Markkinaoikeus tuomitsi Iittalan maksamaan 3 miljoonan euron kilpailunrikkomismaksun

Julkaistu 20.12.2011

Markkinaoikeus määräsi 20.12.2011 antamallaan päätöksellä Iittala Group Oy Ab:n maksamaan 3.000.000 euron seuraamusmaksun, koska yhtiö oli huhtikuun 2005 ja loppuvuoden 2007 välisenä aikana asettanut itsenäisille jälleenmyyjilleen Suomessa alimman sallitun vähittäismyyntihinnan yhtiön tunnetuimpien tuotteiden osalta. Markkinaoikeus katsoi, että Iittala oli rikkonut kilpailunrajoituslain 4 §:ssä säädettyä osto- tai myyntihintojen vahvistamista koskevaa kieltoa. Kielletty määrähinnoittelu koski Iittalan tunnettuja tuotemerkkejä kuten KoKo, Teema, Aalto, Muumi, Kivi, Mariskooli ja 24h.

Markkinaoikeus totesi, että Iittalan hintojen vahvistamista koskeneilla menettelyillä oli kilpailunvastainen tarkoitus määrätä vähimmäishinnat ja nostaa Iittalan tuotteiden hintatasoa sekä vähentää Iittalan tuotteiden jakelijoiden välistä kilpailua. Määrähinnoittelun piirissä olivat pääosin kaikki Iittalan jälleenmyyjät ja useimmat sen tunnetuimmista tuotteista. Menettely kohdistui koko Suomen alueelle ja kesti useiden vuosien ajan. Iittalaa oli pidettävä rikkomisen johtajana ja alkuunpanijana. Markkinaoikeus katsoi, että kysymyksessä oli vakava kilpailunrikkomus.

Markkinaoikeuden määräämä kolmen miljoonan euron seuraamusmaksu on selvästi suurin Suomessa koskaan kielletystä määrähinnoittelusta tuomittu kilpailunrikkomismaksu.

Lisätietoja:

Ylituomari Kimmo Mikkola