MAO:399/14

PÄÄTÖS, JOSTA VALITETAAN

Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 20.9.2013 (liitteenä)

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

Valio Oy on vaatinut, että Patentti- ja rekisterihallituksen päätös kumotaan ja hakemus palautetaan Patentti- ja rekisterihallitukseen uudelleen käsiteltäväksi.

Perusteet

Haettu merkki PLUS on tavaraluokassa 29 maidolle riittävän omaperäinen ja erottamiskykyinen tavaramerkki. Sanalle PLUS ei ole olemassa mitään erityistä tai yleisesti käytössä olevaa merkityssisältöä maitoon tai maidon ominaisuuksiin liittyen. Sanaa PLUS ei tarvitse käyttää maidon nimessä tai tuotteiden markkinoinnissa, vaan PLUS on tällaiselle tuotteelle keksitty, korkeintaan suggestiivinen nimi. Merkki PLUS on lisäksi vakiintunut Valio Oy:n merkiksi tavaramerkkilain 2 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Tutkimustulosten perusteella suomalainen kuluttaja yhdistää PLUS-tunnuksen lähes yksinomaan Valioon tai maitoon. PLUS-tunnuksen spontaanin tunnettuuden taso on suomalaisten kuluttajien keskuudessa erittäin korkea.

Valio on syksystä 2010 eli proteiini-, vitamiini- ja kalsiumrikastetun maitotuotteen kehittämisestä ja lanseerauksesta lähtien markkinoinut PLUS-tunnuksella varustettuja tuotteitaan säännöllisesti ja näkyvästi käyttäen monipuolisesti eri medioita. Maitopakkauksessa tunnus PLUS esitetään isoilla kirjaimilla erottuvasti ja itsenäisesti osoittamassa kyseisen tuotteen nimeä.

Esitetystä markkinointimateriaalista on havaittavissa, että kuluttajien tuntema tunnus ja kyseessä olevan maitotuotteen nimi on käytännössä PLUS eikä Valio PLUS. Patentti- ja rekisterihallitus on tulkinnut sille toimitetun vakiinnuttamisnäytön virheellisesti. Materiaali kokonaisuudessaan osoittaa, että tunnus PLUS on suomalaisten kuluttajien keskuudessa vakiintunut Valion valmistaman maitotuotteen tavaramerkiksi.

Valion yritystunnus esiintyy kaikissa Valion valmistamissa tuotteissa itsenäisesti näkyvällä paikalla varsinaisen tuotenimen yläpuolella "lehti-logossa". Yritystunnus on oma täysin erillinen tavaramerkkinsä, jonka tarkoituksena on vain osoittaa tuotteen valmistaja ja alkuperä. Se ei ole tuotenimen PLUS tai minkään muunkaan Valion valmistaman tuotenimen osa. Elintarvikepakkauksille on tyypillistä, että valmistajan yritystunnus sijaitsee tuotepakkauksessa näkyvästi esillä varsinaisen tuotenimen yläpuolella erillisenä logona.

Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto

Patentti- ja rekisterihallitus on todennut, ettei valituksessa ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä.

Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan markkinaoikeudelle toimitetun lisänäytönkään perusteella ei voida katsoa, että pelkkä sana PLUS olisi käytön perusteella tullut erottamiskykyiseksi. Näyttö ei osoita, että PLUS olisi kohderyhmässään muodostunut hakemuksen tarkoittaman tavaran kaupallista alkuperää ilmaisevaksi tunnukseksi. Toimitettu käyttönäyttö näyttäisi liittyvän tavaramerkkiin VALIO PLUS, johon kohdistuva väitemenettely on kesken.

Valittajan lausuma

Valittaja on lausumassaan toistanut asiassa aikaisemmin esittämänsä.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Tavaramerkkilain 13 §:n mukaan rekisteröitävän tavaramerkin tulee olla omiaan erottamaan haltijan tavarat muiden tavaroista. Tavaran lajia, laatua, paljoutta, käyttötarkoitusta, hintaa taikka valmistuspaikkaa tai -aikaa joko yksinomaan tai ainoastaan vähäisin muunteluin tai lisäyksin ilmaisevaa merkkiä ei sellaisenaan ole katsottava erottamiskykyiseksi. Arvosteltaessa merkin erottamiskykyä on kiinnitettävä huomiota kaikkiin asianhaaroihin ja erityisesti siihen, kuinka kauan ja miten laajalti merkkiä on käytetty.

Erottamiskyvyn arviointi

Asiassa on ensiksi ratkaistavana kysymyksenä se, onko sana PLUS tavaramerkkilain 13 §:n tarkoittamalla tavalla erottamiskykyinen tavaraluokassa 29 maidolle.

Patentti- ja rekisterihallitus on muutoksenhaun kohteena olevassa päätöksessään todennut haetun merkin muodostuvan vain sanasta PLUS, joka tarkoittaa etua, lisää, hyvää puolta ja myönteistä ominaisuutta, plussaa. Merkki ilmaisee tavaroiden laatua eli sitä, että tavarassa on jokin positiivista lisäarvoa antava ominaisuus.

Valittaja on esittänyt, että sanalle PLUS ei ole olemassa mitään erityistä tai yleisesti käytössä olevaa merkityssisältöä maitoon tai maidon ominaisuuksiin liittyen.

Markkinaoikeus toteaa, että sana PLUS ilmaisee abstraktilla tavalla kysymyksessä olevan tavaran laatua tai ominaisuutta. Haettu merkki ei siten ole kuvailevan luonteensa vuoksi omiaan erottamaan hakijan tavaroita muiden vastaavista palveluista. Erottamiskykyä koskevassa arvioinnissa asiassa ei ole ratkaisevaa merkitystä sillä, onko sanalle PLUS olemassa erityistä tai yleisesti käytössä olevaa merkityssisältöä nimenomaan maitoon tai maidon ominaisuuksiin liittyen.

Edellä esitetyillä perusteilla markkinaoikeus katsoo, ettei haettu merkki PLUS ole erottamiskykyinen luokan 29 haetuille tavaroille.

Erottamiskyvyn saavuttamisesta käytön perusteella

Mikäli haettu merkki ei ole erottamiskykyinen sinänsä, on mahdollista, että merkkiä on käytetty niin pitkäaikaisesti ja laajalti, että siitä olisi käytön perusteella tullut erottamiskykyinen.

Valittaja on esittänyt erottamiskyvyn saavuttamisen osoittamiseksi varsin laajasti erilaista markkinointiaineistoa. Valituksen liitteenä on valittajan ilmoituksen mukaan esitetty kaikki Valion PLUS-tunnusta koskeva markkinointiaineisto vuodesta 2010 kevääseen 2013.

Markkinaoikeus toteaa markkinointiaineistosta käyvän ilmi, että pelkkää sanaa PLUS ei ole käytetty tuotepakkauksissa ja markkinointikampanjoissa, vaan merkkiin on katsottava liittyneen PLUS-tunnuksen lisäksi Valio-logo kuvioelementtinä. Esitetyistä tuotepakkausten kuvista ja televisiomainoksista on lisäksi todettavissa, että kysymyksessä olevan tuotteen osalta markkinoinnissa käytetyt nimet ovat hieman muuttuneet. Syksyllä 2010 markkinoille tulon aikaan kysymyksessä olevasta tuotteesta on käytetty nimeä "Valio Maito PLUS". Vuosina 2011–2012 tuotteen markkinoinnissa siitä on käytetty joko nimeä "Valio PLUS Maito" tai "Valio PLUS", joka on sittemmin vakiintunut markkinoinnissa käytetyksi tuotenimeksi.

Esitetyn selvityksen perusteella Valio on aloittanut maaliskuun 2013 ja toukokuun 2013 välillä suuren markkinointikampanjan, jossa on hyödynnetty tunnettuja suomalaisia urheilijoita. Tämän kampanjan yhteydessä on muun muassa aloitettu käyttämään iskulausetta "Se on parempaa, se on Valio Plus".

Edellä todetuin tavoin markkinoinnissa ei ole kuitenkaan käytetty pelkkää PLUS-tunnusta ja siten markkinointi on tapahtunut esitetyn selvityksen perusteella eri tavoin kuin rekisteröitäväksi haettua sanamerkkiä käyttämällä.

Valio on lisäksi vedonnut TNS Gallup Oy:n toukokuussa 2013 tekemään markkinatutkimukseen PLUS-tuotemerkin tunnettuudesta.

Markkinatutkimuksessa on tutkimusraportin mukaan elintarvike- / tuotemerkkikategoriassa esitetty muiden ohella kysymys "Mihin elintarvikkeeseen, tuotemerkkiin tai elintarvikevalmistajaan liität sanan PLUS?". Kysymykseen saatujen vastausten perusteella tutkimuksessa on esitetty johtopäätöksenä, että spontaanisti sanan PLUS liittää Valioon 40 prosenttia suomalaisista ja maitotuotteisiin 43 prosenttia. Tutkimuksen mukaan seitsemän prosenttia vastaajista on vastannut kysymykseen Valio Plus maito/Valio Plus. Tutkimuksen autetusta tunnettuudesta esitettyyn kysymykseen "Tunnetko PLUS maitotuotteet?" annettujen myönteisten vastausten perusteella johtopäätöksenä on puolestaan esitetty, että autetulla tavalla PLUS-maitotuotteet tuntee 48 prosenttia kyselyyn vastaajista.

Markkinaoikeus toteaa, että luotettavien johtopäätösten tekemistä Valion vetoamasta markkinatutkimuksesta PLUS-tunnuksen osalta vaikeuttaa se, että Valio ei ole esittänyt mainitun markkinatutkimuksen toteuttamistavasta ja saaduista tuloksista tarkempaa selvitystä. Vastausten lukumäärän sekä niiden sisällön perusteella on todettavissa, ettei sanaa PLUS ole katsottava spontaanisti liittäneen Valioon 40 prosenttia kyselyyn vastaajista, vaan sanottu prosenttiosuus on ollut jonkin verran mainittua alempi. Valio ei ole myöskään esittänyt markkinaoikeudessa selvitystä Valio PLUS -tunnuksella varustettujen maitotuotteidensa markkinaosuuksista tai myyntimääristä, joten myöskään viimeksi mainittujen seikkojen perusteella ei voida tehdä päätelmiä, jotka tukisivat haetun merkin erottamiskyvyn saavuttamista käytön perusteella.

Jotta tavaramerkki voidaan rekisteröidä erottamiskyvyn saavuttamisen perusteella, sen tulee olla erottamiskykyinen rekisteröintihakemuksen tekemishetkellä. Markkinaoikeus katsoo, ettei valittajan esittämä selvitys kokonaisuutena arvioituna osoita, että tunnus PLUS olisi tullut rekisteröintihakemuksen tekemishetkeen mennessä käytön perusteella tavaramerkkilain 13 §:n tarkoittamalla tavalla erottamiskykyiseksi luokan 29 haetuille tavaroille.

Johtopäätös

Edellä esitetyillä perusteilla markkinaoikeus katsoo, ettei rekisteröitäväksi haettu merkki PLUS ole erottamiskykyinen hakemuksessa tarkoitetuille tavaroille. Valitus on näin ollen hylättävä.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

MUUTOKSENHAKU

Oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain 7 luvun 2 §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Jussi Karttunen, Petri Rinkinen ja Jaakko Ritvala sekä asiantuntijajäsen Paula Paloranta.

PRH:n päätös

HUOMAA

Asiasta on valitettu. Asia on ratkaistu korkeimmassa hallinto-oikeudessa 15.5.2015 taltionumero 1263.