaesitteitä, hinnastoja ja otteita) vuosilta 2011 ja 2012
6. ABB Oy:n AU3.2-kojerasian tuotekortti 18.4.2012 ja otteita ABB Oy:n verkkosivuilta 18.4.2012
7. EL-Parts Oy:n KJR-71-kojerasian tuotekortti
8. Kuvia ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n tuotepakkauksista
9. Patentti- ja rekisterihallituksen kuulutusjulkaisu koskien lakannutta johdon vedonpoistimen patenttia nro 82571 saapumispäivältään 19.9.1989
10. EL-Parts Oy:n suunnittelujohtaja A:n lausunto "Vastine kojerasian KJR-71 kopiointisyytökseen" 23.9.2011 ja ote standardista SFS 2284
11. ABB Oy:n tiedote "ABB hakee markkinaoikeudelta kopiotuotteille myyntikieltoa" 16.3.2012
12. EL-Parts Oy:n tiedote 22.3.2012
13. Esitys "Mikä on sähkönumero?" verkkosivuilta sahkonumerot.fi 13.4.2012
14. Tuloste HJ-Visions verkkokaupan internet-sivuilta
15. Tuloste Tarviketalo.net verkkokaupan internet-sivuilta
16. Tuloste Sähkökaluste.fi verkkokaupan internet-sivuilta
17. Tuloste JOB verkkokaupan internet-sivuilta
18. Luettelo ABB Oy:n sähkönumeroista
19. Sähköposti B:ltä C:lle 6.7.2011
20. Sähköteknisen kaupan liitto (STK), ilmoitus Sähkönumerot.fi perehdyttämispäivästä
Katselmusesineet
ABB Oy
1. ABB Oy:n AU3.2-kojerasia (sinivalkoinen)
2. ABB Oy:n AU3.2-kojerasiaan liitettävät lisätarvikkeet: rasiatuki, vedonpoistajanysä ja yhdyskappale
3. EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasia (sinivalkoinen)
4. EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasiaan liitettävät lisätarvikkeet: rasiatuki, vedonpoistajanysä ja yhdyskappale
5. Revolte Oy:n Boxel-kojerasia
6. Schneider Electric Finland Oy:n JR00-kojerasia
7. Schneider Electric Finland Oy:n tällä hetkellä markkinoilla oleva JROO-kojerasia
8. Etman Professional -merkkinen kojerasia
9. Rutab-kojerasia (myös vastaajan katselmusesine 5)
10. Rutab-kojerasia (myös vastaajan katselmusesine 6)
EL-Parts Oy
1. ABB Oy:n AU3.2-kojerasia (punavalkoinen)
2. EL-Parts Oy:n Elife KJR-71 -kojerasia (sinivalkoinen)
3. EL-Parts Oy:n uusi markkinoille tuleva kojerasia (vihreäharmaa), joka tulee korvaamaan Elife KJR-71 -kojerasian
4. Schneider Electric Finland Oy:n JR00-kojerasia (sinivalkoinen)
5. Rutab-kojerasia (myös hakijan katselmusesine 9)
6. Rutab-kojerasia (myös hakijan katselmusesine 10)
7. F-Tronic E-1100 -kalvorasia
8. Ruotsin markkinoilla oleva kojerasia, valmistaja tuntematon
Henkilötodistelu
ABB Oy
1. D, liiketoimintayksikön johtaja, ABB Oy
2. E, aluemyyntijohtaja, ABB Oy
3. F, tuotekehityspäällikkö, ABB Oy
4. G, tutkimusjohtaja, Promenade Reserarch Oy
5. H, ostojohtaja, SLO Oy
EL-Parts Oy
1. C, toimitusjohtaja, EL-Parts Oy, todistelutarkoituksessa
2. I, myyntijohtaja, hallituksen jäsen EL-Parts Oy, todistelutarkoituksessa
3. J, toimitusjohtaja, Johtomestarit Oy
4. K, toimitusjohtaja, Taitokaari Oy
5. L, toimitusjohtaja, SOL Sähkötukku Oy
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Perustelut
Tarkastelun lähtökohdat
1. ABB Oy:n AU3.2-kojerasia on saanut nykyisen ulkomuotonsa ja sinivalkoisen värinsä vuonna 1995. ABB Oy on huhtikuussa 2011 tehnyt pieniä uudistuksia kojerasiansa kannen muotoiluun ja samassa yhteydessä muuttanut kannen värin sinisestä punaiseksi.
2. EL-Parts Oy on tuonut kojerasiansa markkinoille toukokuussa 2011 lähes välittömästi sen jälkeen, kun ABB Oy on muuttanut kojerasiansa kannen muun ohessa väriltään sinisestä punaiseksi.
3. ABB Oy:n mukaan sen sinivalkoinen kojerasia oli vuonna 2010 kaikkien merkittävimpien Suomessa toimivien sähkötukku-liikkeiden selkeästi myydyin kojerasia. EL-Parts Oy:n mukaan sen kojerasian, jota edellä mainitut sähkötukkuliikkeet eivät kuitenkaan myy, markkinaosuus alan markkinoilla on ollut alle kaksi prosenttia. Tarkempaa selvitystä kojerasioiden markkinaosuuksista Suomessa asiassa ei ole esitetty. Saadun selvityksen mukaan asianosaisten ja yhden muun markkinoilla olevan toimijan tarjoamat kojerasiatuotteet ovat keskenään teknisesti jossain määrin yhteensopivia. Asiassa esitetyn todistelun perusteella EL-Parts Oy:n kojerasian hinta ostajalleen on noin puolet ABB Oy:n kojerasian hinnasta.
4. Katselmusesineiden tarkastelun perusteella on selvää, että EL-Parts Oy:n sinivalkoinen Elife KJR 71 -kojerasia vastaa ulkoasultaan eli muodoltaan ja väritykseltään ABB Oy:n sinivalkoista AU3.2-kojerasiaa ja on siten sen jäljitelmä.
5. Kojerasioiden markkinoinnin pääasiallinen kohderyhmä on alan ammattihenkilöt, jotka myös ostavat nämä tuotteet. Asennustyön, johon kojerasioita tarvitaan, suorittavat sähköasentajat. Kuluttajat eivät sanottavammin itse suoraan hanki kojerasioita. Sillä, että kuluttajatkin sinänsä voivat kyllä ostaa kojerasioita, ei ole merkitystä käsillä olevan asian arvioinnin kannalta.
6. ABB Oy ei ole edes väittänyt, että sillä olisi rekisteröityyn tavaramerkkiin, patenttiin tai mallioikeuteen taikka tekijänoikeuteen perustuvaa yksinoikeutta sinivalkoiseen AU3.2 -kojerasiaansa.
Kysymyksenasettelu
7. Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain 1 §:n 1 momentin yleislausekkeen mukaan elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää hyvän liiketavan vastaista tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimatonta menettelyä.
8. ABB Oy:n asiassa esittämässä vaatimuksessa on kysymys siitä, että EL-Parts Oy:tä kielletään markkinoimasta ABB Oy:n kojerasian jäljitelmiä. Vaatimuksensa perusteena ABB Oy on ensiksikin esittänyt, että EL-Parts Oy:n sinivalkoinen kojerasia on ABB Oy:n kojerasian orjallinen jäljitelmä, jonka markkinointi on kiellettyä sanotun yleislausekkeen perusteella. Joka tapauksessa EL-Parts Oy on ABB Oy:n mukaan markkinoimalla sanottua jäljitelmää menetellyt sopimattomasti, kun se on käyttänyt oikeudettomasti hyväkseen ABB Oy:n tuotteen mainetta ja myös vahingoittanut sitä. Vielä ABB Oy on vedonnut siihen, että sen rungoltaan valkoinen ja kanneltaan sininen kojerasia on vakiintunut sen sinivalkoisessa värityksessään ja muodossaan ABB Oy:n tavaramerkiksi ja että EL-Parts Oy on markkinoimalla sanottua jäljitelmää loukannut ABB Oy:n yksinoikeutta ja tästä syystä menetellyt sopimattomasti.
9. Yleislausekkeen esitöiden (HE 114/1978 vp s. 11) mukaan hyvältä liiketavalta voidaan edellyttää, että toiminta ei ole lainsäännösten vastaista. Tähänkin nähden arvioitaessa EL-Parts Oy:n väitettyä sopimatonta menettelyä ABB Oy:n hakemuksessa esitetyn johdosta ensiksi on perusteltua ottaa kantaa siihen, onko ABB Oy:llä vakiintumisen perusteella yksinoikeutta käyttää puheena olevan kojerasian ulkoasua tavaramerkkinä. Kuten ratkaisussa KKO 2004:4 on todettu, vaatimuksen tueksi esitettyyn tällaiseen seikkaan on markkinaoikeudessa otettava kantaa siinä laajuudessa kuin asiassa esitetyn vaatimuksen ratkaiseminen edellyttää.
10. Mikäli vastaus mainittuun yksinoikeutta koskevaan kysymykseen on kielteinen, asiassa on edellä todetun yleislausekkeen perusteella arvioitava, onko EL-Parts Oy:n markkinoima sinivalkoinen kojerasia ABB Oy:n kojerasian kielletty orjallinen jäljitelmä. Lopuksi on vielä mahdollisesti arvioitava, onko EL-Parts Oy:n puheena olevassa menettelyssä ollut kysymys ABB Oy:n tai sen tuotteen maineen ja tunnettuuden eli goodwill-arvon oikeudettomasta hyväksikäyttämisestä tai vahingoittamisesta.
Väite tavaramerkin vakiintumisesta
11. Tavaramerkkilain 1 §:n 2 momentin mukaan tavaramerkkinä voi olla mikä tahansa merkki, joka voidaan esittää graafisesti ja jonka avulla voidaan erottaa elinkeinotoiminnassa liikkeeseen lasketut tavarat toisten tavaroista. Tavaramerkkinä voi olla erityisesti sana mukaan lukien henkilönnimi, kuvio, kirjain, numero taikka tavaran tai sen päällyksen muoto.
12. Mainitun lain 2 §:n 1 momentin mukaan yksinoikeus tavaramerkkiin voidaan saada ilman rekisteröintiäkin, kun merkki on tullut vakiintuneeksi. Pykälän 2 momentin mukaan vakiinnuttamisella voidaan saada yksinoikeus myös muuhun kuin 1 §:n 2 momentissa tarkoitettuun elinkeinotoiminnassa käytettävään erityiseen tavaran tunnusmerkkiin. Lain 2 §:n 3 momentin mukaan tunnusmerkki katsotaan vakiintuneeksi, jos se tässä maassa on asianomaisissa elinkeino- tai kuluttajapiireissä yleisesti tunnettu haltijan tavaroiden erityisenä merkkinä.
13. Tunnusmerkin mahdollinen vakiintuminen tavaramerkiksi ratkaistaan kussakin yksittäistapauksessa erikseen kaikkien asiaan vaikuttavien seikkojen kokonaisharkintaan perustuen. Vakiintumisen edellytyksiä arvioitaessa otetaan huomioon muun ohessa, kuinka kauan ja kuinka laajalti merkkiä on käytetty, paljonko resursseja on käytetty merkin tunnetuksi tekemiseen ja mikä on merkin kohderyhmä. Myös merkin ominaisuudet, kuten esimerkiksi sen erottamiskyky, voivat vaikuttaa vakiintumisen arviointiin. Siihen vaikuttaa myös se, onko merkin käyttö ollut tavaramerkinomaista. Näyttövelvollisuus vakiintumisesta on rekisteröimättömän tunnusmerkin haltijalla. (Ks. Salmi et al., Tavaramerkki, 2008, s. 108-118)
14. ABB Oy:n esittämästä kojerasiansa tunnettuutta koskevasta tutkimuksesta (ABB Oy:n kirjallinen todiste 8) ilmenee, että sähköasennusalalla toimivien henkilöiden eli tuotteen markkinoinnin varsinaisen kohderyhmän keskuudessa ABB Oy:n kojerasia on hyvin tunnettu. Tuotteen on tehnyt tutkimukseen vastaajille tutun näköiseksi ennen muuta "Väri, väritys, sinivalkoisuus tai sininen kansi" (49 prosenttia vastauksista) ja "Muoto, muotoilu" (28 prosenttia vastauksista). Lisäksi asiassa on selvitetty, että ABB Oy:n kojerasian markkinaosuus on korkea ja että tuote on ollut sinivalkoisessa ulkoasussaan markkinoilla vuosina 1995-2011.
15. Markkinaoikeus toteaa ensiksikin, että sinänsä ei ole estettä sille, että tavaramerkkilain 1 §:n 2 momentissa mainitun tavaran muodon lisäksi myös tietty tavaran väri voi vakiinnuttamisella saavuttaa erottamiskyvyn. Markkinaoikeus kuitenkin katsoo, että yksinomaan se seikka, että suuri osa kohderyhmästä saattaa tunnistaa tämänkaltaisista tekijöistä muodostuvan vakiintuneeksi väitetyn merkin, ei vielä välttämättä osoita, että merkki nähdään nimenomaan tavaramerkkinä eli viittauksena tavaran alkuperään. (Ks. kolmiulotteisten tavaramerkkien rekisteröinnin edellytysten osalta edellä mainittu Salmi et al. s. 239 ja Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisu asiassa C-299/99, Philips, tuomio 18.6.2002, Kok., s. I-5475, kohta 65)
16. Arvioitaessa sitä, onko ABB Oy:n kojerasian ulkoasu vakiintunut sen tavaramerkiksi, keskeistä on nyt se, onko ABB Oy näyttänyt käyttäneensä sinivalkoisen kojerasiansa ulkoasua tavaramerkkinä.
17. Asiassa esitetyn todistelun perusteella sähköalan muovisissa asennustarvikkeissa valkoinen ja sininen ovat tyypillisiä värejä. Markkinoilla on ollut asianosaisten kojerasioiden lisäksi ainakin yksi muunkin valmistajan rungoltaan valkoinen ja kanneltaan sininen kojerasia (EL-Parts Oy:n katselmusesine 4).
18. Markkinaoikeudessa todistajana kuultu ABB Oy:n nimeämä D on kertonut vuonna 2011 toteutetun uudistuksen taustasta, että ABB Oy:n kojerasian kannen kiinnipysymisestä saatiin reklamaatioita ja sen vuoksi kannen kiinnitysmekanismia päätettiin muuttaa. Samalla kannen väri muutettiin punaiseksi vastaamaan ABB Oy:n brändi-ilmettä.
19. Markkinaoikeudessa todistajina kuullut EL-Parts Oy:n nimeämä L ja ABB Oy:n nimeämä E ovat kertoneet samansuuntaisesti, että kojerasian kannen värillä ei sinänsä ole merkitystä, kunhan se on kirkas ja näkyvä, jotta se näkyy käyttökohteen rakennusvaiheessa seinästä muun ohessa rappausten seasta. Todistajien käsitys on samansuuntainen ABB Oy:n markkinoinnissaan esittämän näkemyksen kanssa. ABB Oy on markkinoinut esitteessään "Asennuskalusteet ja -tarvikkeet – Tuoteuutuudet 1/2011" (ABB Oy:n kirjallinen todiste 14) uutta valusuojaansa eli kojerasiansa kantta lausumalla sen värinvaihdoksen osalta, että uusi punainen väri erottuu paremmin työmaalla huonossakin valaistuksessa.
20. Muun ohessa E:n kertoma ja ABB Oy:n esitteessä esitetty näkemys viittaavat siihen, että ABB Oy:n kojerasian kannen sinistäkään väriä ei ole käytetty tavaramerkkinä osoittamaan tuotteen alkuperää vaan sillä on viitattu lähinnä kannen käyttötarkoitukseen.
21. Standardissa SFS 2284 (Uppoasennusrasiat. Kojerasia. Mitat) annetaan tiettyjä kojerasioiden mitoitusvaatimuksia, jotka koskevat ennen muuta kojerasian sisäpuolen ympyrämuotoa ja mittoja sekä kiinnitysruuvien etäisyyksiä. Standardin mukaan puuttuvat mitat ja määrittelemättömät rakenteelliset yksityiskohdat ovat valmistajan määriteltävissä.
22. Ottaen huomioon standardin SFS 2284 vaatimukset kojerasian mitoituksille ja muut kuin asianosaisten markkinoilla olevat kojerasiat, ABB Oy:n kojerasian ei voida katsoa poikkeavan muodoltaan merkittävästi alalla vallitsevasta käytännöstä ja siten olevan muodoltaan erottamiskykyinen eli kykenevä osoittamaan tavaran alkuperän. (Ks. vastaavasti kolmiulotteisten merkkien rekisteröinnin osalta lausuttu Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisussa asiassa C-144/06 P Henkel v. SMHV, tuomio 4.10.2007, Kok., s. I-8109, kohta 37 ja 38)
23. ABB Oy:n katselmusesineestä 1 käy ilmi, että ABB Oy:n kojerasian siniseen kanteen on merkitty logo ABB sekä rasian sisäosaan tuotemerkki AU3.2 ja logo ABB. Asiassa ei ole esitetty näyttöä siitä, minkälaisessa tuotepakkauksessa kojerasiaa on myyty sen sinivalkoisessa ulkoasussa ja miten kojerasian ulkoasua on tuolloin ylipäänsä käytetty kojerasian markkinoinnissa. Asiassa ei muutoinkaan ole ilmennyt, että ABB Oy olisi käyttänyt kojerasiansa muotoakaan tavaramerkkinään.
24. Todettu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että ABB Oy ei ole näyttänyt, että sillä olisi Suomessa vakiintumisen perusteella yksinoikeutta käyttää hakemuksessaan tarkoittamansa sinivalkoisen kojerasiansa ulkoasua tavaramerkkinään. Näin ollen EL-Parts Oy:n menettely ei ole ollut toisen tavaramerkin suojaan perustuvan yksinoikeuden käytön perusteella sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaista.
Väitetty kielletty orjallinen jäljittely
25. Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain tarkoituksena ei ole suojata elinkeinonharjoittajaa kilpailulta sinänsä. Oikeuskäytännössä on kuitenkin vakiintuneesti katsottu, että mainitun lain yleislausekkeessa tarkoitetulla tavalla sopimatonta ja siten kiellettyä on markkinoida toisen elinkeinonharjoittajan omaperäisen ja asianomaisen kohdeyleisön keskuudessa tunnetun tuotteen orjallista jäljitelmää, joka on kyseiseen tuotteeseen sekoitettavissa. Vailla yksinoikeuden suojaa olevan tuotteen jäljittely on siis sallittua, mikäli jäljittelystä ei aiheudu sekaannuksen vaaraa tuotteen kaupallisesta alkuperästä.
26. ABB Oy:n sinivalkoisen kojerasian muoto ja kannen sininen väri ovat näistä seikoista jo edellä lausuttu huomioon ottaen pääasiallisesti toiminnallisten tarkoitusperien määräämiä. Tuote, joka on toiminnallisten tarkoitusperien määräämä, ei yleensä ole edellä tarkoitetulla tavalla omaperäinen.
27. Sitä vastoin ABB Oy:n kojerasia on sähköasennusalalla toimivien henkilöiden eli tuotteen markkinoinnin varsinaisen kohderyhmän keskuudessa hyvin tunnettu, kuten ABB Oy:n tilaamasta tunnettuustutkimuksesta jo edellä esitetyin tavoin ilmenee. ABB Oy:n kojerasian tunnettuus on ilmeisesti seurausta hyvin pitkälle siitä, että se on selkeä markkinajohtaja ja että vaihtoehtoisia kojerasioita on markkinoilla vähän.
28. Asiassa esitetyn henkilötodistelun perusteella ABB Oy:n kojerasioiden jakelu niitä ostaville sähköurakoitsijoille tapahtuu neljän suuren sähkötukkuliikkeen kautta, kun taas EL-Parts Oy:n kojerasioita myydään sen omassa verkkokaupassa sekä muiden jakelijoiden kuin mainittujen tukkuliikkeiden verkkokaupoissa ja myymälöissä. Asianosaisten tuotteiden jakelukanavat poikkeavat siten toisistaan.
29. EL-Parts Oy:n markkinointimateriaalissa, mukaan lukien verkkokauppojen sivuilla, sen kojerasia on erotettu kilpailevista tuotteista esittämällä selvästi tuotteen kaupallinen alkuperä EL-Parts Oy:n kaupallisin tunnuksin (EL-Parts Oy:n kirjalliset todisteet 5 ja 14–17).
30. Kojerasioita ostetaan kerralla yleensä suurempia määriä ja ne toimitetaan ostajille laatikoissa. EL-Parts Oy:n mainitut laatikot eli tuotepakkaukset on varustettu selvästi erottuvin EL-Parts Oy:n kaupallisin tunnuksin. EL-Parts Oy:n tuotepakkaukset myös eroavat selvästi ABB Oy:n tuotepakkauksista niissä käytettyjen kaupallisten tunnusten vuoksi (EL-Parts Oy:n kirjallinen todiste 8).
31. EL-Parts Oy:n kojerasian sisäosan pohjaan ja kanteen on merkitty muovin värisellä kohomerkinnällä EL-Parts Oy:n Elife-tuotemerkki, joka on erotettavissa tuotetta sen normaalilta käsittelyetäisyydeltä tarkasteltaessa. Selvää on, että myös kojerasiaa asennuksessa käyttävä sähköasentaja voi havaita mainitun tuotemerkin, mikäli tuotteen alkuperällä ilmenee olevan hänelle merkitystä.
32. Todettu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo olevan selvää, etteivät kojerasioita ostavat tai käyttävät tahot saata erehtyä sekoittamaan ABB Oy:n ja EL-Parts Oy:n kojerasioita toisiinsa.
33. EL-Parts Oy:n orjallisena jäljittelynä kiellettäväksi vaadittu menettely ei siten ole ollut sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaista.
Väitetty maineen norkkiminen ja sen vahingoittaminen
34. Sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain esitöiden (HE 114/1978 vp s. 11) mukaan hyvänä liiketapana voidaan yleisesti pitää tunnollisen ja rehellisen elinkeinonharjoittajan noudattamaa sekä kilpailijoiden ja asiakkaiden hyväksymää menettelyä taloudellisessa toiminnassa.
35. Kuten jo lain esitöistä käy ilmi, Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussäännöistä (ICC-säännöt) voidaan saada johtoa sen arvioimiseksi, onko menettely ollut hyvän liiketavan vastaista. ICC-sääntöjen 15 artikla ilmentää periaatetta, jonka mukaan markkinoinnissa ei saa sopimattomasti käyttää hyväksi toisen markkinointikampanjallaan hankkimaa mainetta ja tunnettuutta (goodwill). Oikeuskäytännössä onkin katsottu, että sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain yleislausekkeen vastaista on toisen maineen ja tunnettuuden oikeudeton hyväksikäyttäminen eli norkkiminen.
36. ABB Oy on esittänyt vaatimuksensa perusteena, että EL-Parts Oy on markkinoimalla ABB Oy:n kojerasian jäljitelmää käyttänyt oikeudettomasti hyväkseen ABB Oy:n tuotteen mainetta, vaikka markkinoinnista ei olisi aiheutunutkaan sekaannuksen vaaraa EL-Parts Oy:n tuotteen kaupallisesta alkuperästä.
37. ABB Oy:n kojerasian jäljitelmien markkinoinnin kieltämistä tarkoittavan vaatimuksen hyväksyminen sanotulla perusteella tarkoittaisi, että toisen elinkeinonharjoittajan omaperäisen ja tunnetun tuotteen jäljittely tai kopiointi olisi sellaisenaan aina kiellettyä. Kuten jo edellä on todettu, vailla yksinoikeuden suojaa olevan tuotteen jäljittely on kuitenkin lähtökohtaisesti sallittua. Näin ollen siinä, että kilpailija jäljittelee toisen tuotetta tai kopioi sen, ei vielä ole kysymys sellaisesta toisen väitetyn maineen oikeudettomasta hyväksikäyttämisestä, joka olisi sopimattomana kiellettävissä riippumatta kaupallista alkuperää koskevasta sekaannuksen vaaran aiheutumisesta.
38. Selvää on, että ABB Oy:n vaatimuksensa perusteena vetoama maineen norkkiminen jo luonteensa puolesta edellyttää, että sen elinkeinonharjoittajan, jonka väitetään oikeudettomasti käyttäneen hyväksi toisen hyvää mainetta, menettely on luonut mielleyhtymän viimeksi mainittuun elinkeinonharjoittajaan tai esimerkiksi sen tuotteeseen ja että ensiksi mainittu elinkeinonharjoittaja pyrkii näin hyötymään sanotusta maineesta. Selvää on myös, että maineen norkkiminen edellyttää, että sen, mitä väitetään käytetyn hyväksi, tulee olla markkinoilla tunnettu ja omaavan myös mainetta. Jos nämä edellytykset täyttyvät, kysymyksessä voi olla sopimattomana pidettävä norkkiminen, joka ei sinänsä edellytä, että menettelystä aiheutuu sekaannuksen vaaraa kaupallisesta alkuperästä.
39. EL-Parts Oy on edellä kerrotulla tavalla markkinoinut kojerasiaansa selkeästi omilla kaupallisilla tunnuksillaan, eikä luomalla mielleyhtymää ABB Oy:öön tai sen tuotteeseen. Jo tästä syystä EL-Parts Oy:n ei ole näytetty käyttäneen oikeudettomasti hyväkseen ABB Oy:n tai sen tuotteen väitettyä mainetta.
40. ABB Oy on vielä esittänyt, että EL-Parts Oy:n menettely aiheuttaa ABB Oy:lle vahinkoa, koska EL-Parts Oy:n tuote on ABB Oy:n tuotetta heikkolaatuisempi. Niissä tapauksissa, kun EL-Parts Oy:n tuote ei asennus- ja huoltotilanteissa mahdollisesti toimi käyttäjänsä eli lähinnä sähköasentajan toivomalla tavalla, tämä varmastikin tulee havainneeksi kenen tuotteesta on kysymys. Näin ollen EL-Parts Oy:n tuotteen mahdollinen heikompilaatuisuus ei saata aiheuttaa vahinkoa ABB Oy:lle.
41. Todettu huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että EL-Parts Oy:n menettely ei ole ollut ABB Oy:n väittämin tavoin toisen maineen ja tunnettuuden oikeudettoman hyväksikäyttämisen tai sen vahingoittamisen perusteella sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain vastaista.
Johtopäätös
42. Edellä esitetyn perusteella ABB Oy:n hakemus on hylättävä.
Oikeudenkäyntikulut
43. Eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun lain 20 §:n 1 momentin mukaan sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annetun lain mukaisissa asioissa markkinaoikeudessa sovelletaan oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevia oikeudenkäymiskaaren säännöksiä.
44. Oikeudenkäymiskaaren 21 luvun 1 §:n mukaan asianosainen, joka häviää asian, on velvollinen korvaamaan kaikki vastapuolensa tarpeellisista toimenpiteistä johtuvat kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.
45. ABB Oy:n hakemuksen tultua hylätyksi se on hävinnyt asian. Myös sen väliaikaista kieltoa koskeva vaatimus on hylätty. ABB Oy:llä ei ole ollut huomauttamista EL-Parts Oy:n oikeudenkäyntikulu-vaatimuksesta sen määrän osalta. Näin ollen ABB Oy:n on korvattava EL-Parts Oy:n oikeudenkäyntikulut vaaditun määräisinä.
Päätöslauselma
Hakemus hylätään.
ABB Oy velvoitetaan suorittamaan EL-Parts Oy:lle korvauksena kuluista 1.204,63 euroa ja palkkiona 58.186,75 euroa eli yhteensä korvauksena oikeudenkäyntikuluista 59.391,38 euroa. Korvaukselle on maksettava viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut markkinaoikeuden päätöksen antamisesta.
MUUTOKSENHAKU
Muutosta tähän ratkaisuun saa hakea korkeimmalta oikeudelta valittamalla vain, jos korkein oikeus niillä erityisillä perusteilla, jotka ilmenevät oheisesta valitusosoituksesta, myöntää valitusluvan.
Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 19.8.2013.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Sami Myöhänen ja Kristiina Kemetter.
LAINVOIMAISUUS
Lainvoimainen