MAO:255/15

ASIAN TAUSTA JA KÄSITTELY MARKKINAOIKEUDESSA

Ylöjärven kaupunki, Nokian kaupunki, Pirkkalan kunta (yhteistoiminta-alue, johon kuuluvat Pirkkala ja Vesilahti) ja Lempäälän kunta ovat ilmoittaneet 21.10.2014 julkaistulla EU- hankintailmoituksella avoimella menettelyllä toteutettavasta kotona asuvien sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaiden turvapalvelujen hankinnasta ajalle 1.1.2015–31.12.2016 ja mahdolliselle yhden vuoden optiokaudelle.

Lempäälän kunnan (jäljempänä myös hankintayksikkö) sosiaali- ja terveyslautakunta on 17.12.2014 tekemällään hankintapäätöksellä § 110 valinnut Stella Turvapuhelin ja Hoiva Oy:n tarjouksen.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on hankintailmoituksen mukaan ollut kaikkien kuntien osalta noin

500.000–600.000 euroa.

Mainio Vire Oy on markkinaoikeudelle 23.1.2015 tekemässään valituksessa muun ohella vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen, kieltää hankintayksikköä jatkamasta virheellistä hankintamenettelyä ja velvoittaa hankintayksikön korjaamaan virheellisen menettelynsä. Valittaja on toissijaisesti vaatinut, että markkinaoikeus määrää hankintayksikön maksamaan sille hyvitysmaksuna 98.000 euroa.

Lempäälän kunta on toimittanut markkinaoikeudelle 3.2.2015 saapuneen selvityksen muutoksenhaun kohteena olevan hankintapäätöksen tiedoksiannosta ja esittänyt, ettei valitus ole saapunut 14 päivän määräajassa markkinaoikeuteen. Selvityksen mukaan hankintapäätös liitteineen on lähetetty postitse valittajalle 29.12.2014. Valitusaika on näin ollen päättynyt 19.1.2015, eikä valittajan markkinaoikeuteen 23.1.2015 saapunut valitus ole siten saapunut määräajassa.

Valittaja ei ole sille varatusta tilaisuudesta huolimatta antanut vastaselitystä.

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Valituksen tutkiminen

Julkisista hankinnoista annetun lain (hankintalaki) 87 §:n 1 momentin mukaan valitus markkinaoikeuteen on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Hankintalain 73 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Pykälän 2 momentin mukaan päätöksestä tai siihen liittyvistä asiakirjoista on käytävä ilmi ratkaisuun olennaisesti vaikuttaneet seikat, joita ovat ainakin ehdokkaan, tarjoajan tai tarjouksen hylkäämisen perusteet sekä ne perusteet, joilla hyväksyttyjen tarjousten vertailu on tehty.

Hankintalain 74 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on liitettävä tekemäänsä päätökseen muun ohella valitusosoitus, jossa selostetaan, miten asia on mahdollista saattaa markkinaoikeuden käsiteltäväksi sekä ohjeet oikaisukeinon käyttämisestä.

Hankintalain 75 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön tekemä päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje on annettava kirjallisesti tiedoksi niille, joita asia koskee. Päätös edellä mainittuine asiakirjoineen annetaan tiedoksi käyttäen ehdokkaan ja tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa. Pykälän 2 momentin mukaan päätös perusteluineen sekä valitusosoitus ja oikaisuohje voidaan antaa tiedoksi myös tavallisena kirjeenä siten kuin hallintolaissa säädetään. Ehdokkaan ja tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Asiassa esitetyn selvityksen mukaan Lempäälän kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan 17.12.2014 tekemä hankintapäätös on lähetetty valittajalle tiedoksi postitse 29.12.2014. Valittajalle toimitetun hankintapäätöksen liitteenä on ollut hankintaoikaisuohje sekä valitusosoitus markkinaoikeuteen. Valitusosoituksessa on myös ilmoitettu, että valitus markkinaoikeuteen on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Hankintapäätökseen on lisäksi ollut liitettynä tarjousten vertailutaulukko. Tarjouksen valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus ja tarjousten vertailutaulukosta on käynyt ilmi tarjousten hinnat sekä tarjouksille annetut laatupisteet. Hankintapäätöksestä on siten ilmennyt, mihin hankintapäätös on perustunut ja valittajan on siten katsottava saaneen riittävät tiedot arvioidakseen valituksen tekemistä markkinaoikeudelle.

Edellä lausutun perusteella valittajan on katsottava saaneen Lempäälän kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan 17.12.2014 tekemän hankintapäätöksen siihen liitettyine asiakirjoineen ja valitusosoituksineen tiedoksi 5.1.2015. Valittaja on myös itse ilmoittanut saaneensa päätöksen tiedoksi 5.1.2015. Hankintalain 87 §:n 1 momentissa säädetty 14 päivän määräaika valituksen tekemiselle markkinaoikeuteen on siten päättynyt 19.1.2015.

Koska valitus on saapunut markkinaoikeuteen vasta 23.1.2015, se on jätettävä myöhässä saapuneena tutkimatta.

Lopputulos

Markkinaoikeus jättää valituksen tutkimatta.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on liitteenä.

Julkisista hankinnoista annetun lain 106 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Nina Korjus, Reima Jussila ja Teija Kotro.

HUOMAA

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.