MAO:508/2023


Asian tausta

Eurajoen kunta (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 6.2.2023 julkaistulla EU-hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta Eurajoen Makasiini päiväkotia koskevasta palveluhankinnasta kymmenen vuoden vuokra-ajalle ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle.

Eurajoen kunnan tekninen lautakunta on 22.3.2023 tekemällään hankintapäätöksellä § 56 muun ohella valinnut Parmaco Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 3.000.000 euroa.

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.

Asian käsittely markkinaoikeudessa

Valitus

Vaatimukset

Adapteo Finland Oy:n on katsottava vaatineen, että markkinaoikeus kumoaa valituksenalaisen hankintapäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Perustelut

Voittaneen tarjoajan tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen. Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan aula- ja käytävätilojen tilantarve on ollut 80 neliömetriä ja vähäinen poikkeama on ollut sallittua. Voittaneen tarjoajan tarjouksessa esitetyt aula- ja käytävätilat ovat olleet pinta-alaltaan 51,5 neliömetriä, ja ne ovat siten selkeästi alittaneet tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyn tilavaatimuksen.

Vastine

Vaatimukset

Eurajoen kunta on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 3.762,40 eurolla viivästyskorkoineen.

Perustelut

Valituksesta ei ilmene, miten valittaja on mitannut voittaneen tarjoajan tarjouksessa esitettyjen tilojen pinta-alan tai mitkä tilat valittaja on katsonut kuuluvaksi tarjouspyynnössä tarkoitettuihin aula- ja käytävätiloihin. Hankintayksikön käyttämän asiantuntijan mukaan voittaneen tarjoajan tarjouksessa on ollut 81 neliömetriä sellaisia tiloja, jotka täyttävät aulan ja käytävän määritelmän. Voittaneen tarjoajan tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön vastainen.

Tarjouspyyntö on ollut selvä, ja hankintayksikkö on noudattanut tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita. Hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan millään tavoin hankintasäännösten vastaisesti.

Hankintayksikkö on markkinaoikeuden varattua sille tilaisuuden lausua hankinnan lajista julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 4 §:n määritelmät huomioon ottaen esittänyt, että hankinta on lajiltaan käyttöoikeusurakka.

Kuultavan lausunnot

Parmaco Oy on esittänyt muun ohella, että sen tarjoaman rakennuksen molempien kerrosten porrashuoneen huoneala on suunnitteluohjelman teknisistä ominaisuuksista johtuen muodostunut väärin sen tarjouksen liitteenä olleeseen pohjapiirrokseen. Todellisuudessa porrashuoneen huoneala on ollut ensimmäisessä kerroksessa 1,5 neliömetriä ja toisessa kerroksessa 23 neliömetriä. Porrashuoneiden lisäksi liikennetiloihin on kuulunut avoimen varhaiskasvatuksen eteinen, jonka huoneala on 5 neliömetriä. Kun nämä lisätään voittaneen tarjoajan tarjouksen pohjapiirroksen mukaisiin aula tai käytävä nimisiin tiloihin (yhteensä 51,5 neliömetriä), kaikkien liikennetilojen yhteenlaskettu huoneala on ollut 81 neliömetriä. Tämä on täyttänyt tarjouspyynnön tilaohjelman huonealavaatimuksen.

Parmaco Oy on markkinaoikeuden varattua sille tilaisuuden lausua hankinnan lajista julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 4 §:n määritelmät huomioon ottaen ilmoittanut, ettei sillä ole lausuttavaa.

Vastaselitys

Valittaja on esittänyt, että porrashuonetta ei voi laskea aula- ja käytävätiloihin. Porrashuone ei toiminnallisesti voi olla samanlaisessa käytössä kuin toiminnalliset aula- ja käytävätilat, joissa päiväkodin yhteistoimintaa harjoitetaan.

Voittanut tarjoaja on lausunnossaan viitannut liikennetiloihin. Tarjouspyynnön vaatimus on kuitenkin koskenut aula- ja käytävätiloja, jotka on tarjouspyynnössä määritetty päiväkodin yhteistiloiksi. Voittaneen tarjoajan tulkinta porrashuoneen kuulumisesta tilaohjelman vaatimiin yhteistiloihin on sekä hyvän suunnittelutavan että tarjouspyynnön vaatimuksen vastainen.

Valittaja ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta lausunut hankinnan lajista julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 4 §:n määritelmät huomioon ottaen.

Muut kirjelmät

Parmaco Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta lausunut hankintayksikön esittämästä näkemyksestä hankinnan lajista.

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

Asian tarkastelun lähtökohdat

Markkinaoikeus voi korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksen KHO 2015:151 mukaisesti ottaa viran puolesta tutkittavakseen muitakin hankintamenettelyn lainmukaisuuden arviointia koskevia perusteita kuin ne, joihin valittaja tai muut asianosaiset ovat nimenomaisesti vedonneet.

Korkein hallinto-oikeus on 21.5.2021 antamassaan päätöksessä taltio H1696, joka on julkaistu lyhyenä ratkaisuselosteena, todennut, että markkinaoikeus päättää, mihin seikkoihin se voi ratkaisunsa perustaa. Päätöksen mukaan markkinaoikeuden on kuitenkin hallintolainkäyttölain (586/1996) 34 §:n 1 momentin perusteella kuultava asianosaista sellaisesta oikeudenkäyntiaineistosta, joka voi vaikuttaa asianosaista koskevan asian ratkaisuun.

Nykyisin voimassa olevan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 44 §:n 1 momentin mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisua varattava tilaisuus esittää käsityksensä muiden oikeudenkäynnin osapuolten esittämistä vaatimuksista sekä muusta oikeudenkäyntiaineistosta.

Markkinaoikeus on varannut hankintayksikölle, kuultavalle ja valittajalle tilaisuuden antaa lausumat hankintamenettelyn hankintasäännösten mukaisuudesta siltä osin kuin kyse on hankinnan lajista julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 4 §:n määritelmät huomioon ottaen.

Hankintayksikkö on lausumassaan esittänyt, että hankinta on lajiltaan käyttöoikeusurakka. Kuultava ja valittaja eivät ole niille varatusta tilaisuudesta huolimatta ottaneet kantaa hankintalajiin eivätkä myöskään hankintayksikön näkemykseen hankintalajista.

Asiassa on ensiksi arvioitava esillä olevan hankinnan oikeaa hankintalajia ja sen vaikutusta hankinnasta ilmoittamiseen. Tarvittaessa asiassa on tämän jälkeen arvioitava, onko voittaneen tarjoajan tarjous ollut tarjouspyynnön vastainen.

Oikeusohjeet hankintalajista ja hankinnasta ilmoittamisessa

Hankintalain 2 §:n 2 momentin mukaan hankintayksiköiden on pyrittävä järjestämään hankintatoimintansa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa mahdollisimman taloudellisesti, laadukkaasti ja suunnitelmallisesti olemassa olevat kilpailuolosuhteet hyväksi käyttäen ja ympäristö- ja sosiaaliset näkökohdat huomioon ottaen.

Hankintalain 4 §:n 1 kohdan mukaan hankintasopimuksella tarkoitetaan kirjallista sopimusta, joka on tehty yhden tai usean hankintayksikön ja yhden tai usean toimittajan välillä ja jonka tarkoituksena on rakennusurakan toteuttaminen, tavaran hankinta tai palvelun suorittaminen taloudellista vastiketta vastaan.

Hankintalain 4 §:n 2 kohdan mukaan rakennusurakkasopimuksella tarkoitetaan hankintasopimusta, jonka tarkoituksena on mainitun lain liitteessä B tarkoitettuun toimintaan liittyvän rakennustyön tai rakennusurakan toteuttaminen taikka suunnittelu ja toteuttaminen yhdessä; rakennusurakkasopimuksella tarkoitetaan myös rakennusurakan tyyppiin tai suunnitteluun ratkaisevaa vaikutusvaltaa käyttävän hankintayksikön asettamia vaatimuksia vastaavan rakennusurakan toteuttamista millä tahansa tavalla; rakennusurakka voi olla talon-, maan- tai vesirakennustöiden muodostama taloudellinen tai tekninen kokonaisuus.

Viimeksi mainittua säännöstä koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 76) mukaan rakennusurakkasopimuksella tarkoitetaan myös rakennusten vuokrasopimuksia, mikäli vuokrattavat tilat rakennetaan hankintayksikön määritelmien ja vaatimusten mukaisesti. Hankkiminen ei välttämättä edellytä omistusoikeuden siirtoa hankintayksikölle.

Hankintalain 4 §:n 4 kohdan mukaan palveluhankintasopimuksella tarkoitetaan muuta kuin julkista rakennusurakkaa koskevaa hankintasopimusta, jonka kohteena on palvelujen suorittaminen.

Hankintalain 4 §:n 5 kohdan mukaan käyttöoikeussopimuksella tarkoitetaan kyseisen pykälän 6 ja 7 kohdassa tarkoitettua sopimusta.

Hankintalain 4 §:n 6 kohdan mukaan käyttöoikeusurakalla tarkoitetaan taloudellista vastiketta vastaan tehtyä kirjallista sopimusta, jolla yksi tai usea hankintayksikkö siirtää rakennusurakan toteuttamisen ja siihen liittyvän toiminnallisen riskin yhdelle tai usealle toimittajalle ja jossa siirtämisen vastikkeena on joko yksinomaan rakennettavan kohteen käyttöoikeus tai tällainen oikeus ja maksu yhdessä.

Hankintalain 4 §:n 15 kohdan mukaan yhteisellä hankintanimikkeistöllä (CPV) tarkoitetaan yhteisestä hankintasanastosta (CPV) annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2195/2002 sekä yhteisestä hankintasanastosta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 2195/2002 sekä julkisista hankintamenettelyistä annettujen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2004/17/EY ja 2004/18/EY muuttamisesta ja yhteisen hankintasanaston tarkistuksesta annetussa komission asetuksessa (EY) N:o 213/2008 tarkoitettua viitenimikkeistöä.

EU-kynnysarvon ylittäviin hankintoihin sovellettavan hankintalain 59 §:n 2 momentin mukaan hankintojen määrittelyssä on käytettävä 4 §:n 15 kohdassa tarkoitettua yhteistä hankintanimikkeistöä (CPV).

Hankintalain 99 §:n mukaan sen lisäksi, mitä mainitun lain I osassa (1–31 §) ja IV osassa (123–174 §) säädetään hankintasopimuksista, tavara- ja palveluhankintoihin, suunnittelukilpailuihin sekä rakennusurakoihin, jotka ovat arvoltaan lain 26 §:ssä säädetyt EU-kynnysarvot alittavia, mutta vähintään lain 25 §:n 1 momentin 1 tai 2 kohdassa säädettyjen kansallisten kynnysarvojen suuruisia, sovelletaan hankintalain 11 luvun (99–106 §) säännöksiä.

Hankintalain 101 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on toimitettava lain 11 luvun mukaisesta hankinnasta ja suunnittelukilpailusta julkaistavaksi ilmoitus sähköisesti suomen- tai ruotsinkielisenä internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi käyttäen kansalliselle hankintailmoitukselle tarkoitettua lomaketta.

Hankintalain 102 §:n 1 momentin 5 kohdan mukaan hankintailmoituksessa on oltava hankintalaji. Pykälän 2 momentin mukaan hankintojen sisällön määrittelyssä on käytettävä yhteisestä hankintasanastosta (CPV) annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2195/2002 vahvistettua viitenimikkeistöä.

Hankinnan kohteen kuvaaminen tarjouspyyntöasiakirjoissa

Kysymyksessä olevasta hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus, jonka mukaan hankinnan kohteena on ollut Eurajoen Makasiini päiväkoti. Hankintailmoituksessa hankintalajiksi on ilmoitettu palvelut ja hankinnan pääasialliseksi CPV-koodiksi on mainittu 70310000 (Rakennusten vuokraus tai myyntipalvelut).

Hankintailmoituksen kohdassa II.1.4 ”Lyhyt kuvaus” on todettu seuraavaa:

”Eurajoen kunta pyytää tarjousta uusista tilapäisistä vuokrattavista elementtirakenteisista päiväkotitiloista ja piharakennuksista.
Päiväkotiyksikkö muodostuu neljästä ryhmätilasta, johon tulee sijoittumaan 84 laskennallista varhaiskasvatuspaikkaa sekä toimitilat avoimelle varhaiskasvatukselle. Henkilöstöä tiloihin tulee sijoittumaan 19–21 henkilöä.
Päiväkotitilat vuokrataan 10 vuoden kiinteällä vuokrasopimuksella, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana;
Tämän kiinteän vuokrasopimuksen (10 v) jälkeen, sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana vuoden kerrallaan; irtisanomisaika vuokralaisella on yksi vuosi ja palveluntuottajalla kaksi vuotta.
Tilaajan kohteelle varaama kunnan oma tontti sijaitsee osoitteessa Lavilantie, 27100 Eurajoki. Vaihtoehtoisesti vuokraaja voi osoittaa kohteelle vuokraajan omistaman päiväkotikaavan mukaisen tontin, jonka tulee sijaita enintään yhden (1) km säteellä edellä mainitusta kunnan kohteelle varaamasta tontista.
Tavoitteena on, että tilat olisivat vuokraajien käytössä 1.1.2024.”

Tarjouspyynnön liitteenä olevan hankintaohjelman kohdassa 8 ”Työn toteutus” on todettu muun ohella seuraavaa:

”Tarjoaja on kohteen suunnittelusta vastaavana velvollinen huolehtimaan, että rakennus toimitetaan rakennusluvan, rakentamisesta annettujen määräysten ja asetusten sekä tämän hankintaohjelman ja sen liitteenä olevien teknisten asiakirjojen mukaisesti. Toimituksen tulee täyttää hankintaohjelman ja tilatarpeen vaatimukset.”

Hankintaohjelman kohdassa 10 ”Suunnittelun organisointi” on todettu muun ohella seuraavaa:

”Tarjoaja toimii hankkeen päätoteuttajana ja vastaa rakennuksen kaikesta suunnittelusta ja rakentamisesta. Hankkeen pääsuunnittelijana toimii tarjoajan edustaja.
Tarjouksen yhteydessä tulee toimittaa luonnospiirustukset rakennukset pohjapiirustuksesta ja asemapiirustuksesta. Tarjoaja hyväksyttää laatimansa lopulliset suunnitelmat tilaajalla. [– –]
Toimittajan valinnan jälkeen tarjoaja toimittaa suunnitelmaehdotukset pyydettyjen kriteerien mukaisesti tilaajalle, jonka jälkeen pidetään suunnittelupalaverit, jossa tarkennetaan suunnitelmat yhdessä tilaajan ja käyttäjän kanssa lopullisiksi suunnitelmiksi, jotka liitetään sopimukseen.”

Hankintaohjelman kohdassa 12 ”Vuokra-aika” on todettu muun ohella seuraavaa:

”Rakennuksen tuonti- ja pystytys- sekä purku- ja poiskuljetus sisällytetään kuukausittaiseen vuokraan varsinaisella vuokraajalla.
[– –]
Vuokra on varsinaiselta vuokra-ajalta kiinteä, jota tarkistetaan kerran vuodessa elinkustannusindeksin muutoksien mukaisesti.”

Hankintaohjelman kohdassa 4 ”Maisemalliset vaatimukset kunnan omistamassa kohteessa” on selostettu muun ohella päiväkotirakennukselta vaadittuja rakennusmateriaaleja.

Hankintaohjelman kohdassa 3 ”Tilavaatimukset” on kuvattu yleisellä tasolla päiväkotirakennukselta edellytettäviä tiloja. Kohdassa on ilmoitettu rakennuksen vähimmäishuonekorkeus ja asetettu vaatimuksia muun ohella rakennuksen ikkunoille ja oville. Kyseisessä kohdassa on todettu, että tilat on kuvattu tarkemmin liitteenä olevassa tilaohjelmassa ja että vähäiset, noin miinus viiden prosentin poikkeamat ohjelman pinta-aloihin sallitaan. Kohdan mukaan pinta-alojen ylärajaa ei rajoiteta. Lisäksi kohdassa on todettu, että varusteet, kalusteet ja laitteet toteutetaan liitteenä olevien kaluste- ja varusteluettelon sekä keittiön osalta erillisen kalusteluettelon mukaisesti.

Tarjouspyynnön liitteenä olevassa tilaohjelmassa on listattu jokaiselle päiväkotiryhmälle tulevat huoneet, päiväkodin yhteistilat sekä varastot ja pukuhuoneet. Jokaisen tilan kohdalla on ilmoitettu tilantarve hyötyneliömetrin tarkkuudella. Lisäksi tilaohjelmassa on ilmoitettu piha- ja aluerakentamiselta vaadittavat tilat ja niiden tilantarve neliömetrin tarkkuudella.

Tarjouspyyntöasiakirjat ovat sisältäneet myös hyvin yksityiskohtaisen kaluste ja varusteluettelon, jossa on asetettu lukuisia vaatimuksia eri sisä- ja ulkotiloille ja eri tilojen välisille yhteyksille, sekä tarkan listauksen keittiölaitteista.

Tarjouspyynnön liitteenä on ollut myös turvallisuusasiakirja, jossa on kuvattu muun ohella rakennustyön suoritusvaatimuksia, rakennusaluetta ja työmaan aitaamista.

Asian arviointi hankintalajin ja hankinnasta ilmoittamisen osalta

Markkinaoikeus toteaa, että hankinnan kohteena on ollut edellä selostetulla tavalla päiväkoti, jonka hankintayksikkö vuokraa kymmeneksi vuodeksi ja sen jälkeen irtisanottavissa olevalle toistaiseksi voimassa olevalle ajanjaksolle. Tarjouspyyntöasiakirjojen vaatimusten mukaan valittavan toimittajan on tullut vastata päiväkotitilojen suunnittelusta ja rakentamisesta hankintayksikön esittämien muun ohella materiaaleja sekä tiloja ja niiden varustelua koskevien hyvin yksityiskohtaisten vaatimusten mukaisesti. Hankinnan kohteena on siten katsottava olleen päiväkotitilojen rakentaminen pitkäaikaiseksi tarkoitettuun käyttöön hankintayksikön määritelmien ja vaatimusten mukaisesti.

Edellä esitetty huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että kysymys on ollut hankintayksikön asettamien vaatimusten mukaan toteutettavasta rakennusurakasta. Tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella rakennusurakan toteuttamiseen liittyvää toiminnallista riskiä ei voida katsoa siirretyn toimittajalle, eikä kyse ole siten hankintayksikön esittämästä hankintalain 4 §:n 6 kohdassa tarkoitetusta käyttöoikeusurakasta. Kysymys on näin ollen hankintalain 4 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta rakennusurakkasopimuksesta.

Hankintailmoituksessa on edellä todetuin tavoin ilmoitettu hankintalajiksi palveluhankinta ja käytetty palveluhankintoihin viittaavaa CPV-koodia 70310000 (Rakennusten vuokraus- tai myyntipalvelut).

Edellä todetuin tavoin hankinnassa on kuitenkin ollut kysymys rakennusurakasta, joihin sisältyvien hankintojen CPV-koodit ovat kaksinumerotason 45 alla. Julkaistujen hankintailmoitusten suuri lukumäärä huomioon ottaen hankintailmoitusten seuraamisen kannalta potentiaalisille tarjoajille on merkityksellistä se, että hankintailmoituksessa käytetyt CPV-koodit ovat virheettömiä. Myös erilaisten hakupalveluiden ja ilmoitusvahtien hyödyntäminen edellyttää, että hankintailmoitukset julkaistaan virheettöminä. Nyt kysymyksessä olevan hankintailmoituksen virheellisyys ei ole ollut omiaan turvaamaan potentiaalisten tarjoajien tasapuolisia mahdollisuuksia tehdä tarjousta tarjouskilpailussa.

Edellä esitetyn perusteella markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on menetellyt virheellisesti julkaistessaan hankintailmoituksen, jossa hankintalajiksi on virheellisesti ilmoitettu palveluhankinta ja jossa myös käytetty CPV-koodi on viitannut palveluihin ja ollut siten virheellinen.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö on menetellyt hankinnassaan hankintasäännösten vastaisesti. Asiassa on näin ollen harkittava hankintalaissa säädettyjen seuraamusten määräämistä.

Edellä mainittu hankintamenettelyn virheellisyys ja jäljempänä seuraamusten osalta lausuttu huomioon ottaen asiassa ei ole tarpeen lausua muista hankintamenettelyn virheellisyyttä koskevista väitteistä.

Seuraamusten määrääminen

Markkinaoikeus on 5.5.2023 antamallaan päätöksellä numero 210/2023 hylännyt valituksenalaisen hankintapäätöksen täytäntöönpanon sallimista koskevan hankintayksikön pyynnön. Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu. Näin ollen valituksenalainen hankintapäätös voidaan hankintalain 154 §:n 1 momentin nojalla kumota ja sen täytäntöönpano kieltää.

Hankintalain 161 §:n 1 momentin mukaan markkinaoikeus voi asettaa kiellon tai velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon.

Koska jo hankintamenettelyä koskeva hankintailmoitus on ollut hankintasäännösten vastainen, hankintayksikön virheellinen menettely voidaan tässä tapauksessa korjata vain siten, että hankinnasta järjestetään kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Mikäli Eurajoen kunta aikoo edelleen toteuttaa Eurajoen Makasiini päiväkotia koskevan hankinnan julkisena hankintana, sen on järjestettävä uusi tarjouskilpailu, jossa on otettava huomioon tässä päätöksessä mainitut seikat.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 149 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan muutoin, mitä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95–101 §:ssä säädetään, ei kuitenkaan 95 §:n 3 momenttia.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

Asiassa annettu ratkaisu ja hankintayksikön hankintasäännösten vastainen toiminta huomioon ottaen hankintayksikkö saa pitää oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Lopputulos

Markkinaoikeus kumoaa Eurajoen kunnan teknisen lautakunnan 22.3.2023 tekemän hankintapäätöksen § 56. Markkinaoikeus kieltää Eurajoen kuntaa tekemästä hankintasopimusta kyseisen päätöksen perusteella tai panemasta sitä muutoin täytäntöön nyt asetetun 200.000 euron sakon uhalla.

Markkinaoikeus hylkää Eurajoen kunnan vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta.

Muutoksenhaku

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Sami Myöhänen, Mirva Näsi ja Teemu Matikainen.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.