MAO:273/15

ASIAN TAUSTA

Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä myös hankintayksikkö) on ilmoittanut 1.4.2014 julkaistulla kansallisella hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta työvoimakoulutuksen hankinnasta.

Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on hankintapäätöksellään 2.7.2014 valinnut työvoimakoulutuksen toteuttajaksi Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän Ylä-Savon ammattiopiston.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 300.000 euroa.

Hankintayksikön ilmoituksen mukaan hankintasopimusta ei ole vielä tehty.

ASIAN KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Valitus

Vaatimukset

CAP-Koulutus Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä.

Perusteet

Hankinta on kilpailutettu väärin. Hankintaan sisältyy vaatimus järjestää osatutkinnon näyttökokeet. Valittaja on hakenut näyttötutkintojen järjestämislupaa. Opetushallituksen valitsema kuljetusalan tutkintotoimikunta ei ole myöntänyt kyseistä lupaa valittajalle, koska alueella on riittävä palvelutarjonta näyttötutkinnoista. Yksityinen palvelun tarjoaja joutuu hankkimaan tutkintojen vastaanottamispalvelun kolmannelta osapuolelta. Tämä vääristää kilpailua, koska taho, jolla on tutkintojen järjestämisoikeus, on voittanut tarjouskilpailun.

Hankinta pitää kilpailuttaa uudelleen siten, että koulutuksen järjestäminen ja näyttötutkintojen vastaanottaminen on mahdollista tarjota osatarjouksena.

Vastine

Vaatimukset

Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vaatinut, että markkinaoikeus hylkää valituksen.

Perusteet

Hankinta on kilpailutettu hankintasäännösten ja työvoimakoulutuksen hankinnasta annetun työ- ja elinkeinoministeriön ohjeen mukaisesti. Valitus on perusteeton.

Tarjouspyynnössä on annettu mahdollisuus tuottaa palvelu alihankintana, koska kaikilla palveluntuottajilla ei ole näyttötutkintojen järjestämislupaa. Tarjouspyynnön liitteessä 1 on ilmoitettu, että mikäli tarjoajalla ei ole kyseisen tutkinnon järjestämissopimusta, näyttöjen järjestämisestä tulee sopia järjestämissopimuksen omaavan koulutuspalvelun tuottajan kanssa. Selvityksessä tarjousta koskevissa vähimmäisehdoissa palveluntuottajia on pyydetty ilmoittamaan, onko tarjoajalla koulutuksen järjestämiseen vaadittavat luvat, lisenssit ja muut sopimukset. Kaikkia vähimmäisehdot täyttäviä tarjoajia on kohdeltu tasapuolisesti eikä tarjousten pisteytykseen ole vaikuttanut se, onko tutkintojen järjestämislupa oma vai alihankintana järjestetty.

Kuultavan lausunto

Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut lausuntoa.

Vastaselitys

CAP-Koulutus Oy ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut vastaselitystä.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Perustelut

Sovellettavat oikeusohjeet

Julkisista hankinnoista annetun lain (jäljempänä hankintalaki) 2 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 69 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö on laadittava niin selväksi, että sen perusteella voidaan antaa yhteismitallisia ja keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Pykälän 2 momentin mukaan tarjouspyynnössä tai soveltuvin osin hankintailmoituksessa on oltava muun ohella hankinnan kohde noudattaen soveltuvin osin, mitä teknisistä eritelmistä 44 ja 45 §:ssä säädetään.

Hankinnan kohde

Valittaja on esittänyt, että hankinta olisi kilpailutettava uudelleen siten, että koulutuksen järjestäminen ja näyttötutkintojen vastaanottaminen on mahdollista tarjota osatarjouksina.

Tarjouspyynnössä on pyydetty tarjouksia ammatillisesta työvoimakoulutuksesta, muun ohella yhdistelmäajoneuvon kuljettajan koulutuksesta. Tarjouspyynnön liitteen 1 "Hankinnan kohteen kuvaus ja yleiset vaatimukset hankittavalle työvoimakoulutukselle" kohdassa 2.6 "Näyttötutkinnot" on ilmoitettu, että tutkintoon valmistavaa koulutusta koskevassa tarjouksessa on esitettävä näyttösuunnitelma. Sanotussa tarjouspyynnön liitteessä on lisäksi ilmoitettu, että mikäli tarjoajalla itsellään ei ole kyseisen tutkinnon järjestämissopimusta, näyttöjen järjestämisestä tulee sopia järjestämissopimuksen omaavan koulutuspalvelujen tuottajan kanssa.

Markkinaoikeus toteaa, että hankintayksiköllä on oikeus päättää hankintojensa sisällöstä tarpeittensa mukaisesti ja harkintavaltaa, miten se määrittelee hankinnan kohteen. Hankintayksikön on kuitenkin otettava huomioon vaatimus tarjoajien tasapuolisesta ja syrjimättömästä kohtelusta. Hankinnan kohteelle tarjouspyynnössä asetettavien vaatimusten tulee edellä lausutun perusteella olla hankinnan kannalta perusteltuja, eivätkä ne saa perusteettomasti rajoittaa kilpailua.

Tarjouspyynnössä ei ole asetettu vaatimusta, että tarjoajan itsensä tulisi sekä järjestää koulutus että vastaanottaa näyttötutkinnot. Tarjouspyynnön mukaan koulutuksen järjestäjällä, jolla itsellään ei ole kysymyksessä olevaa tutkinnon järjestämissopimusta, on edellä todetun mukaisesti ollut mahdollisuus tehdä tarjouksensa siten, että se sopii näyttötutkintojen vastaanottamisesta järjestämissopimuksen omaavan koulutuspalvelujen tuottajan kanssa.

Markkinaoikeus katsoo, että hankintayksikkö on edellä todetulla tavalla harkintavaltansa rajoissa voinut määritellä hankinnan kohteen siten, että tutkintoon valmistavaa koulutusta koskevassa tarjouksessa on myös esitettävä näyttösuunnitelma. Tarjouspyyntö ei ole vaarantanut tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua eikä se ole perusteettomasti rajoittanut kilpailua.

Johtopäätös

Edellä mainituilla perusteilla hankintayksikkö ei ole menetellyt hankinnassaan julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden vastaisesti. Valitus on näin ollen hylättävä.

Lopputulos

Markkinaoikeus hylkää valituksen.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Pertti Virtanen, Riitta Hämäläinen ja Marco Grönroos.

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.