MAO:464/14

PÄÄTÖS, JOSTA VALITETAAN

Patentti- ja rekisterihallituksen päätös 14.8.2013 (liitteenä)

Päätöksestä on valitettu Patentti- ja rekisterihallituksen valituslautakuntaan. Patentti- ja rekisterihallituksen valitusasioiden käsittelystä annetun lain eräiden säännösten kumoamisesta annetun lain 2 §:n nojalla asia on siirtynyt markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

Masino Trading Oy on vaatinut, että valituksenalainen päätös kumotaan ja asia palautetaan Patentti- ja rekisterihallitukselle tavaramerkin numero 254770 MaSSiMo rekisteröinnin kumoamista varten.

Perusteet

Rekisteröity tavaramerkki numero 254770 MaSSiMo on sekoitettavissa vastaajalle rekisteröityihin tavaramerkkeihin numero 115657 Masino, numero 115658 masino (kuvio) ja numero 242647 masino (kuvio). Merkit kattavat samoja ja samankaltaisia tavaroita.

Sanalla massimo ei ole yksiselitteistä merkityssisältöä. Internethaun mukaan massimo viittaa muun muassa sekä suku- että etunimeen, ravintolan nimeen ja mattoliikkeen nimeen. Ensimmäinen suomenkielinen hakutulos kertoo, että "Teatro Massimo" on oopperatalo Palermossa. Hakutulosten valossa ei vaikuta uskottavalta, että keskivertokuluttaja pitäisi sanaa yksinomaan italialaisena etunimenä.

On ylipäätään kyseenalaista, harkitseeko kohderyhmän edustaja, joka merkkien tarkoittamien tavaroiden perusteella on ennemminkin koneisiin ja LVI-alan tuotteisiin erikoistunut ammattimies kuin niin sanottu keskivertokuluttaja, tuotetta valitessaan lainkaan MaSSiMo-merkin mahdollisia merkityssisältöjä. Kohderyhmän edustajalla voi valintatilanteessa olla epätäydellinen muistikuva aiemmasta Masino-merkistä, ja koska MaSSiMo sitä suuresti muistuttaa, erehtyminen tuotteen kaupallisesta alkuperästä voi tapahtua.

Patentti- ja rekisterihallitus on väittänyt sanan Masino antavan mielikuvan puhekielen ilmaisusta "masina", joka tarkoittaa konetta. Tavaramerkki Masino ei ole puhekielen ilmaisu "masina", eikä vertailua olisi tullut perustaa mielikuvaan muun puhekielisen ilmaisun merkityssisällöstä, vaan vertailla itse merkkejä.

Masino ei tarkoita mitään, joten se on semanttisesti merkityksetön, keksitty sana ja sellaisena vahva merkki. Merkki on hyvin perinteikäs ja sillä on pitkä historia, joka juontaa 1950-luvun loppupuolelle, jolloin Masino-niminen avoin yhtiö perustettiin.

Yksi väitteen perusteena olevista merkeistä, numero 115657 Masino, on puhdas sanamerkki, johon ei sisälly mitään elementtiä, joka vähentäisi sekoitettavuutta. Sanamerkkimuodossa suojattu Masino antaa vallitsevan käytännön mukaan mahdollisimman laajan suojan, joka ei riipu sen ulkoasun esittämistavasta. Masino-rekisteröinti antaa suojaa esimerkiksi merkin versiolle MaSiNo.

Merkkien Masino ja MaSSiMo erot ovat merkinosissa, jotka tavallisesti voi helposti sekoittaa toisiinsa. Merkkien yhteneväisyydet Mas-i-o ovat prosentuaalisestikin eroja huomattavasti suuremmat. Aiempien merkkien kuudesta kirjaimesta viisi on samoja ja samassa järjestyksessä myöhemmässä merkissä MaSSiMo.

Visuaalisesti merkit MaSSiMo ja Masino ovat yhtenevät kirjainten Mas-i-o osalta. Visuaalisesti erot merkkien välillä ovat käytännössä hyvin vähäiset ja koskevat vain kirjaimia ss ja s sekä m ja n. Eriävien osienkin kohdalta visuaaliset ja foneettiset erot ovat pienimmät mahdolliset: s ja ss sekä n ja m ovat keskenään hyvin samankaltaiset.

Foneettisesti kaksoiskonsonantti ss eroaa yhdestä s-kirjaimesta niin vähän, että käytännön eron kuuleminen voi vaatia hyvin tarkkaa kuuntelua, mitä ei tyypillisesti voida edellyttää sekoittumisen välttämiseksi.

Toinen erottava osa eli kirjaimet m ja n koskee niin ikään kahta toisiinsa helposti sekoitettavaa kirjainta, sillä ne kuulostavat äänteellisesti hyvin samankaltaisilta.

Väitteen kohteena oleva merkki MaSSiMo on sekoitettavissa myös kuvio-osat sisältäviin aiempiin merkkeihin. Väitteen perusteina olevien merkkien lausuttava osa on Masino. On tavallista, että merkkien vertailussa vertaillaan lausuttavissa olevaa osaa, koska siihen valintatilanteessa oleva kohderyhmän edustaja todennäköisimmin viittaa. Kuviollisissa merkeissä sanaosa on myös niin ilmiselvästi luettavissa, että sanaosan suurempaa merkitystä ei voi sivuuttaa, kun sitä ei ole erikoisesti stilisoitu muotoon, joka ei olisi helposti luettavissa.

Patentti- ja rekisterihallituksen lausunto

Valituskirjelmässä ei ole esitetty mitään sellaista, joka antaisi aiheen muuttaa valituksenalaista päätöstä.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n vastaus

Vaatimukset

Teknologian tutkimuskeskus VTT on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen.

Perusteet

Tavaramerkit ovat luokkakohtaisesti samoissa luokissa, mutta tavaramerkkien keskinäisen sekoitettavuuden edellytys sekä tavaralajien samankaltaisuudesta että merkkien sekoitettavuudesta ei tässä tapauksessa toteudu. Siten merkit eivät ole myöskään kokonaisarvioinnin perusteella sekoitettavissa toisiinsa.

Vastaajan tavaramerkki MaSSiMo ja valittajan merkit eroavat toisistaan olennaisesti ulkoasun, lausuntatavan ja merkityssisällön perusteella arvioituina.

Vastaajan tavaramerkki käsittää ulkoasultaan poikkeuksellisen merkin, jossa isot kirjaimet M ja S, etenkin sanan keskellä olevat kaksi isoa S-kirjainta ja iso M-kirjain viimeistä edellisenä kirjaimena, saavat aikaan erittäin poikkeuksellisen visuaalisen kokonaisvaikutelman. Valittajan merkeissä olevat kuviot ovat myös erittäin visuaalisia ja korostavat merkeistä saatavaa täysin erilaista kokonaisvaikutelmaa.

Lausuntatavaltaan merkit ovat selvästi erilaisia. Merkeistä suomalaisen kohderyhmän muodostama ja saama äänteellinen vaikutelma poikkeaa selkeästi toisistaan. Sanana massimo on italiaan vivahtava ja sana masino puolestaan yhdistyy mielikuvissa selkeästi masiinaan. Samoin vastaajan merkissä on todettavissa merkin lopussa suomalainen etunimi Simo, kun taas valittajan merkissä on selkeä alkupaino sanalla Masi, joka on myös erisnimi. Kun merkit tavutetaan, niin merkit ovat rytmiikaltaan erotettavissa olevien sanaelementtien osalta täysin erilaisia [mas-si-mo] ja [ma-si-no].

Vastaajan merkki MaSSiMo on vaikutelmaltaan italialainen ja se sisältääkin sekä italialaisen miehen etunimen että sukunimen, minkä italialaisuuden vaikutelman suomalainen kohderyhmä kykenee helposti toteamaan. Valittajan merkki Masino puolestaan sisältää mielikuvan koneista eri kielissä lähellä olevien sanojen kuten machine verrattavissa olevien samankaltaisten ilmaisujen takia. Myös suomen kielessä masiina nimitys on siitä ilmeinen ajatuksellinen mielikuva. Suomalaisten matkailun perusteella italiankieliset ilmaisut ovat tuttuja, vaikka kieltä ei varsinaisesti osaisikaan. Suomen kielen ja italian kielen yhtäläisyytenä on muun muassa pidetty juuri ääntämyksellisiä seikkoja eli sanat lausutaan usein sellaisina kuin ne on kirjoitettu. Siten suomalainen keskivertokohderyhmään kuuluva osaa yhdistää kyseisen Massimo erisnimen eteläeurooppalaiseen kulttuuriin.

Sanalla Massimo on osoitettavissa oleva selkeä nimiyhteys Italiaan. Lisäksi nykyään käytössä yleistynyt slangisana massi rahan nimityksenä vain korostaa kyseisten merkkien takana olevien sanojen eroavuutta myös mielikuvallisesti.

Internethakutulosta ei voida arvioida luotettavilla kriteereillä. Lisäksi ennen kaikkea kyseessä olevia merkkejä on tarkasteltava suomalaisten kielenkäytön kannalta ja silloin merkit ovat selvästi erotettavissa toisistaan niin ääntämyksellisesti sisältäen sanarytmiikan kuin visuaalisen vaikutelman ja merkeistä saatavan mielikuvallisen, merkityssisältöön liittyvän vaikutelman perusteella.

Jos kohderyhmään kuuluva on pikemmin koneisiin ja LVI-alan tuotteisiin erikoistunut ammattimies, niin tällöin vain korostuu se, että ammatillisen pätevyyden osoituksena kykenee pitämään erilaiset nimet erillään.

Valittajan lausuma

Vastaaja on perusteetta pilkkonut merkit osiin ja löytänyt niistä irrallisia sanoja, vaikka on tunnettua, että kohderyhmän edustaja ei analysoi merkinosia vaan näkee ne kokonaisuuksina.

Internet¬hakutulosten mukaan sanaa massimo käytetään monissa yhteyksissä, eikä yksinomaan italialaisissa yhteyksissä. Lisäksi vastaajan merkki on muotoa MaSSiMo, josta saa pikemminkin vaikutelman yrityksestä esittää sanamerkki tavaramerkinomaisessa muodossa, ei niinkään yksinomaan italialaisen vaikutelman antavana nimenä.

Vastaajan näkemystä ammattiryhmän kyvystä pitää merkit erillään ei ole näytetty mitenkään toteen. Ammattiryhmän edustaja voi erehtyä markkinoille tulevasta samankaltaisesta merkistä, mihin hän on aiemmin tottunut.

Vertailu tulee tehdä merkin Masino osalta, ei mielikuvan tai mielleyhtymän "masina" tai masiina osalta.

Visuaalisesti merkit MaSSiMo ja Masino ovat yhtenevät kirjainten Mas-i-o osalta. Kokonaisarvioinnissa merkki MaSSiMo on sekoitettavissa Masino-merkkeihin.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Asian tarkastelun lähtökohdat

Asiassa on ratkaistava, onko Teknologian tutkimuskeskus VTT:lle 14.6.2011 tehdyn hakemuksen perusteella rekisteröity tavaramerkki numero 254770 MaSSiMo sekoitettavissa Masino Oy Tradingille 23.1.1990 tehtyjen hakemusten perusteella rekisteröityihin tavaramerkkeihin numero 115657 Masino ja numero 115658 masino (kuvio) tai 23.11.2007 tehdyn hakemuksen perusteella rekisteröityyn tavaramerkkiin numero 242647 masino (kuvio).

Tavaramerkkilain 14 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan tavaramerkkiä ei saa rekisteröidä muun ohella, jos se on sekoitettavissa toisen tavaramerkkiin, joka on rekisteröity aikaisemman hakemuksen perusteella.

Tavaramerkkilain 6 §:n 1 momentin mukaan tunnusmerkkien katsotaan sanotun lain mukaan olevan toisiinsa sekoitettavissa vain, jos ne tarkoittavat samoja tai samankaltaisia tavaralajeja.

Osa kysymyksessä olevien merkkien kattamista tavaroista on suunnattu suurelle yleisölle ja osa ammattilaisille. Kohdeyleisön on siten katsottava koostuvan tavanomaisen valistuneista sekä kohtuullisen tarkkaavaisista ja huolellisista keskivertokuluttajista.

Tavaroiden vertailu

Tavaramerkki MaSSiMo kattaa seuraavat tavarat luokassa 7: "Työstökoneet; moottorit (paitsi maa-ajoneuvoihin); kytkimet ja voimansiirtolaitteet (paitsi maa-ajoneuvoihin); maanviljelysvälineet, muut kuin käsikäyttöiset" ja luokassa 11: Valaistus-, höyrynkehitys-, jäähdytys-, kuivatus-, ilmastointi-, vesihuolto- ja saniteettilaitteet".

Aikaisemmat tavaramerkit numero 115657 Masino ja numero 115658 masino (kuvio) on rekisteröity muun ohella luokissa 7 ja 11 siten, että rekisteröinti kattaa kaikki tavarat edellä mainituissa luokissa. Aikaisempi tavaramerkki numero 242647 masino (kuvio) kattaa muun ohella koko luokkaotsikon luokissa 7 ja 11, joten se sisältää kaikki kyseisiin luokkiin kuuluvat tavarat.

Koska väitteen kohteena olevan tavaramerkin MaSSiMo kattamat tavarat sisältyvät aikaisempien tavaramerkkien kattamiin tavaraluetteloihin luokissa 7 ja 11, ne ovat samoja.

Merkkien vertailu

Merkkien sekoitettavuutta koskevan kokonaisarvioinnin on kyseisten merkkien ulkoasun, lausuntatavan tai merkityssisällön samankaltaisuuden osalta perustuttava tavaramerkeistä syntyvään kokonaisvaikutelmaan, ja huomioon on otettava erityisesti merkkien erottavat ja hallitsevat osat. Sillä, miten kyseessä olevien tavaroiden keskivertokuluttaja mieltää tavaramerkit, on ratkaiseva merkitys sekoitettavuuden kokonaisarvioinnissa.

Väitteen kohteena oleva tavaramerkki on sanamerkki MaSSiMo.

Aikaisemmin rekisteröidyistä esteeksi asetetuista merkeistä tavaramerkki numero 115657 on sanamerkki Masino. Aikaisempi tavaramerkki numero 115658 on kuviomerkki, jonka vasemmalla puolella on kuvioelementti ja sen oikealla puolella sana masino kirjoitettuna pienillä lihavoiduilla kirjaimilla. Merkin väri on sininen. Aikaisempi tavaramerkki numero 242647 on puolestaan kuviomerkki, jonka vasemmalla puolella on kuvioelementti ja sen oikealla puolella sana masino kirjoitettuna pienillä lihavoiduilla kirjaimilla. Kuviomerkkien sana masino on elementti, joka jää kuvioelementtejä voimakkaammin kohdeyleisön mieleen.

Sanamerkin MaSSiMo ja aikaisemman sanamerkin Masino ulkoasun osalta markkinaoikeus toteaa, että sanamerkkien ulkoasun samankaltaisuutta arvioitaessa merkitystä ei ole sillä, onko sanamerkki kirjoitettu isoilla vai pienillä kirjaimilla. Sanamerkin rekisteröinnillä saatu suoja koskee rekisteröintihakemuksessa ilmoitettua sanaa eikä niitä graafisia tai tyylillisiä ominaisuuksia, joita sen esittämisessä voidaan käyttää. Merkit ovat samanlaisia siinä, että väitteen kohteena olevan merkin sanan m-a-s-s-i-m-o ja aikaisemman merkin sanan m-a-s-i-n-o kolme ensimmäistä kirjainta ovat samoja. Lisäksi merkit päättyvät o-kirjaimeen. Merkit eroavat siinä, että merkissä MaSSiMo on seitsemän kirjainta, kun taas merkissä Masino on kuusi kirjainta. Lisäksi merkit eroavat neljännen, viidennen ja kuudennen kirjaimen osalta toisistaan.

Sanamerkin MaSSiMo ja aikaisempien kuviomerkkien masino ulkoasun osalta markkinaoikeus toteaa, että edellä mainittujen erojen lisäksi kuviomerkit eroavat väitteen kohteena olevasta sanamerkistä myös kuvioelementtien osalta.

Merkkien lausuntatavan osalta markkinaoikeus toteaa, että merkit lausutaan [mas-si-mo] ja [ma-si-no]. Kummassakin sanassa on siten kolme tavua ja sanojen kolme ensimmäistä kirjainta ovat samoja. Sanan "massimo" ensimmäisessä tavussa on kuitenkin kolme kirjainta, kun taas sanan "masino" ensimmäisessä tavussa on vain kaksi kirjainta, joten sanojen painotus on erilainen, ja merkit lausutaan eri tavalla.

Merkityssisällön vertailun osalta markkinaoikeus toteaa, että sana "massimo" viittaa muun ohella italialaiseen nimeen. Sanalla "masino" ei puolestaan ole selvää merkitystä, joskin sen voidaan katsoa viittaavan sanaan "masiina", joka tarkoittaa konetta. Aikaisempien kuviomerkkien kuvioelementeillä ei ole mitään merkityssisältöä. Merkit ovat näin ollen merkityssisällöltään erilaisia.

Johtopäätös

Markkinaoikeus katsoo edellä lausutun huomioon ottaen, että kokonaisuutena arvioituna tavaramerkki numero 254770 MaSSiMo ei ole sekoitettavissa tavaramerkkiin numero 115657 Masino. Vaikka tavarat ovat samoja, eroavat merkit riittävästi toisistaan. Merkeistä saatava kokonaisvaikutelma on erilainen johtuen ulkoasussa ja lausuntatavassa olevista eroista sekä merkityssisällön erilaisuudesta.

Koska aikaisempien kuviomerkkien kuvioelementit vähentävät entisestään väitteen kohteena olevan sanamerkin sekoitettavuutta kyseisten merkkien kanssa, ei tavaramerkki numero 254770 MaSSiMo ole myöskään sekoitettavissa tavaramerkkeihin numero 115658 masino (kuvio) eikä numero 242647 masino (kuvio).

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Nina Korjus ja Sanna Holkeri.

PRH:n päätös

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkastaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.