MAO:287-288/13
ASIAN TAUSTA
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä myös hankintayksikkö tai Kaakkois-Suomen ELY-keskus) on ilmoittanut 13.8.2012 julkaistulla ja 24.8.2012 korjatulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankinnasta vuosille 2013–2014.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 19.11.2012 tekemällään hankintapäätöksellä (dnro KASELY/406/05.14.02/2012) valinnut koulutuskuvauksen numero 13007 (Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus -kapasiteetti) osalta palvelun toimittajaksi Kouvolan Ammatillisen Aikuiskoulutussäätiön.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 18.12.2012 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä (dnro KASELY/406/05.14.02/2012) päättänyt keskeyttää hankintamenettelyn koulutuksen numero 13007 osalta.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on 18.12.2012 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä (dnro KASELY/406/05.14.02/2012) hylännyt Arffman Consulting Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 1.000.000 euroa.
Hankinnasta on tehty väliaikaiseksi hankintasopimukseksi otsikoitu sopimus, jonka osapuolet ovat allekirjoittaneet 27.2.2013 ja 4.3.2013.
ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA
Diaarinumero 431/12/JH
Valitus
Vaatimukset
Arffman Consulting Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä noudattamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Valittaja on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna vähintään 100.000 euroa viivästyskorkoineen. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 4.840 eurolla viivästys-korkoineen.
Perusteet
Hankintapäätös on ollut virheellinen. Tarjousvertailu on suoritettu virheellisesti ja valittajaa syrjivästi. Lisäksi hankintapäätös on perusteltu puutteellisesti.
Vastine
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on toimittanut markkinaoikeuteen 18.12.2012 tehdyn hankintaoikaisupäätöksen, jolla hankintayksikkö on muuttanut 19.11.2012 tekemäänsä hankintapäätöstä siten, että koulutuskuvausta numero 13007 koskeva hankintamenettely on keskeytetty hankintaa koskevien suunnitelmien muututtua tarjouskilpailun aikana.
Vastaselitys
Valittaja on antanut vastaselityksen.
Diaarinumero 8/13/JH
Valitus
Vaatimukset
Arffman Consulting Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintamenettelyn keskeyttämis-päätöksen, velvoittaa hankintayksikön jatkamaan keskeytettyä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Valittaja on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksua. Lisäksi valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa hankintayksikön korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 5.254,50 eurolla viivästyskorkoineen.
Perusteet
Hankintamenettelyn keskeyttämispäätökselle ei ole ollut todellista ja perusteltua syytä. Menettely on syrjinyt valittajaa. Hankintayksikön ilmoittamat perusteet hankintamenettelyn keskeyttämiselle ovat olleet keinotekoisia. Keskeyttämispäätös on tehty vain siitä syystä, ettei hankintayksikkö joutuisi ottamaan kantaa valittajan valituksessaan esittämiin perusteisiin, jotka kohdistuvat hankintayksikön 19.11.2012 tekemään hankintapäätökseen.
Hankintamenettelyn keskeyttämiseen liittyvät perusteet on kuvattu päätöksessä erittäin lyhyesti ja yleisellä tasolla eikä niistä ilmene, miten ne ovat vaikuttaneet kyseiseen hankintaan. Hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksessä mainitut perusteet ovat olleet olemassa jo 19.11.2012 hankintapäätöstä tehtäessä, mutta hankintayksikkö ei ole silloin katsonut niillä olleen merkitystä hankinnan kannalta. Ei ole mahdollista, ettei hankintayksikkö olisi ollut tietoinen omaan toimintaansa vaikuttavista merkittävistä lainsäädännöllisistä ja vastaavista seikoista. Ei ole myöskään mahdollista, että hankintayksikkö olisi vasta 18.12.2012 tullut tietoiseksi siitä seikasta, että Kaakkois-Suomen työvoima- ja elinkeinotoimisto aloittaa toimintansa 1.1.2013.
Vastine
Vaatimukset
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen. Lisäksi hankintayksikkö on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.550 eurolla viivästys-korkoineen.
Perusteet
Hankintamenettelyn keskeyttämiseen on ollut todelliset ja perustellut syyt. Menettely ei ole syrjinyt valittajaa. Merkittävät olosuhteiden muutokset ovat olleet todellisia ja riittäviä syitä hankintamenettelyn keskeyttämiseen, koska suunnitelmat ovat muuttuneet tarjouskilpailun aikana.
Muutokset ovat aiheutuneet muun ohella merkittävästä lainsäädäntöuudistuksesta sekä siitä, että hankittavien palveluiden sisällöllisestä ohjauksesta vastaava työ- ja elinkeinoministeriö on vasta 13.–14.12.2012 pidetyssä työkokouksessa tiedottanut ministeriön uudesta ohjeesta, joka liittyy työvoimakoulutuksen hankintoihin. Mainittu ohje on myöhemmin saatu 20.12.2012 päivättynä. Lisäksi työvoima- ja elinkeinotoimiston uudelleen organisoitumisella on ollut vaikutusta asiakaspalvelun järjestämiseen ja hankintoihin. Edelleen olosuhdemuutoksia ovat aiheuttaneet maahanmuuttajien ja kotoutumiskoulutuksen nostaminen yhdeksi keskeiseksi painopisteeksi toiminnallisissa tulossuunnitelmissa ja erittäin haasteelliset tulossuunnitteluun liittyvät tavoitteet taantuman ja voimakkaan rakennemuutoksen aikana Kouvolan alueella ja koko Kaakkois-Suomessa.
Vastaselitys
Valittaja on antanut vastaselityksen.
MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU
Perustelut
Valituksen tutkiminen (dnro 431/12/JH)
Hankintayksikkö on 18.12.2012 tekemällään päätöksellä keskeyttänyt 13.8.2012 julkaistulla ja 24.8.2012 korjatulla kansallisella hankintailmoituksella aloitetun työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintaa vuosina 2013–2014 koskevan hankintamenettelyn koulutus-kuvauksen numero 13007 osalta.
Hankintamenettelyn keskeyttämisen johdosta muutoksenhaun kohteena oleva 19.11.2012 tehty hankintapäätös on koulutuskuvauksen numero 13007 osalta menettänyt oikeudellisen merkityksensä eikä valittajalla ole enää oikeussuojansa kannalta oikeudellista intressiä saada asiassa markkinaoikeuden perusteltua päätöstä siitä, onko hankintayksikkö menetellyt 19.11.2012 tehdyssä hankintapäätöksessä edellä mainitun koulutuskuvauksen osalta valittajan väittämin tavoin julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Valitus asiassa dnro 431/12/JH on näin ollen jätettävä tutkimatta.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen (dnro 8/13/JH)
Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 73 a §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Säännöksen esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22) mukaan hankintayksikön tulee keskeyttämisen syyn arvioinnissa kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Hankintayksikkö on perustellut hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaa päätöstään muun ohella sillä, että hankintaa koskevat suunnitelmat ovat muuttuneet tarjouskilpailun aikana. Hankintamenettelyn keskeyttämispäätöksessä on ilmoitettu suunnitelmien muuttumisen perusteina muun ohella seuraavaa:
"Kaakkois-Suomen ELY-keskus käy uudelleen läpi maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuspalvelua koskevat sisällöt ja määrät. Erityisesti huomioidaan OPH:n aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet 2012:1 asiakasnäkökulman ja vaikuttavuuden kannalta. Lisäksi huomioidaan organisaatiomuutoksen merkitys asiakasnäkökulman ja palveluntuottamisen kannalta, sillä Kaakkois-Suomen TE-toimisto aloittaa toimintansa 1.1.2013. Uutta lainsäädäntöä on tulossa; HE 133/2012 siis hallituksen esitys eduskunnalle laiksi julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Laki julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2013."
Hankintayksikön esittämät syyt hankintamenettelyn keskeyttämiselle ovat liittyneet tarjouskilpailun aikana hankintaa koskevissa suunnitelmissa tapahtuneisiin muutoksiin. Markkinaoikeus katsoo, että hankintamenettelyn keskeyttäminen on perustunut todellisiin ja perusteltuihin syihin. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella ei myöskään ole todettavissa, että hankintayksikkö olisi hankintamenettelyn keskeyttäessään menetellyt valittajaa kohtaan syrjivästi tai muutoin epätasapuolisesti. Hankintayksikkö ei siten ole hankintamenettelyn keskeyttäessään menetellyt julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Valitus asiassa dnro 8/13/JH on näin ollen hylättävä.
Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen
Hankintalain 89 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan, mitä hallintolain-käyttölain 74 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään.
Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Harkittaessa julkisen asianosaisen korvausvelvollisuutta on pykälän 2 momentin mukaan otettava erityisesti huomioon, onko oikeudenkäynti aiheutunut viranomaisen virheestä.
Asioissa annetut ratkaisut huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että valittaja ja hankintayksikkö joutuvat pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.
Lopputulos
Markkinaoikeus jättää valituksen asiassa dnro 431/12/JH tutkimatta.
Markkinaoikeus hylkää valituksen asiassa dnro 8/13/JH.
Markkinaoikeus hylkää Arffman Consulting Oy:n vaatimukset oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta asioissa dnro 431/12/JH ja dnro 8/13/JH.
Markkinaoikeus hylkää Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta asiassa dnro 8/13/JH.
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.
Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.
Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Maarit Lindroos-Kokkonen, Ville Parkkari ja Olli Wikberg.
HUOMAA
Asiasta on valitettu. Asia on ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudesta 27.3.2015 taltionro 861.