MAO:728/16

ASIAN TAUSTA

HUS-Logistiikka liikelaitos on ilmoittanut 6.5.2015 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta pipettien kalibrointipalvelua koskevasta hankinnasta kolmen vuoden sopimuskaudelle.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (jäljempänä myös hankintayksikkö) HUSLAB-liikelaitoksen toimitusjohtaja on 6.10.2015 tekemällään hankintapäätöksellä § 151 valinnut Thermo Fisher Scientific Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut noin 100.000 euroa.

Hankintasopimusta ei hankintayksikön ilmoituksen mukaan ole allekirjoitettu.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

Sartorius Biohit Liquid Handling Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Perusteet

Voittaneen tarjoajan tarjous ei ole täyttänyt tarjouspyyntöaineistossa esitettyjä ehdottomia vaatimuksia. Tarjouskilpailun voittaneen tarjoajan tarjouksen työnkuvauksen perusteella tarjous ei ole sisältänyt pipetin puhdistusta. Pipetin puhdistus on erittäin merkittävä osa sen ylläpitohuoltoa, joka vie teknikolta aikaa ja siten vaikuttaa olennaisesti tuotteen hintaan.

Vastine

Vaatimukset

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, HUSLAB liikelaitos on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen ja velvoittaa valittajan korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut 1.300 eurolla viivästyskorkoineen.

Perusteet

Voittaneen tarjoajan tarjous on vastannut tarjouspyynnön ehdottomia vaatimuksia. Voittanut tarjoaja on tarjouksessaan vahvistanut tarjoamansa palvelun sisältävän pipettien ylläpitohuollon (puhdistus, rasvaus) ja kalibroinnin vastaamalla "kyllä" tarjouslomakkeessaan tätä koskevaan vaatimukseen. Hankintayksiköllä on ollut oikeus luottaa voittaneen tarjoajan tarjouksessaan antamiin vakuutuksiin.

Tarjouspyynnössä ei ole asetettu sisällöllisiä vaatimuksia vaaditulle kuvaukselle huollon ja testauksen sisällöstä. Esimerkiksi sanan "puhdistus" puuttuminen kuvauksesta ei ole ollut tulkittavissa niin, että kuvaus olisi sen vuoksi ristiriidassa annetun vakuutuksen kanssa. Hankintayksikön kokemuksen mukaan on pidettävä normaalina käytäntönä alalla, että palveluntarjoaja aina puhdistaa pipetin ennen rasvausta, koska vain puhdasta pipettiä voidaan rasvata.

Valituksen johdosta hankintayksikkö on vielä tarkistanut asian voittaneelta tarjoajalta, että sen antama vakuutus on pitänyt paikkansa ja että voittaneen tarjoajan tarjoama palvelu ja vertailussa käytetty hinta ovat sisältäneet myös puhdistuksen.

Kuultavan lausunto

Thermo Fisher Scientific Oy on esittänyt, että se on tarjouksessaan ilmoittanut yksiselitteisesti tarjottujen huoltotuotteiden sisältävän pipettien puhdistuksen. Koska puhdistuksen on katsottu sisältyvän huoltopalveluun eikä itse huoltoon, selvitystä puhdistuksen sisältymisestä huoltoon ei ole erikseen annettu.

Vastaselitys

Valittaja on esittänyt, että voittaneen tarjoajan tarjousasiakirjoissa on eritelty niin sanottu ennaltaehkäisevä perushuolto ja kalibrointi sekä niin sanottu GxP-huolto ja kalibrointi. Ensin mainittu ei sisällä puhdistusta mutta jälkimmäinen sisältää. Ennaltaehkäisevän huollon voi suorittaa myös ilman puhdistusta tislatulla vedellä ja etanolilla (70 %).

Sillä, että voittanut tarjoaja on vastannut "kyllä" puhdistuksen sisältymisestä huoltopalveluun, ei ole merkitystä, koska kyseessä ei ole ollut puhdistuksen sisältävä GxP-huolto vaan merkittävästi edullisempi ennaltaehkäisevä perushuolto.

Hankintayksikön hankintapäätöksen tekemisen jälkeen voittaneelta tarjoajalta pyytämää selvitystä ei voida ottaa huomioon. Lisäselvityksen pyytäminen on antanut voittaneelle tarjoajalle mahdollisuuden tarkistaa tarjouksensa sisältöä. Selvityksen pyytäminen osoittaa, ettei hankintayksiköllä ole itselläänkään ollut varmaa näkemystä voittaneen tarjoajan tarjouksen sisällöstä.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 2 §:n 1 momentista ilmenevä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vaatimus voi toteutua ainoastaan, jos tarjoukset ovat keskenään yhteismitallisia ja vertailukelpoisia. Tämän vuoksi hankintayksikkö on velvollinen sulkemaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen silloin, kun tarjouksen puutteellisuus tai tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa.

Valittaja on esittänyt, että voittaneen tarjoajan tarjous ei ole sisältänyt pipetin puhdistusta ja näin ollen tarjous ei ole täyttänyt tarjouspyynnössä palvelulle asetettuja ehdottomia vaatimuksia.

Tarjouspyynnöllä on pyydetty tarjouksia mekaanisten ja sähköisten pipettien huolto- ja kalibrointipalvelusta.

Tarjouspyyntö on ollut tarjouslomake, joka tarjoajien on tullut täyttää sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyynnön kohdassa 4 "Hankinnan kohteen kriteerit" on esitetty ehdottomana vaatimuksena muun ohella, että palvelun on tullut sisältää pipettien ylläpitohuolto (puhdistus, rasvaus) ja kalibrointi. Tarjoajien on tullut vastata "kyllä" tai "ei" kyseessä olevan vaatimuksen täyttymisestä. Edelleen kyseisessä kohdassa on ilmoitettu, että huollon ja testauksen sisällöstä on tullut liittää erillinen kuvaus tarjoukseen.

Voittanut tarjoaja on vastannut "kyllä" edellä mainittuun tarjouspyynnön kohtaan ja toimittanut tarjouksensa liitteenä kuvauksen sen tarjoamista huoltopaketeista, jotka kuvauksen mukaan ovat olleet
1. Perustarkastus, 2. Ennaltaehkäisevä perushuolto ja kalibrointi ja
2. GxP-huolto ja kalibrointi. Kuvauksessa on ilmoitettu, että kohta
3. Ennaltaehkäisevä perushuolto ja kalibrointi on hinnoiteltu HUSLABille.

Kuvauksessa on kohdan 2. Ennaltaehkäisevä perushuolto ja kalibrointi osalta ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

"Perusteellinen tarkastus, vuototesti, ennakoiva huolto**, tarvittavat pienet korjaukset ja kalibrointi. Pipetin säätö tarvittaessa. Kalibrointitodistus ja tarra."

Edellä mainitussa kuvauksen kohdassa on lisäksi ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

"**Ennakoivaan huoltoon sisältyvät vain tiivisterenkaat ja rasvaus. Jos suuri korjaus on tarpeen, teemme hintatarjouksen. Osat veloitetaan erikseen. 15-kohdan pipettien tarkastus:
1. Männän painikenuppi
2. Männän painikenupin varsi
3. Tilavuuden lukitus
4. Pipetin runko ja näyttö
5. Kärjen poistaja ja kärjenpoistomekanismi
6. Varren liitäntä alakärkikartioon
7. Kärkikartio
8. Mäntä
9. Tiivisteet
10. O-renkaat
11. Jouset
12. Rasvaus
13. Akun lataus
14. Elektroniikan toiminnan tarkastus
15. Moottorin toiminta"

Kuvauksen kohdassa 3. GxP-huolto ja kalibrointi on ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

"Pipetin kalibrointi vastaanotetussa tilassa, tarkastus ja puhdistus, ennakoiva huolto**, tarvittavat korjaukset ja korjausten jälkeinen kalibrointi. Pipetin säätö tarvittaessa. Kalibrointitodistukset ja tarra."

Edelleen voittanut tarjoaja on toimittanut tarjouksensa liitteenä "Unity-huoltopalvelut pipeteille" -nimisen asiakirjan. Kyseessä olevassa asiakirjassa on kuvattu pipettien huoltopalvelut eli perustarkastus, ennaltaehkäisevä perushuolto ja kalibrointi sekä

GxP huolto ja kalibrointi.

Edellä mainitussa asiakirjassa on ennaltaehkäisevän perushuollon ja kalibroinnin osalta ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

"Ennaltaehkäisevä huolto- ja kalibrointi tarjoaa pipetin perusteellisen tarkastuksen, ennaltaehkäisevän huollon ja kalibroinnin. Palveluvaihtoehtoon kuuluu kalibrointitodistus ja kalibrointitarra.*

Sopii asiakkaille, jotka vaativat

- pipetin tarkastuksen, vuototestin, rutiininomaisen ennaltaehkäisevän huollon ja pieniä korjauksia
- eivät tarvitse tietoa pipetin tilasta ennen huoltoa
- pipetin säätötoimet tarvittaessa"

Kohdassa "GxP huolto ja kalibrointi" on mainitussa asiakirjassa ilmoitettu muun ohella seuraavaa:

"GxP huolto- ja kalibrointi tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua, joka sisältää gravimetrisen arvioinnin pipetin suorituskyvystä ennen sen tarkastusta, ennakkohuollon sekä tarvittaessa pieniä korjauksia. Palveluvaihtoehtoon kuuluu kalibrointitodistus ennen ja jälkeen huollon sekä kalibrointitarra.*

Sopii asiakkaille, jotka vaativat

- tiedot pipetin kunnosta huoltoon lähetettäessä
- pipetin tarkastuksen, vuototestin, rutiininomaisen ennaltaehkäisevän huollon ja pieniä korjauksia
- pipetin säätötoimet tarvittaessa
- regulatiivisesti hyväksyttyä toimintaa**"

Markkinaoikeus toteaa, että tarjoaja vastaa tarjouksensa sisällöstä ja tarjouksia arvioidaan ainoastaan niistä ilmenevien tietojen perusteella. Hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa tarjouksessa ilmoitettuihin tietoihin. Koska tarjoaja sitoutuu tarjouksen tekemisellä hankinnan kohteena olevan tavaran toimittamiseen tai palvelun toteuttamiseen tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti, hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta vaatia tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten täyttymisen osoittamista hankintamenettelyn aikana muulla tavalla kuin tarjouksessa esitetyllä ilmoituksella, jos tarjouspyynnössä ei ole vaadittu tarjoajia esittämään hankintamenettelyssä muuta näyttöä vaatimusten täyttymisestä.

Edellä todetusti tarjouspyynnössä on edellytetty tarjoajilta "kyllä" tai "ei"-vastausta pipettien ylläpitohuollon (puhdistus, rasvaus) ja kalibroinnin sisältymisestä tarjottavaan palveluun sekä huollon ja testauksen sisältöä koskevan kuvauksen toimittamista tarjouksen liitteenä. Tarjouspyynnössä ei ole asetettu vaatimuksia siitä, millainen kuvauksen on tullut olla. Voittanut tarjoaja on vastannut esitettyyn vaatimukseen "kyllä" sekä toimittanut huollon ja testauksen sisällöstä kaksi erillistä kuvausta tarjouksensa liitteinä. Voittaneen tarjoajan toimittamista kuvauksista tai muustakaan tarjousmateriaalista ei ole ilmennyt sellaista seikkaa, jonka perusteella hankintayksiköllä olisi ollut aihetta epäillä voittaneen tarjoajan tarjouksessaan antamaa vastausta ja sitä, ettei pipetin puhdistus olisi kuulunut valittajan hankintayksikölle tarjoamaan palveluun. Se, että puhdistusta ei nimenomaisesti mainita kuvauksessa, ei tarkoita sitä, että kuvaus olisi ristiriidassa "kyllä"-vastauksen kanssa. Hankintayksikkö on siten voinut luottaa siihen, että voittaneen tarjoajan tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan valittajan esittämin tavoin julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Oikeudenkäyntikulujen korvaaminen

Hankintalain 89 §:n 2 momentin mukaan hankinta-asiassa oikeudenkäyntikulujen korvaamiseen sovelletaan, mitä muun ohella hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentissa säädetään.

Hallintolainkäyttölain 74 §:n 1 momentin mukaan asianosainen on velvollinen korvaamaan toisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan.

Asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen olisi kohtuutonta, jos hankintayksikkö joutuisi pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Valittaja on näin ollen velvoitettava korvaamaan hankintayksikön määrältään kohtuulliset oikeudenkäyntikulut.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

Markkinaoikeus velvoittaa Sartorius Biohit Liquid Handling Oy:n korvaamaan Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän oikeudenkäyntikulut 1.300 eurolla viivästyskorkoineen. Viivästyskorkoa on maksettava korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaisesti siitä lukien, kun kuukausi on kulunut tämän päätöksen antamisesta.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Teija Kotro ja Riikka Pirttisalo.

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.